zondag 13 juni 2021

Een feestelijke zondag met o.a. ragout van jackfruit; uit de slowcooker: gehaktbrood en spitskoolgerecht; uit de airfryer(s): ragoutbakjes en rabarber-aardbeiencake; voor het eerst weer lekker en gezellig uit eten.

Eiersalade.

Weer een mooie zondag dus genieten in de tuin met het gezin met de kleine jongetjes en de oudste met vriendin. We maakten een hapjes-maaltijd. In de middag de gevulde eitjes, stukjes worst, crackers, hummus en labneh met crackers. 

Overzicht van wat er allemaal was.

Met 300g tomaat, 150g feta, flink wat verse oregano en 1 volkoren-desem boterham maakte ik met de staafmixer tomatensmeersel met feta . Later nog ½ boterham in kleine blokjes bovenop gelegd om nog iets te laten indikken. Uren en uren in de koelkast. Lang niet op, wel lekker.

Voor de pasteitjes met jackfruit heb ik kant-en-klare ragoutbakjes gebruikt. Zo'n 6 minuten in de airfryer afgebakken. Voor de ragout iets meer sjalot, iets meer bloem en verder gemaakt volgens recept. Veel werk om de sjalotten fijn te snijden en dan ook nog het jackfruit uit elkaar te plukken. Ik had ooit 1 blik met de young daarvan gekocht, maar tot nu toe nooit gezien wat er in zat dus. Men was verbaasd dat het een vegetarische ragout was en vond het erg lekker. Wel wat over.

Ik heb de basis eiersalade gemaakt met 6 eieren, 1 ui, 2 theelepels kerrie, 1 theelepel peper, snufje zout en 2 flinke lepels mayonaise. Voor het opdienen 8 plakjes ontbijtspek uitgebakken en na afkoelen verkruimeld en 5 plakjes serranoham fijngesneden en samen met verse bieslook door de salade geroerd. De ui en eieren fijngemaakt in de Onionchef met het roze mes. Men at het met plezier.

Voor het gehaktbrood had ik ruim 700g rundergehakt. Ik heb verse oregano gebruikt, verder een beetje gespeeld met de kruiden waaronder 5-kruidenpoeder en citroensap uit een flesje. Na 6 uur op laag in de slowcooker een mooi broodje. Op 1 plakje na helemaal op. Wel nog saus met uien over. In mei '20 maakte ik Surinaamse saus. Zeer pittig mag ik wel zeggen... Dat nu ontdooid om bij het gehaktbrood te serveren. Natuurlijk ook nog over maar werd erg op prijs gesteld.

Ook de meegebrachte pastasalade was erg lekker, maar al met al was het wel wat veel, die is dus deels weer mee naar huis gegaan met de maakster. Uiteindelijk volstond bij het avondeten 1 afgebakken rustiekbrood van De Verleiding. En het meegebrachte dessert, Eton mmmmmess.

In de loop van de middag nog 2 onverwachte gasten voor een drankje. Die aten niet mee. We waren moe maar tevreden.

Maandag werd rest-dag. Hert met scherpe saus voor de een, gehaktbrood voor de ander. Vooraf wat ragout. Van een rest bladerdeeg een soort kommetjes gebakken. Ik maakte een salade met de rest eiersalade en we aten er een afgebakken stokbrood bij. 

Na het eten van de rest ragout, de uien die onder het gehaktbrood lagen en de rest van de Surinaamse saus een 'nieuwe' saus gemaakt met de staafmixer. Een prima basis voor b.v. hachee, saté, gehaktballen, saus bij een harde groente. In kleine porties ingevroren. Verder met het zwarte mes in de Onionchef van de rest van de stukken hert een korrelig 'gehakt' gemaakt. Gemengd met een deel van het  tomatensmeersel en ook voorlopig even ingevroren. 

Dinsdag pasta met groene asperges. Met de kaassaus van vorige week en stukjes droge worst. Eerst 250g asperge in stukjes even gekookt. Dan in een scheutje olie de stukjes worst gebakken, daar de kaassaus bij en dan de asperges. De 150g fusilli daarna gekookt in het water van de asperges en erbij in de pan. Beetje zout door worst en kaas maar heerlijk hoor. Zowel asperges als pasta gekookt zonder zout.


Woensdag was ik al weer druk met boodschappen halen en bestellen als voorbereiding voor weer een gezellige warme zondag met kinderen en kleinkinderen, daardoor niet zo'n zin om iets te eten te maken. Voor het eerst sinds lange tijd weer gegeten buiten de deur en wel in ons plaatselijk Restaurant Gewoon. Heerlijk buiten op het terras. Erg genoten, van het eten maar vooral ook van de mensen.

Thaise kroketjes

Varkenshaassaté

Dame Blanche.

Intussen in de middag toch maar wel een rabarber-aardbeientaart gebakken in een ronde springvorm van 17cm in de airfryerXXL, begonnen met 165° en 35 minuten en toen neven nop 175°. Ik heb de hoeveelheden door 3 gedeeld omdat een standaardvorm dacht ik 23cm is. Het paste precies in de vorm. De rabarber moest op en de aardbeien blijven ook niet lang goed. 

Rabarber -aardbeiencake

Geïnspireerd door dit recept maakte ik een spitskoolgerecht in de slowcooker. Ik gebruikte ½ spitskool heel fijn gesneden. Maar in plaats van een boemboe heb ik de saus (zie boven) gebruikt die gemaakt is van ragout, uien van onder het gehaktbrood en Surinaamse saus. In dat geheel zit ui, knoflook, oregano, tomaat, gember, ketjap, bouillon, sjalot, rode peper, jackfruit en dadelstroop. Natuurlijk anders dan in het recept, maar het proberen waard. We aten er een afgebakken stokbrood bij, hard gekookte eieren, kroepoek, gebakken uitjes en seroendeng. Niet vies maar ook niet echt lekker. De tijd in de cooker was te lang, 5 uur + 1 uur warm houden, dus geen structuur meer in de kool. Gelukkig was ik zo wijs geweest om voor een ½ kool te kiezen. We aten er wel van, ik meer dan partner. Brood en eieren op, de rest van de kool naar de compost. Gebeurt niet vaak, maar het was niet lekker genoeg voor een soepje vond ik.

Op de laatste dag van deze blogweek andijviestamppot. Er zijn veel linkjes naar sites met de verhouding van hoeveelheden aardappel en andijvie die zeer verschillen van elkaar. Ik doe het altijd op gevoel. Ik had 100g pancetta uitgebakken en samen met wat oude jus door de stamppot gedaan. Met een heerlijke rookworst en voor mij nog een rest kaassaus erbij. 

En vandaag, zondag, weer een zomerse bijenkomst met kinderen en kleinkinderen. Daarover volgende week.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten