Ik gebruik dit weblog deze keer om deelnemers van het Albedacollege aan mijn workshop (nou ja, zo heet het, maar 3/4 uur is daar wel een beetje kort voor :-)) Sociale media en weblogs, inzicht te geven in het materiaal waarover ik iets ga zeggen. Een blogpost vol met linkjes dus :-). Het gaat om mogelijkheden voor de eigen professionalisering en over toepassing in het onderwijs.
Voorafgaand dit; de didactische onderbouwing van keuzes om digitale instrumenten in te zetten, wordt hier niet gegeven, maar is natuurlijk wel van groot belang. Door eens te zoeken op digitale didactiek en TPACK kunnen teams met elkaar werken aan vernieuwen van onderwijs met inzet van digitale mogelijkheden.
Eerst iets over RSS. http://nl.wikipedia.org/wiki/Really_Simple_Syndication
Voor mij nog steeds een heel belangrijke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke, leuke, boeiende ontwikkelingen in onderwijsland binnen en buiten Nederland.
http://www.youtube.com/watch?v=0klgLsSxGsU
En gelijk ook maar de link naar al dat andere prachtige werk van Common Craft.
http://www.commoncraft.com/videolist
Dan Twitter, Facebook en LinkedIn.
Ik ken de vele verhalen over waarom mensen niet "op twitter" zitten en ik vind dat echt heel jammer. Naast mijn feedreader is Twitter mijn meest belangrijke bron voor leren. Maar dan moet je natuurlijk wel een netwerk opbouwen, dus de tijd nemen. Na een week is het niets, na 3 maanden, als je tenminste er iets doet, kan het een leuke en leerzame plek zijn om in contact te zijn met collega's over de hele wereld. www.twitter.com
Op Twitter heb je volgers en mensen die jij volgt. Als je niemand volgt zie je niets in je tijdlijn. Als niemand jou volgt leest dus ook niemand wat je voor interessants te vertellen hebt. Want als je dit medium wil gebruiken op een professionele manier, gaat het met name om kennis delen, ideeën uitwisselen, met elkaar in discussie zijn over wat er in de onderwijswereld of specifiek binnen jouw "vak" gaande is. Veel docenten gebruiken het ook om met studenten te communiceren. En ja, daar heb je de eigen leeromgeving voor, maar voor veel lerenden is het veel gemakkelijker om even op Twitter te kijken dan naar de eigen plek op het intranet. En met het gebruik van #hashtags kun je heel gemakkelijk zoeken naar bepaalde inhoud.
Facebook als leerplek, ja dat kan. www.facebook.com Facebook werkt deels hetzelfde als Twitter, maar met veel meer tekst en foto's direct zichtbaar. En je kunt er lid worden van groepen en speciale pagina's volgen en zelf maken. Dat laatste is vooral belangrijk als je er een plek wilt maken om met de leerlingen te communiceren en ze er samen wil laten leren. Veel jongeren zitten al op Facebook en als zij elkaar daar op een vaste plek kunnen ontmoeten en de docent deelt daar ook kennis en linkjes naar interessante stof passend bij hun programma, kan dat een prima extra uitdaging zijn.
LinkedIn is vooral een plek waar mensen elkaar vinden als professional. Carrièregericht, maar ook leer-discussie- en studiegroepen. www.linkedin.com
De leerlingen helpen op een verstandige manier gebruik te maken van al die prachtige mogelijkheden op weg naar een baan, is de uitdaging geworden nu. Dat betekent vooral ook met elkaar kijken naar hoe je ze voorzichtig mee krijgt om b.v. Facebook ook eens op een andere manier te gebruiken dan ze nu vaak gewend zijn. Door ze bv. bij een bepaald onderwerp een specifieke groep te laten starten waar alles wat aan inhoud wordt verzameld direct met elkaar gedeeld wordt zodat alle deelnemers van elkaar kunnen leren... leuk toch? En dat kan ook een gesloten groep zijn waar alleen degenen die zijn toegelaten bij kunnen. Of ze te stimuleren in hun laatste jaar een account aan te maken op LinkedIn om te laten zien waarin zij goede werkstukken of stages hebben gedaan. Alvast een netwerk gaan bouwen voor hun werkleven. Toekomstgericht leren zijn.
Sites om links naar pagina's die je wilt bewaren op te slaan en te delen met anderen, delicious.com , diigo.com , een site waar je presentaties kunt vinden en delen slideshare.com , een site waar je foto's kunt plaatsen en delen en zoeken flickr.com , een site voor films, You Tube, die kent iedereen natuurlijk, maar ook de eduvariant? http://www.youtube.com/education en deze http://www.onlinecollegecourses.com/2010/10/20/100-incredibly-useful-youtube-channels-for-teachers/
En allemaal doorzoekbaar met behulp van tags. Zoveel moois te vinden op dat internet.
En leerlingen zelf een fotoserie of film(pje) laten maken in het kader van een bepaald onderwerp en dat delen met anderen is dan natuurlijk een manier om anders met leren bezig te zijn en je mobiele telefoon of tablet te mogen gebruiken in plaats van te moeten inleveren :-).
PLE, personal learning environment. Die heeft naar mijn idee iedere docent nodig om in deze tijd als professional te functioneren. Ik geef een link naar een pagina met heel veel voorbeelden van hoe zo'n omgeving er uit zou kunnen zien in dit digitale tijdperk. https://www.google.nl/search?q=PLE&hl=nl&client=safari&tbo=u&rls=en&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=Yj2zUMrENaTJ0AXj-IDwBg&ved=0CFAQsAQ&biw=956&bih=756
Dan weblogs. Ik heb er voor gekozen deze workshop via mijn weblog voor te bereiden omdat alle deelnemers dan direct bij al het materiaal kunnen via die ene url, een webadres. Daarmee is dan ook duidelijk dat een weblog, in tegenstelling tot delen in de eigen LMS, openbaar is en dus voor iedereen die er iets aan denkt te hebben toegankelijk. Ook de leerlingen kunnen direct gebruik maken van wat hier staat. Door op weblogs een abonnement te nemen in de feedreader, is goed te volgen waar nieuwe stukken zijn verschenen. Een paar voorbeelden van prachtige weblogs over (digitalisering van) onderwijs: Willem Karssenberg http://www.trendmatcher.nl , Wilfred Rubens http://www.te-learning.nl/blog/ Erwin Klaasse http://sjaboe.comoj.com , Jaapjan http://ictenleren.blogspot.nl en Joël de Bruijn http://www.blogisch.nl Er zijn er natuurlijk velen meer. Kijk ook eens even op deze site onder andere op de pagina MBO http://www.edubloggers.nl
Leerlingen zelf een weblog laten starten kan heel leerzaam zijn omdat ogen van anderen, meelezers van buiten de school, tot beter formuleren en beter nadenken kunnen leiden. Geef als docent het goede voorbeeld. Begin en ontdek hoe leerzaam het kan zijn voor jezelf. Of start een groepsblog met collega's of leerlingen.
Er is een eindeloze stroom van sites en tools die het onderwijs kunnen verlevendigen. Het boek BoekTweePuntNul is een heerlijk boek om eens door te kijken naar wat er allemaal is en over hoe je een en ander in je onderwijs kunt gebruiken. Is ook als app. voor iPhone en iPad te koop. http://www.boektweepuntnul.nl Ik raad aan ook vooral het handboek er bij te kopen waarin een 12-tal auteurs aandacht besteden aan hoe je sociale media optimaal kunt inzetten op school. Zeer de moeite (en het geld) waard. Zorg zeker voor een aantal exemplaren in de mediatheek.
En dan nu als laatste QR code. http://nl.wikipedia.org/wiki/QR-code Je hebt een applicatie nodig om ze te lezen en een programma of app. om ze te maken en er is veel discussie over de zin of onzin van het gebruiken van QR, quick read. Maar ja, het is er nu eenmaal. En er zijn mooie stukken geschreven over zinvolle toepassingen in het onderwijs. Op zoek dus...
http://www.ictinnovatie.atscholen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=45
Dit weblog gaat over koken en eten. Sinds ik juli 2014 gestopt ben met werken in het hoger onderwijs schrijf ik hier met veel plezier over de keuken en wat daarmee samenhangt.
maandag 26 november 2012
vrijdag 5 oktober 2012
Een vraag van Kennisnet
Kennisnet heeft gevraagd aandacht te besteden aan een regeling Pas toe en leg uit.
De tekst integraal overnemen lijkt mij daartoe de beste weg. Bij deze....
De tekst integraal overnemen lijkt mij daartoe de beste weg. Bij deze....
Regeling ‘Pas toe en leg uit’
Laat zien hoe uw onderwijs profiteert van ict
Docenten willen zo goed mogelijk onderwijs geven. Steeds meer docenten maken daarbij gebruik van ict-hulpmiddelen. Ict maakt het onderwijs niet alleen eigentijdser maar met slimme verbindingen tussen leerinhoud, didactiek en ict is ook de aantrekkelijkheid en kwaliteit van het onderwijs te vergroten.
Maakt u gebruik van ict in uw onderwijs?
Dan nodigen wij u uit voor deelname aan de regeling van Kennisnet. Om mee te doen kunt u, als docent (PO/VO/SO/MBO/Pabo/Lero) voor 5 november een voorstel indienen. Uw voorstel bestaat uit een beknopte beschrijving van een ict-toepassing die u in uw onderwijs gebruikt. Als uw voorstel wordt geselecteerd ontvangt uw instelling een videocamera zodat u zelf uw ict-toepassing kan vastleggen. In ruil voor het uploaden van de video en het invullen van een korte vragenlijst krijgt uw instelling de camera een jaar lang in bruikleen.
Meer weten? Lees de regelingtekst.
Meld u aan voor de regeling ‘Pas toe en leg uit’.
Meer weten? Lees de regelingtekst.
Meld u aan voor de regeling ‘Pas toe en leg uit’.
donderdag 19 juli 2012
De lijst van edubloggers.
Omdat Willem Karssenberg, @trendmatcher op Twitter, een lijst van edubloggers samenstelt, werd ik geconfronteerd met daar eigenlijk niet echt bijhoren omdat ik mijn weblog niet serieus genoeg gebruik en er dus geen educatie plaats vindt via dit weblog. Maar een soort voorzichtig teleurgesteld gevoel was er wel. Een uitdaging? Opnieuw een poging doen weer wat vaker te bloggen? Misschien. Om te beginnen maar wel vandaag een klein stukje schrijven waarmee het enigszins gerechtvaardigd is om het edubloggersformulier in te vullen :-).
Mijn werk wat betreft de social sites, social media, bestaat vooral uit het behoorlijk consequent volgen op Twitter (@siavogel ) van heel veel edu-twitteraars uit zowel Nederland als internationaal. Hieruit probeer ik materiaal te distilleren wat ik doorstuur naar mijn volgers en heel vaak ook naar Yammer omdat er aardig wat collega's zijn die mij wel daar volgen, maar geen gebruik maken van Twitter of Facebook om een (inter)nationaal netwerk te organiseren.
Ik ben op het moment vooral ook veel bezig met Blended Learning omdat ik deel uit maak van een werkgroep op de Hogeschool Rotterdam die zich buigt over deze vorm van leren voor deeltijdstudenten. Langere tijd ben ik het begrip niet meer zo tegengekomen, maar juist nu zie ik heel vaak berichten waarin over blended learning wordt gesproken. Later in augustus zal ik een overzicht maken van stukken, artikelen, links, omdat een collega daarom heeft gevraagd. Ik zou mezelf kunnen adviseren zoiets dan ook gelijk te gebruiken om een blogje te maken :-).
Ik merk dat ik regelmatig het gevoel heb dat het niet zo van belang is dat ik een en ander opschrijf in een eigen weblog omdat anderen dat dan al lang, en vaak veel beter, hebben gedaan. Het is dan wel weer grappig dat ik studenten van de Master Leren en Innoveren en collega's die mijn workshops volgen, adviseer om te gaan bloggen omdat het je kan helpen te reflecteren op wat je leert gewoon door te doen wat je doet. Niet zozeer omdat iedere blogger iets nieuws moet uitvinden, maar vooral om voor jezelf vast te stellen wat de dingen die je doet, de gesprekken die je voert, de zaken die je leest, voor je betekenen. En als je dat kunt beschrijven, vertellen dus, kunnen anderen dat eventueel ook wel aardig vinden als stimulans om iets ook eens te overdenken of er iets over te lezen of zo...
Al met al, ik ga het formulier van Willem invullen, http://www.trendmatcher.nl/2012/07/overzicht-van-edubloggers.html , en wie weet stimuleert mij dat op mijn oude(re) dag toch weer actief te worden op het gebied van bloggen. Bedankt Willem.
Mijn werk wat betreft de social sites, social media, bestaat vooral uit het behoorlijk consequent volgen op Twitter (@siavogel ) van heel veel edu-twitteraars uit zowel Nederland als internationaal. Hieruit probeer ik materiaal te distilleren wat ik doorstuur naar mijn volgers en heel vaak ook naar Yammer omdat er aardig wat collega's zijn die mij wel daar volgen, maar geen gebruik maken van Twitter of Facebook om een (inter)nationaal netwerk te organiseren.
Ik ben op het moment vooral ook veel bezig met Blended Learning omdat ik deel uit maak van een werkgroep op de Hogeschool Rotterdam die zich buigt over deze vorm van leren voor deeltijdstudenten. Langere tijd ben ik het begrip niet meer zo tegengekomen, maar juist nu zie ik heel vaak berichten waarin over blended learning wordt gesproken. Later in augustus zal ik een overzicht maken van stukken, artikelen, links, omdat een collega daarom heeft gevraagd. Ik zou mezelf kunnen adviseren zoiets dan ook gelijk te gebruiken om een blogje te maken :-).
Ik merk dat ik regelmatig het gevoel heb dat het niet zo van belang is dat ik een en ander opschrijf in een eigen weblog omdat anderen dat dan al lang, en vaak veel beter, hebben gedaan. Het is dan wel weer grappig dat ik studenten van de Master Leren en Innoveren en collega's die mijn workshops volgen, adviseer om te gaan bloggen omdat het je kan helpen te reflecteren op wat je leert gewoon door te doen wat je doet. Niet zozeer omdat iedere blogger iets nieuws moet uitvinden, maar vooral om voor jezelf vast te stellen wat de dingen die je doet, de gesprekken die je voert, de zaken die je leest, voor je betekenen. En als je dat kunt beschrijven, vertellen dus, kunnen anderen dat eventueel ook wel aardig vinden als stimulans om iets ook eens te overdenken of er iets over te lezen of zo...
Al met al, ik ga het formulier van Willem invullen, http://www.trendmatcher.nl/2012/07/overzicht-van-edubloggers.html , en wie weet stimuleert mij dat op mijn oude(re) dag toch weer actief te worden op het gebied van bloggen. Bedankt Willem.
Abonneren op:
Posts (Atom)