Ik werk met een feedreader (RSS), Google Reader, om nieuwe berichten van interessante weblogs binnen te halen. Op dit moment zijn dat wel heel erg veel abonnementen, maar ik kan (nog) niet beslissen welke ik eventueel weg wil doen. Eigenlijk integendeel, ik kom, vaak via Twitter, nog steeds nieuwe weblogs en sites tegen waar ik meer van wil weten en van wil leren. Een zo'n site is Dangerous Irrelevant waar ik een artikel tegen kwam van Scott McLeod over wat hij zoal leest via de feedreader. Geweldig. Wat is er toch veel te ontdekken en weten.
http://www.dangerouslyirrelevant.org/2010/01/want-to-know-what-im-reading-online.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dangerouslyirrelevant+%28Dangerously+Irrelevant%29&utm_content=Google+Reader
Even geleden was ik op een studiemiddag van de KU Leuven over POP en Portfoliogebruik door studenten, maar ook door docenten. Ik heb er niet zoveel nieuws gehoord, maar was wel erg gecharmeerd van het enthousiasme waarmee docenten / presentatoren hun eigen ervaringen wilden delen met het publiek. De inleiding van Prof. Dr. R.J.Simons vond ik wel inspirerend om op een andere manier naar reflectie te kijken. Deels was dat wel nieuwe kost voor me trouwens. Zie hier de presentaties.
http://ppw.kuleuven.be/cscap/StuddagPORTFOLIOS/ProgrammaStudiedagJan010DEFINITIEF.html
Op Twitter hadden een aantal docenten het steeds over een nieuwe community-site. Enige tijd lang had ik de indruk dat het alleen bedoeld was voor docenten die werken op een ROC dus in het MBO en het VMBO onderwijs. Navraag leerde dat dit niet zo is. Het "Consortium voor Innovatie richt zich op het organiseren van conferenties en reizen voor de BVE-sector op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT. Daarnaast is het Consortium voor Innovatie verbindende schakel tussen allerlei nieuwe initiatieven en maken we ons sterk voor kennisdeling daartussen." Met name de zinssnede 'onderwijsvernieuwing en ICT' en 'sterk voor kennisdeling' zijn begrippen waarom ik mij bij deze community heb aangemeld. De community is pas gestart en hoge prioriteit heeft het organiseren van De Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT op 14 en 15 april. Zie verder even de site van de community en waar je je kunt aanmelden zo je naar deze (zeer betaalbare!!) conferentie zou willen gaan.
http://www.cvicommunity.nl/home http://www.cviweb.nl/onderwijsvernieuwing.aspx?p=5
Ook via Twitter ontdekte ik de site van Kennisnet over Softskills. Soms komen dingen grappig bij elkaar in je netwerk. De persoon die deze site beheert, Jaap Bosman, als @JaapSoft actief op Twitter, bleek eerder een reactie te hebben gegeven op dit weblog naar aanleiding van mijn stukje over het 365 foto's project op Flickr. Uit die reactie bleek hij zelf een fotoblog bij te houden, ook iedere dag een foto, maar een individueel blog http://jjbs.wordpress.com/2010/01/18/kamperen-in-de-sneeuw-18365/ .
Op de site http://softskills.kennisnet.nl/ vind je heel veel bruikbare informatie over leren 2.0 zal ik maar zeggen. Neem zelf een kijkje.
Een ander boeiend fotoblog is van Kathie Onarheim. Ik ken haar niet in real life, zij is een netwerkcontact wat mij zeer dierbaar is geworden. Prachtige foto's met commentaar. Vorig jaar alleen deelnemer op Flickr, nu de stap gezet naar een echt eigen fotoblog. Mooi hoor! http://konarheimphotoblog.blogspot.com/2010/01/ds64.html
Als laatste. Ik heb toestemming "van de baas" gekregen om naar een conferentie in Barcelona af te reizen. Op 7, 8 en 9 juli is daar een Europese bijeenkomst met als thema Personal Learning Environments. In mijn internationale contacten ben ik daar veel mee bezig. Zo ben ik Member van de internationale Ning: The Educator's PLN, http://edupln.ning.com/ En nu mag ik naar een conferentie waar een aantal van de mensen die ik via social sites ken en volg, een keynote of anderszins een bijdrage zullen leveren. Geweldig. Ben er ontzettend blij mee. Weliswaar kan ik nog niet inschrijven, maar ik let erg goed op zodat ik toch niet te laat zal zijn... http://pleconference.citilab.eu/
Dit weblog gaat over koken en eten. Sinds ik juli 2014 gestopt ben met werken in het hoger onderwijs schrijf ik hier met veel plezier over de keuken en wat daarmee samenhangt.
maandag 18 januari 2010
maandag 11 januari 2010
Wat heb ik weer veel geleerd.
Ik ben door mijn gezondheidssituatie veel thuis en heb daardoor natuurlijk meer tijd dan full-time werkende docenten om me bezig te houden met wat er in de wereld van onderwijs wereldwijd allemaal gaande is. Mijn feeds, bijgehouden via Google Reader en mijn Twitteraccount zijn daar zeer belangrijke bronnen voor. (Zie voor mijn profiel op internet http://www.google.com/profiles/vogelsia ) Ik volg inmiddels bijna 400 mensen op Twitter waarvan het merendeel iets met educatie te maken heeft, sommigen vooral met internet-technologie en - business bezig zijn en een paar met muziek, eten e.d. Door het ingeschreven zijn bij de cursus #cck08 vorig jaar en #cck09 dit jaar heb ik ook veel internationale contacten. Via via breidt zich dat dan weer uit. Het is, daar ben ik van overtuigd, echt van groot belang om in deze tijd als docent een groot netwerk te hebben ofwel een PLE, Personal Learning Environment, of PLN, Personal Learning Network.
Afgelopen week kwam ik een paar links tegen waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Daar wil ik hier even wat over zeggen.
Ten eerste onderstaande link naar een cursus van Harvard Extension School. Een volledige cursus over Understanding computers and the internet. Helemaal gratis. 12 lessen. Syllabus, PDF's, video, mp3, flash.
http://computerscience1.tv/2008/fall/#l=lectures&r=translations&v=lectures/1/lecture1
Ook kun je inschrijven voor de cursus van voorjaar 2010. Ik heb de cursus niet gedaan tot nu toe, maar ben zeker van plan om er grote delen van door te werken, omdat mijn laptop regelmatig vastloopt en ik alleen al daarover best meer zou willen en moeten weten. Ik merk vaak dat ik een laatbloeier ben op het gebied van internet, web 2.0 e.d en dan kan zo'n cursus die je zelf op een tijd die jou uitkomt kunt doen, veel opleveren. Hier nog een link om met de cursus van 2010 mee te kunnen doen met de nieuwste syllabus beschikbaar.
http://www.computerscience1.net/
Een andere boeiende discussie vond plaats via een tweet met de vraag Hoeveel landen kun je opnoemen in 5 minuten. Directe reactie daarop was Wat versta je onder landen. Lees de blogpost die vervolgens door een deelnemer aan de Twitter-discussie werd geschreven.
http://speedchange.blogspot.com/2010/01/answering-questions-with-questions.html
Wat hierin voor mij van groot belang was, is dat het vaak zo vanzelfsprekend is hoe wij als docenten verwachten dat leerlingen en studenten een antwoord geven op een vraag in plaats van zelf beginnen met vragen stellen. Het zou leuk en leerzaam kunnen zijn om deze manier van denken en werken eens met een aantal mensen uit te proberen over een ander onderwerp dan landen. Hoe vaak maken we studenten eerder in de war dan dat we ze helpen tot een goed doordachte mening te komen en te leren argumenteren in plaats van antwoorden?
Verder is er dan nog Google Wave. Mijn account is vogelsia@googlewave.com Ik volg veel internationale waves over toepassing in onderwijs.Wil er in een andere blogpost wat meer op ingaan. maar alvast een link naar toepassingen die ik via Twitter binnen kreeg van @marcnext, in gewone mensen taal Marc Slijper, zo'n voor mij helpend en plezierig twittercontact.
http://www.theshinywave.com/news/top-10-uses-for-google-wave-right-now/
Later meer over Google Wave.
Afgelopen week kwam ik een paar links tegen waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Daar wil ik hier even wat over zeggen.
Ten eerste onderstaande link naar een cursus van Harvard Extension School. Een volledige cursus over Understanding computers and the internet. Helemaal gratis. 12 lessen. Syllabus, PDF's, video, mp3, flash.
http://computerscience1.tv/2008/fall/#l=lectures&r=translations&v=lectures/1/lecture1
Ook kun je inschrijven voor de cursus van voorjaar 2010. Ik heb de cursus niet gedaan tot nu toe, maar ben zeker van plan om er grote delen van door te werken, omdat mijn laptop regelmatig vastloopt en ik alleen al daarover best meer zou willen en moeten weten. Ik merk vaak dat ik een laatbloeier ben op het gebied van internet, web 2.0 e.d en dan kan zo'n cursus die je zelf op een tijd die jou uitkomt kunt doen, veel opleveren. Hier nog een link om met de cursus van 2010 mee te kunnen doen met de nieuwste syllabus beschikbaar.
http://www.computerscience1.net/
Een andere boeiende discussie vond plaats via een tweet met de vraag Hoeveel landen kun je opnoemen in 5 minuten. Directe reactie daarop was Wat versta je onder landen. Lees de blogpost die vervolgens door een deelnemer aan de Twitter-discussie werd geschreven.
http://speedchange.blogspot.com/2010/01/answering-questions-with-questions.html
Wat hierin voor mij van groot belang was, is dat het vaak zo vanzelfsprekend is hoe wij als docenten verwachten dat leerlingen en studenten een antwoord geven op een vraag in plaats van zelf beginnen met vragen stellen. Het zou leuk en leerzaam kunnen zijn om deze manier van denken en werken eens met een aantal mensen uit te proberen over een ander onderwerp dan landen. Hoe vaak maken we studenten eerder in de war dan dat we ze helpen tot een goed doordachte mening te komen en te leren argumenteren in plaats van antwoorden?
Verder is er dan nog Google Wave. Mijn account is vogelsia@googlewave.com Ik volg veel internationale waves over toepassing in onderwijs.Wil er in een andere blogpost wat meer op ingaan. maar alvast een link naar toepassingen die ik via Twitter binnen kreeg van @marcnext, in gewone mensen taal Marc Slijper, zo'n voor mij helpend en plezierig twittercontact.
http://www.theshinywave.com/news/top-10-uses-for-google-wave-right-now/
Later meer over Google Wave.
Labels:
feeds,
googlewave,
hzap09,
twitter,
web 2.0
vrijdag 1 januari 2010
1 januari 2010, over mijn 365/09 fotoproject
Iedereen die hier voorbij komt wens ik een fijn, leerzaam, gelukkig, vrolijk, zo gezond mogelijk, geinspireerd jaar toe. Ik heb me voorgenomen weer wat vaker een stukje te schrijven hier, maar ben er wel ontspannen over, als het er niet van komt, ook goed.
Ik wil graag iets vertellen over mijn keuze om deel te nemen aan het 365 photos 2009 project. http://www.flickr.com/photos/siavogel/?deleted=4090360051 Ik zag het project op 1 januari voorbij komen in Twitter en heb impulsief besloten mee te doen. De eerste foto was net voor dag 1 om was geplaatst. Ik had heel veel jaren niet gefotografeerd, had en heb alleen m'n iPhone om foto's mee te maken, weliswaar met veel foto-apps, maar toch...
Het was vaak moeilijk om een onderwerp te vinden omdat ik veel tijd doorbreng in huis en tuin in verband met gezondheid. Ik werd wel eens flauw van mezelf als ik weer een hoekje van het huis of een mooi stukje tuin gebruikte. Toch heb ik besloten om nog een jaar door te gaan. Waarom? Het maken van foto's heeft me veel gegeven. Door een onderwerp te moeten kiezen heb ik vaak moeten nadenken over de wereld om me heen. Bij iedere foto moet je een keuze maken voor het aspect van het onderwerp wat ik wil laten zien aan de ander of wat ik zelf wil onthouden, dus vastleggen. Maar vooral het iedere dag een foto publiceren op een openbare plek samen met een paar honderd andere fotomakers wereldwijd was heel bijzonder. Sommige mensen werden echte vrienden, sommigen lieten veel zien van eigen omgeving, van eigen mensen om zich heen. Anderen hebben me prachtige beelden gegeven van steden, stranden, bossen, dieren, planten, dingen, kunstwerken. Andere culturen werden zichtbaar. Het was een feest om zeer regelmatig rond te kijken op de verzamelplaats van elke dag 1 foto.
Ik had voor mezelf bepaald dat ik niet voor het fotograferen van mensen zou kiezen in verband met privacygevoeligheid. Een enkele keer heb ik het toch gedaan zonder namen toe te voegen en na overleg met betreffende personen. Ik overweeg of ik daar dit jaar anders mee om wil gaan. Natuurlijk zal ik altijd overleg plegen, maar het is misschien wel boeiend om meer gebruik te maken van situaties waarin mensen dingen doen, ondernemen, zijn. Het wordt een moeilijker jaar omdat alle interessante plekjes in het huis wel voorbij zijn gekomen en de tuin dezelfde seizoenen zal doormaken als in 2009. Soms is het natuurlijk juist ook leuk om te laten zien dat planten gegroeid zijn, dat bomen zijn gekortwiekt, dat plekken in de tuin dus zijn veranderd. Maar ik zal ook meer naar buiten moeten om te kijken, te ontdekken, onderwerpen te vinden. Het voelt goed om mezelf daartoe uit te nodigen door opnieuw deelnemer te zijn aan dit internationale gebeuren. Ook ga ik meer proberen te werken met verschillende apps op de iPhone. En misschien, heel misschien, zal ik ook zo nu en dan iets doen met stills uit Flipfilmpjes. Er is nog veel te ontdekken, te leren, vandaar een 2e jaar Iedere dag 1 foto!
Ik wil graag iets vertellen over mijn keuze om deel te nemen aan het 365 photos 2009 project. http://www.flickr.com/photos/siavogel/?deleted=4090360051 Ik zag het project op 1 januari voorbij komen in Twitter en heb impulsief besloten mee te doen. De eerste foto was net voor dag 1 om was geplaatst. Ik had heel veel jaren niet gefotografeerd, had en heb alleen m'n iPhone om foto's mee te maken, weliswaar met veel foto-apps, maar toch...
Het was vaak moeilijk om een onderwerp te vinden omdat ik veel tijd doorbreng in huis en tuin in verband met gezondheid. Ik werd wel eens flauw van mezelf als ik weer een hoekje van het huis of een mooi stukje tuin gebruikte. Toch heb ik besloten om nog een jaar door te gaan. Waarom? Het maken van foto's heeft me veel gegeven. Door een onderwerp te moeten kiezen heb ik vaak moeten nadenken over de wereld om me heen. Bij iedere foto moet je een keuze maken voor het aspect van het onderwerp wat ik wil laten zien aan de ander of wat ik zelf wil onthouden, dus vastleggen. Maar vooral het iedere dag een foto publiceren op een openbare plek samen met een paar honderd andere fotomakers wereldwijd was heel bijzonder. Sommige mensen werden echte vrienden, sommigen lieten veel zien van eigen omgeving, van eigen mensen om zich heen. Anderen hebben me prachtige beelden gegeven van steden, stranden, bossen, dieren, planten, dingen, kunstwerken. Andere culturen werden zichtbaar. Het was een feest om zeer regelmatig rond te kijken op de verzamelplaats van elke dag 1 foto.
Ik had voor mezelf bepaald dat ik niet voor het fotograferen van mensen zou kiezen in verband met privacygevoeligheid. Een enkele keer heb ik het toch gedaan zonder namen toe te voegen en na overleg met betreffende personen. Ik overweeg of ik daar dit jaar anders mee om wil gaan. Natuurlijk zal ik altijd overleg plegen, maar het is misschien wel boeiend om meer gebruik te maken van situaties waarin mensen dingen doen, ondernemen, zijn. Het wordt een moeilijker jaar omdat alle interessante plekjes in het huis wel voorbij zijn gekomen en de tuin dezelfde seizoenen zal doormaken als in 2009. Soms is het natuurlijk juist ook leuk om te laten zien dat planten gegroeid zijn, dat bomen zijn gekortwiekt, dat plekken in de tuin dus zijn veranderd. Maar ik zal ook meer naar buiten moeten om te kijken, te ontdekken, onderwerpen te vinden. Het voelt goed om mezelf daartoe uit te nodigen door opnieuw deelnemer te zijn aan dit internationale gebeuren. Ook ga ik meer proberen te werken met verschillende apps op de iPhone. En misschien, heel misschien, zal ik ook zo nu en dan iets doen met stills uit Flipfilmpjes. Er is nog veel te ontdekken, te leren, vandaar een 2e jaar Iedere dag 1 foto!
Labels:
365photos,
flickr,
homozappiens,
web 2.0
Abonneren op:
Posts (Atom)