zondag 19 september 2021

Nieuwe pan met heerlijk schoudergebraad; uit de airfryer(s): slavinken, aardappelschijfjes, bbq-worsten en tomaatjes; uit de slowcooker: poor man's stew; mascarpone-ijs uit de ijsmachine; eten met en bij vrienden.

De 'nieuwe' pan met aangebakken vlees voor het de oven in ging.

Zondag hadden we een etentje met drie gasten. Ik maakte deze keer als hapje vooraf de burratasalade met gemarineerde tomaatjes. De hoeveelheid van het recept aangehouden omdat het maar een klein hapje hoefde zijn. Wel weer met verse oregano en geperste knoflooktenen. Een potje ..., wat olijfjes en heerlijk krokant in de airfryer afgebakken brood en een schaaltje extra zoute boter waren er ook.


Voor het visbordje lekkere dingen ingekocht bij Aan de kant die dat dan op zaterdagmorgen komen brengen. Hollandse garnalen, gerookte paling, zalmspiesjes, haring. Met de 200g garnalen een eenvoudige cocktail gemaakt. Wel alles tevoren gemengd en in glaasjes in het midden van de bordjes met een blaadje verveine en een takje dille beiden uit eigen kruidentuin. Bordjes verder opgemaakt met wat bewerkte zeekraal

In een opwelling had ik een Copperline WonderCooker gekocht. Die wilde ik natuurlijk graag uitproberen en dat kan alleen bij een iets groter gezelschap dan samen. Ik heb het suddergebraad van pagina 24 uit het boekje gemaakt. Natuurlijk met enigszins aangepaste hoeveelheden. Ik had begrepen dat schoudergebraad, schouderstuk, hetzelfde is als procureur. Het stuk wat ik had woog 1000g. Met hapjes en voorgerecht en kaas leek mij een hoofdgerecht met 2000g wel erg veel. Wel knoflook, sjalot, bleekselderij en ui dezelfde hoeveelheden als in het recept. Er was maar 150g wortel in huis. Vlees aangebraden, groenten gebruineerd, wijn en bouillon en tomatenketchup in de pan. Een paar takjes tijm en een blaadje laurier erbij en voor 2 uur in de voorverwarmde oven op 150°. Daarna het deksel verwisseld voor de grillpan met daarin 500g klein gesneden aardappel en 400g witte kool. Oven naar 180° voor nog een uur. Geen spruiten te koop bij mijn biologische webwinkel vandaar witte kool. De aardappelen heb ik voorgegaard gekocht. 

Het eten uit de twee pannen was heerlijk, dus zeer geschikt om op deze manier langzaam vlees met toebehoren te garen. Maar deze pan aanschaffen heeft eigenlijk alleen maar zin als je regelmatig kookt voor een groter gezelschap. Het deksel na de eerste 2 uur vervangen voor de grillpan was wel een unieke ervaring en erg grappig dat dat werkte. Overigens, meet vooral je oven op want het ding is wel erg groot!!!

Na een klein stukje brandrood kaas met een stukje brood en wat zoute boter aten we nog een kommetje mascarpone-ijs met kroosjesmoes. Om een of andere reden was het minder zacht dan de vorige keer dat ik het maakte, zelfs wat brokkelig. Wel lekker hoor. Koffie/thee met een stukje chocola als afsluiting. Een heel gezellig en ook volgens de gasten lekker diner waarbij we onverwacht van zowel het hapje vooraf als het visbordje buiten in onze heerlijke tuin konden genieten. 

Maandag kon ik gelukkig bij de tandarts terecht want doorlopende lichte kiespijn dimmen met paracetamol is natuurlijk niet echt fijn. Voor het eten hoefde ik niet veel te doen want er waren natuurlijk wat resten van het vlees en de aardappeltjes en groenten. Stukje brood erbij. En een ijsje toe.



Dinsdag waren we uitgenodigd voor koffie en late lunch bij vrienden. Niet gekookt dus. Eerst koffie met gebak. Dan een 'borrel' met hapjes. Dan een heerlijke soep van wortel en pompoen. Een kant-en-klare lekkere salade met stokbrood en kruidenboter. Slagroomijs met aardbeien en slagroom. Koffie toe. Nou, nou, zo'n 6 uur later zaten we goed vol en het was heel erg gezellig. 


Woensdag salade van komkommer met olijven en cocktailsaus uit een flesje, sla en heerlijke zoete tomaatjes uit de tuin van een vriendin. Ik bakte de slavinken in de airfryerXL, dat kan op de bakpan maar ook in het mandje. Ik heb gekozen voor de bakpan, dan blijft het vet daarin. Eerst even op 200° (met spatdeksel), daarna op 160°. Zelf-gesneden aardappelschijfjes in de airfryerXXL met smart sensing technologie. Fijn om twee van die apparaten te hebben staan op het aanrecht :). Lekker eenvoudig hapje.

=

De volgende dag poor man's stew uit de slowcooker. Ik gebruikte 1 gele paprika, 6 wortelen, ½ struik bleekselderij, bij elkaar 600g, 2 tenen knoflook, 2 grote tomaten, beetje bouillonpoeder, 300ml tomatensaus uit de diepvries en 350g aardappelen. Met 315g vooraf geruld rundergehakt. Ook nog een klein restje komkommer en sla en 2 eetlepels olijven. Verdeeld over de beide potten van de duo-slowcooker, 7 uur op laag. Heerlijk en genoeg voor 2 x.

Vrijdag aten de ouders van de oppaskindjes (zoon en schoondochter dus) weer mee. Ik had nog 3 blikken snert staan. Een pakje van 150g spekjes lekker aangebakken. Twee bbq worsten met jalapeƱo en cheddar van de Amsterdamse worstmakers even gekookt en daarna gebakken in de airfryerXL in het mandje, 8 minuten op 180°. Ook een heerlijke runder-rookworst opgewarmd. Lekkere bruine bolletjes van de warme bakker en wat boter op tafel. Eerder al samen met de kindjes appelmoes gemaakt van flink wat appels, dus lekker als toetje voor de jongetjes.

Op de laatste dag van deze blogweek weer wat voorbereidingen voor een etentje op zondag. Gemakkelijk dus: de stew of de soep met nog flink wat lekkere stukjes worst. Het werd de soep en de stew heb ik dan maar ingevroren.

Omdat ik erg veel kleine tomaatjes had, onder andere gekregen van de visite van zondag uit haar eigen tuin, en ik ze niet allemaal kon toepassen voor het zondagse dinertje, heb ik de rest geroosterd. Ongeveer 25 tomaatjes, 2 tenen knoflook in plakjes, wat Italiaanse kruiden en zwarte peper en overgoten met olijfolie. In de bakaccessoire van de airfryerXXL, 10 minuten op 200°. In een potje in de koelkast blijven ze nog wel even goed.

En vandaag, zondag, weer een gast aan tafel. Wie weet kunnen een hapje met een drankje en een voorgerecht weer lekker buiten. Daarover volgende week verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten