zondag 12 september 2021

Uit de airfryer(s): gegratineerde patisson, merguezworstjes, gepofte aardappels, dorade; uit de oven: gegratineerde bloemkool; uit de slowcooker: maïskolf; ook nog boontjes met knoflook, salade en pasta.

De week begon met gegratineerde patisson. Ik heb gekozen voor stukken en grotendeels de pitten eruit gehaald. Dan was het nog steeds bijna 500g. Verder de voorgeschreven crème fraîche, eieren, mosterd en kaas met wat nootmuskaat en peper geklopt en over de stukken pompoen gegoten. Op 160° in het bakaccessoire van de airfryerXXL ongeveer 12 minuten gebakken maar daarna nog zeker 7 minuten op 180°. Toen nog steeds niet helemaal "vast" aan alle kanten en de schil bleven we toch net iets te hard vinden. De smaak was wel heerlijk. We aten er merguez-worstjes bij. Deze eerst even voorgekookt en vervolgens in de airfryerXL op 180° een minuut of 5 gebakken (mijn airfryers zijn beiden van Philips). Daarnaast ook nog een schaaltje paprikachips want geen zin in brood of zoiets. Met een heerlijk glas rode wijn een mooie zondagse maaltijd.

Van het kaas-eimengsel van de patisson, geen pompoen er meer in, heb ik samen met de 2 eiwitten die over waren een soort roerei gemaakt. Er was 1 worstje over. Voor mij stamppot rauwe andijvie met het eimengsel en wat kaassaus, voor partner de stamppot met apart lekkere jus en het worstje. Voor deze stamppot doe ik vanuit ervaring hoeveelheden groente en aardappel. Deze keer bij de andijvie nog wat extra gemengde sla die anders weggegooid zou moeten worden. Bij elkaar naar verhouding altijd iets meer groenten dan aardappelen dan in de meeste recepten wordt weergegeven. Ik vond het heerlijk met en de ander vond het heerlijk zonder het ei-kaasmengsel en met een worstje en heerlijke bruine boterjus. 

Dinsdag (een extra oppasdag deze week, dus heen en weer naar de stad met de kindjes) heb ik een grote maïskolf doorgesneden en ingepakt in folie besmeerd met smeerkaas en bestrooid met gerookte paprika-  en knoflookpoeder. In de slowcooker, 4 uur op laag. Ik vond in mijn eigen weblog een verwijzing (een origineel recept in Engels staat hier). De kaas was niet gesmolten, maar de smaak was heerlijk en goed gaar. Uit de diepvries goulash gehaald. Ook een klein beetje stamppot ontdooid. Beiden opgebakken in pannetjes op het gas. Smaakten prima hoewel geen haute cuisine natuurlijk :).

Van meegebracht hert destijds samen met een tomatensmeersel gehakt gemaakt en ingevroren. Ook uit de diepvries risotto met champignons. Mij leek beiden goed te passen bij sperziebonen met knoflook. Dat is wat we aten op woensdag. Het diepvries-eten langzaam opgewarmd in pannetjes. De 200g bonen even gekookt en vervolgens in de olie gewenteld met 3 tenen knoflook. Erg smakelijk, ook vooral de stukjes gebakken knoflook. Ook nog 3 kleine tomaatjes op tafel. Ook vandaag geen echt bijzondere maaltijd, wel prima eten hoor, en we dronken er een heerlijke wijn bij.


Donderdag salade van witlof en komkommer, of deze. Maar toen ik bezig was heb ik uiteindelijk 3 kleine struikjes witlof fijngesneden, ½ appeltje erbij en een lepel mayonaise en wat limoensap erdoorheen geroerd. Een flinke biefstuk gebakken in boter gewoon in de pan. Dat vinden wij toch het lekkerst. Een paar aardappeltjes gepoft in de airfryerXL. Ik had al een paar dagen 'op-en-af' last van kiespijn, het was warm in de keuken, eenvoudig maaltje dus. 

Vaak is vrijdag oppasdag en rij ik heen en weer naar de stad. Deze vrijdag werden de kindjes opgehaald en bleef de papa gelijk maar mee-eten. Een flinke dorade ontdooid. Deze met het smart sensing programma in de airfryerXXL gegrild. De buik gevuld met wat citroen, rozemarijn en tijm en een klein beetje zout op de huid. Dat duurt voor één vis ongeveer 20 minuten. Heerlijk. Daarbij gegratineerde bloemkool uit de grote oven. Een hele bloemkool in roosjes even gekookt. Daarna een rest gemalen kaas, een rest mozzarella en kaassaus erover verdeeld ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven op 225°. Penne gekookt en pastasaus van groenten ontdooid en opgewarmd. Ook nog cocktailworstjes opgewarmd. Uit de diepvries moes gehaald gemaakt met verschillende fruitsoorten. Alles goed gelukt. Ik had aangenomen dat kinderen juist wel bloemkool lusten, maar dat bleek niet echt zo te zijn. Veel verschillende dingen op tafel helpt wel om ook de kindjes voldoende te laten eten. Foto's natuurlijk vergeten. 

De laatste dag van deze blogweek stond vooral in het teken van voorbereidingen voor een etentje zondag met vrienden. De maaltijd was daarom eenvoudig, een heerlijke pan met pasta met saus en bloemkool, allemaal over van de dag ervoor en stukjes harde worst eerst even gebakken in de pan. 

En vandaag, zondag, gasten aan tafel. Daarover volgende week verder. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten