zondag 28 juni 2026

Uit de airfryer: witlof met champignons, ovenschoteltje met resten en ei/kaasdeksel, pitabroodjes; verse soep; pasta met spinazie; uit de slowcooker: asperges met boter; eigen diepvriesmaaltijd; salade.

Witlof met champignons van zaterdag.

Op de warme zondag was het eten al klaar. De minestronesoep smaakte heerlijk met een stukje stokbrood en nog wat hummes van vorige week. 


Maandag nieuwe soep gemaakt. Met ½ Chinese kool, een paar dunne bleekselderijstengels, rest minestrone, rest koolstamppot en rest cesarsalade en water. Na 25 minuten koken de staafmixer erdoor. Mooi kleurtje en lekker. 

We aten pasta met spinazie. Ui en knoflook in de pan met een klont zoute boter, daar de gewassen en wat kleiner gesneden spinazie  bij en laten slinken. Wat verse basilicum erbij en een beetje kaas. Zo werd het saus. Intussen eieren en spaghetti gekookt. Alles apart opgediend met geraspte kaas op tafel. Heerlijk.


De dag daarna in de middag ondanks de warmte nog een kopje soep en de rest ingevroren.
Voor 's avonds lekker en gemakkelijk asperges uit de slowcooker. Maar 350g asperges, dus 40g boter en een beetje bouillonpoeder, bieslook en peper. Na 3½ uur op laag heerlijk. Erbij roerei van 4 eieren en 100g plakken ham en een stukje rookworst in stukjes. Een paar aardappels gekookt. Asperges uit de slowcooker zijn echt heel erg lekker boterig. De rookworst had niet door het roerei gemoeten, maar ja, soms neemt een mens een niet zo handige beslissing niet waar. 

Op woensdagochtend in de met olie ingesmeerde airfryerpan: tomatenrijst, spinazie, roerei, boter van asperges, stukjes aardappel en spaghetti door elkaar gehusseld. Dan 2 eieren geklopt met een scheutje kookroom en een flinke hand geraspte kaas en dit erop gedaan. Ongeveer 20 minuten gebakken op 160° in de airfryerXL en laten afkoelen. Erbij witlofsalade met limoen en mayonaise. Rommelhapje maar smaakte ook nog wel goed. 

De warmte hield aan daarom voor donderdagavond zoete aardappelstamppot met stukken worst ontdooid en opgebakken want ik eet wel graag iets warms.


Voor de extreem warme vrijdag witlofsalade, tomaatjes en komkommer. Eieren gekookt. Een recept voor Griekse salade bekeken maar niet gemaakt. Tomaatjes, witlof met een beetje limoen, komkommer in blokjes en eieren los op tafel. Een blok feta in stukjes gesneden in een kom, met heerlijke vergine olijfolie van vrienden in Sicilië bedruppeld en met een beetje verse peper en himalayzout. Pitabroodjes die op moesten afgebakken in de airfryerXL. Ook hier de olie voor gebruikt. Heerlijk.

                                

Op de laatste dag van deze bijzonder warme blogweek in de middag meloen met rauwe ham. Lekker zoet en zout uit de koelkast.

Voor de avond witlof met champignons. Eén grote witlofstronk even gekookt en onderin het met olie ingesmeerde bakpannetje. Dan 200g kastanjechampignons gebakken met 1 sjalot en 2 tenen knoflook en een paar takjes tijm. Dit op de in stukken gesneden witlof. Daarover 1 geklopt ei met een scheutje kookroom en wat vers gevijzelde zwarte peper. Als laatste een handje geraspte kaas erover. Dat 20 minuten op 160° op de bakpan in de airfryerXL. De tomaatjes, stukjes komkommer en feta terug op tafel met een wit bolletje brood

En vandaag, zondag, nog geen idee. Er zijn wat resten, er zijn genoeg groenten, daarover volgende keer dan weer.




zondag 21 juni 2026

In de airfryer(s): rijstschoteltje, pizza opgebakken, aardappelpartjes, stukken kip, ingepakte zoete aardappels; uit de slowcooker: minestronesoep; gestoofde snijbiet; Chinese koolstamppot; themamaaltijd Turkije; rijke ceasarsalade.

Rijstschoteltje zaterdag.

We waren heel moe na het grote trouwfeest van zaterdag. Voor zondag dus maar eten besteld, pizza voor de een en voor de ander sucuk/shoarma. 


Maandag een rest hertenstoof opgewarmd. Sucuk en shoarma gemengd met een restje penne met tomaatjes en stukjes friet opgebakken in oude jus. De pitabroodjes heel even in de magnetron, maar was toch al iets te lang, maar lekker krokant. Doosje uiensaus en beetje salade op tafel. Prima hoor. 


Er was nog rabarber. Deze keer als toetje met een scheutje whisky en een toefje crème fraîche. Heerlijk. 


Dinsdag in de namiddag canteloupmeloen met plakken achterham. 


Voor de avond 300g snijbiet gestoofd in boterjus die er nog was. Even laten slinken en zo'n 10 minten laten stoven. Nog in de pan een flinke hand geraspte kaas erop laten smelten. Heerlijk recept. Erbij de stukken pizza die over waren opgebakken in de airfryerXL, 5 minuten op de grillplaat op 180° voor partner (ik hou niet van vis of ansjovis op de pizza). Voor mezelf wat aardappelpartjes uit de diepvries gebakken met het smart sensingprogramma in de airfryerXXL. Tevreden.


De volgende dag Chinese koolstamppot. Halve kool, 400g aardappel en 1 stengel bleekselderij. Het laatste even gebakken want rauw vind ik het niet zo lekker en dan was er gelijk jus. Stamppot gemaakt met zure room en kerriepoeder. Kool en bieslook erdoor. Jus met bleekselderij er in en een rookworst geweld in heet water. Mosterd en cashewnoten op tafel.


En dan weer de maandelijkse themamaaltijd van de zorgorganisatie, Turkije deze keer. 


De linzensoep was heerlijk en het brood met hummus hebben we er bij gegeten. Perfecte combinatie. En ook nog brood bij nog nooit eerder gegeten tomatenrijst die verrijkt was met wat aardappel en aubergine. De kebab had ietsje gekruider gemogen maar we begrijpen wel waarom dat niet wordt gedaan, ha, ha. 

 
De twist in de Turkse yoghurt was natuurlijk wat extra fruit en noten en een siroopje. Lekker hoor.


Vrijdag minestronesoep in de slowcooker. In de pot: beetje olijfolie, 1 ui, 2 kleine courgettes, 1 fkinke aardappel, 3 kleine stengels bleekselderij, 3 tenen knoflook, 1 blik cannelinibonen, 1 blik tomaatjes, beetje bouiilonpoeder, zout en peper en verse takjes oregano en basilicum. En natuurlijk water. Na 5½ uur op laag nog een paar lepels vermicelli erin gedaan en nog ½ uurtje laten staan. 


Maar....., toen kwamen zoon en schoondochter met de kleinzoons en zij ging koken. Ook fijn natuurlijk. In de airfryerXXL kip gebakken, in de airfryerXL in folie verpakte zoete aardappelen gepoft. Een overheerlijke zeer rijke ceasarsalade (zoiets denk ik) met spekjes, kip, croutons, tomaatjes etc. Dus de soep af laten koelen en deels ingevroren. 

Op de laatste dag van deze blogweek eerst nog een andere rest. Met de tomatenrijst dit recept als basis gebruikt. De rijst gemengd met roomkaas, dus zonder gehakt etc., in de bakpan van de airfryer. Bovenop gehalveerde tomaatjes en geraspte kaas. Op de bakplaat gezet in de airfryerXL, 12 minuten op 180°. Erbij de salade die over was van Faye. Met wat stukjes blad van de Oost Indische kers (het ene bloemetje nog even gespaard). Nog wat kwark met aarbeien en ahornsiroop als toetje. 


En vandaag, zondag, natuurlijk eerst de minestronesoep. Heel dik, met brood en hummus. 

zondag 14 juni 2026

Uit de airfryer(s): kaas-knoflookwrap, aardappeltjes, omgekeerde preitaart; uit de slowcooker: hertenstoof; zuurkoolsoep; aardappelsalade; pasta; rabarbertoetjes en eten op de bruiloft van zoon en schoondochter.


Voor de zondag de rest zuurkool omgetoverd in soep. De ingrediënten sjalot en knoflook zaten er al in en appel en geroosterde paprika en garam massala. Erbij gekookte aardappel, kurkuma, peper, versneden krulpeterselie, een restje jus van boter en olie, een scheut kookroom en water en bouillonpoeder. Zuur, ja, natuurlijk, maar ook erg lekker vonden wij. 


Een rest aardappel, dus aardappelsalade. Gevuld met tomaat, groene olijven, even gekookte bloemkool, lente ui, augurk, bieslook en grillworst. Mayonaise, crème fraîche, mosterd en knoflookpasta gemengd en door de salade gehusseld. Dat aten we een paar uur later. Heerlijk als je van aardappelen houdt, voor partner maar zo zo. 

Maandag nog een keer de soep, nu met stok- en roggebrood en wat worst. Daarna cheesy garlic bread. Knoflookboter gemaakt met zachte boter, knoflookpuree, paprikapoeder en verse peterselie. Een wrap ingesmeerd met crème fraîche, bestrooid met pittige geraspte kaas en 2e wrap erop. Zowel de onder- als bovenkant ingesmeerd met de boter. Bovenop nog wat extra kaas. Op bakpapier op de pizzaplaat 8 minuten gebakken op 180° in de airfryerXXL. Heerlijk!


De volgende dag hertenstoof in de slowcooker. Zeer aangepast recept aan wat er wel en niet in huis was. 
Er was 300g poulet. Even aangebakken, zonder bloem (hou ik niet van). Daarbij 1 nieuwe aardappel, 2 kleine uien, 1 stengeltje prei in stukjes en takjes selderij, peterselie en maggiplant even gebakken en op het vlees. Dan 1 laurierblaadje, ½ stokje kaneel, 2 jeneverbessen, 2 speculaasjes, 50ml rode port en 150ml rundfond en 8 uur op laag. Met wat in de airfryerXXL met het smart sensing programma gebakken aardappeltjes en een wit bolletje. Heerlijk!

Woensdag tomaatjes met balsamicocrème, bosuitjes en peterselie. Ui, knoflook en paprika gebakken en daar de rest van de knoflookboter in verwarmd. Penne gekookt en daar de groenten doorgeroerd. Braadworst piment/knoflook gebakken in boter en olie (voor de ander). Geraspte kaas op tafel. Lekker!


De volgende dag omgekeerde preitaart maar dan anders. Er was maar 200g prei, in stukjes gesneden. Dan 100g spekjes even aangebakken en onderin het bakpannetje gedaan. Prei en stukjes worst van vorige dag erbij met een koffielepel balsamicocrème. Doorgeroerd. Dan kaas erop en met mosterd ingesmeerde plakjes bladerdeeg. Dat geheel 25 minuten gebakken op de bakplaat in de airfryerXL op 180°. Omdat het bladerdeeg en de inhoud redelijk los van elkaar waren van beiden erg kunnen genieten. Lekker en net genoeg voor samen. 

Uit eigen tuin 830g rabarber gekookt met 130ml witte wijn, 75g rietsuiker en 2 zakjes vanillesuiker. Er was een recept, maar dat is niet meer te vinden. Ik maakte als dessert in glazen 'tiramisu' met rabarber, kwark en advocaat. Onderin het glas volkoren biscuits in stukjes, dan rabarber, dan kwark, dan advocaat bovenop met een stukje biscuit. Erg lekker. 


Vrijdag brood, beetje salade, beetje tomaat. Kaas en worst en boter op tafel.


En als toetje aardbei-rabarber crumble. De rabarber was al klaar. De aardbeien bij de bestelling 's morgens, de koekjes verkruimeld. En ja, het kan ook met de rest van de advocaat. 


Op de laatste dag van deze blogweek diner op de bruiloft van zoon en schoondochter. Heel veel en erg lekker.

En vandaag, zondag, bijkomen en nadenken over wat er op tafel moet komen. Daarover volgende keer.