zondag 1 januari 2023

Gelukkig Nieuwjaar. Uit de airfryer(s): aardappelkroketjes, omelet, rucola in een pakje, opgewarmde oliebollen; uit de soepmachine: bietensoep, soep van resten; uit de oven: s' mores-taart, runderrollade; uit de slowcooker: bietjes en stoofperen; de magnetron, de staafmixer, de Onionchef, gewoon op het gasfornuis.

Omeletje op woensdag.

Op 1e kerstdag waren we samen en aten we het stoofvlees van zaterdag, een paar opgebakken aardappeltjes, een grote witte desemboterham en sla met tomaatjes. Soepje vooraf (was de bedoeling), stukje kaas toe en een plakje stol bij de koffie. De soep waar o.a. eiersaus in zat was buiten de koelkast gezet i.v.m. voorbereidingen voor het diner en ja, hoor, daar kon nou juist deze soep niet tegen. Jammer, maar naar de compost dus en geen soep. Wel een lekker stukje La Tur bij het brood.


Het kerst-etentje met de kinderen viel dit jaar op 2e kerstdag. We waren met 9 volwassenen en 2 kleintjes. Ook dit jaar maakte ik het diner alleen. Mijn keuze hoor! Menu natuurlijk weer van Rien, mijn partner.

Een soort van amuse of hapje vooraf, een kommetje met kant-en-klaar Franse lekkernij. Op het bordje verder een met kaas gevulde peper, een gemarineerd stukje artisjok en wat rucola. Een heerlijk afgebakken brood en wat zoute boter op tafel.

Voor de stoofperen-carpaccio hoefde ik niet heel veel te doen want de peren waren al eerder gestoofd en kwamen uit de diepvries. Ze waren eigenlijk wel te zacht om goed te kunnen snijden. Echte carpaccio werd het dus niet, maar met meergranen-crackers, rucola, Pecorino en balsamico-crème toch wel leuk.

De rode bietensoep maakte ik op de pureerstand volgens recept uit het bij de soepmachine behorende boekje. Met 350g al gekookte biet, 650ml water en 50g ui en bouillon van blokjes tot de bovenste streep. En de 2e ronde iets minder tot het onderste streepje met een kleine aardappel erbij. In de kommen met een dotje Griekse yoghurt. Een soepstengel erbij. Zeer aanbevolen, erg lekker.

Voor de spoom had ik bloedsinaasappel-sorbetijs gekocht. Prikwater is altijd in huis omdat ik daar een MySoda-machine voor heb gekocht een tijd geleden. Verder natuurlijk een fles cava koud. Voor deze bijzondere gelegenheid diepvries frambozen en aardbeien gekocht (en vergeten in de glazen te doen, nou ja zeg).

Voor de runderrollade gezocht naar de juiste braadtijd, zie ook hier. Ik wilde het echt in de oven en niet in de airfryer of slowcooker. Ik had er twee van ieder een kilo. Het volledige recept komt uit het bijgeleverde receptenboekje van de Livington pan waar ik het vlees in heb gebraden. Samen met (naar behoefte) 8 stelen bleekselderij, 1 grote ui, 2 sjalotten, 200g wortel en 6 tenen knoflook. Maar omdat het gaat om een recept van suddergebraad wat 3 uur aan staat op 150° en de rollades maar 1 uur heb ik de groenten even aangebakken en de selderij zelfs gaar gemaakt tevoren (ik hou niet van ongare stukjes). Na aarzeling toch 's morgens de rollades aangebraden, alle groenten eromheen en tijdelijk in de oven gestald. Op tijd er even uit, oven aan op 150°, na 50 minuten vleesthermometer erin en bleek pas bij 50 te zijn, dus nog even terug op 200° en daarna mooi.  Spruiten even gekookt en in de ecostoof gezet voor 35 minuten.

De basilicum-olie voor de caprese salade met kakifruit maakte ik al eerder omdat de basilicum die op donderdag met mijn wekelijkse bestelling was binnengekomen, niet van geweldige kwaliteit was, halve prijs daarom, en wachten tot zondag te lang zou zijn. Met 40g basilicum, 70g, verse spinazie, sap en rasp van 2 kleine limoenen, 250ml zonnebloemolie en 100ml olijfolie. In een pan gedaan met de staafmixer. In een glazen pot bewaard in de koelkast. De salade opgebouwd met radicchio, rode eikenbladsla en rucola, plakjes kaki, plakjes mozzarella, pijnboompitten en basilicum-olie.

Voor de kinderen maakte ik spiesjes en natuurlijk waren er veel losse tomaatjes, worteltjes, worstjes en mozzarella-bolletjes.

Bij de aardappelgerechten staat ook Seuters. Nooit eerder klaargemaakt. Natuurlijk toch ook weer verschillende adviezen voor 1 kilo, van 3 of 5 minuten koken, 1 à 2 uur of 3 uur laten sudderen, deksel op de pan of deksel half op de pan. Ik heb ze 3 minuten gekookt op zondag en op maandag 2½ uur laten sudderen. De aardappel/pastinaakpuree kwam uit de diepvries. Opgewarmd in de magnetron. De aardappelkroketjes gebakken in de airfryerXXL met het smart-programma voor diepvriesfriet.

Kaas met dadels, manchego en red blue met ciappe artigianali en zoute boter. Heerlijk.

Voor de advocaatmousse gebruikte ik een pot advocaat. Zelf maken kan, maar deze is ook erg lekker. Ik maakte dubbele hoeveelheid met meer advocaat dan in het recept staat. Ik had eerder met gebruikte vanillestokjes vanillesuiker gemaakt. Van een extra topping is niet gekomen.

Ik had een tijdje geleden een zak van 500g zoete spekkies gekregen voor de jongetjes. Dat was erg veel dus had ik een idee nodig om er iets mee te doen. Dat werd als onderdeel van het kerstdiner een s'mores-taart. Met 215g digestieve koekjes fijn gemaakt in de Onionchef met het zwarte mes, boter en suiker erdoor en 10 minuten gebakken op 200° in de grote oven want een te grote bakvorm voor de airfryer. De 300g donkere chocolade van verschillende merken die nog in huis was, gemalen met de chef met het roze mes want met pijnlijke handen te moeilijk om te breken. Die met 200ml hete room gesmolten, 2 lepels agavesiroop en 75g boter erdoor. Op de koekbodem gegoten en versierd met heel veel spekjes. In de koelkast tot de volgende dag. Even met het brandertje over de spekjes en ze vonden het allemaal heerlijk. 

Afgesloten met koffie, thee, drankjes, bonbons, wat een heerlijk en gezellig etentje was dat weer. 

De volgende dag de afwas, rustig aan en een kopje bietensoep, stukken rollade, een paar worstjes, een schaal salade en opgebakken Seuters. 


Woensdag maakte ik soep in de soepmachine van een paar stengels bleekselderij, een paar gebakken aardappeltjes, wat stukjes wortel, rode paprika en kaki, nat van mozzarella en wat water. Na afloop nog aardig wat oude uienjus erdoor van zaterdags stoofvlees. Mooi en lekker soepje.


We aten verder een omeletje met eerst een paar minuten in wat olie aangebakken paprika en komkommer en daarover 4 met wat melk en peper en zout geklutste eieren. Gebakken op de bakpan in de airfryerXL na voorverwarmen 8 minuten op 190 °. In de magnetron nog wat aardappel/pastinaak-puree opgewarmd. En het toetje was de laatste advocaat-mousse met een bevroren aardbei. 


Dan donderdag eerst een flinke kom soep. De rest van de rollade voor de ander, een stukje omelet, tzatziki en brood. Ik vind raspen van komkommer gedoe en bovendien eten we de hele komkommer inclusief zaadlijst. Eerst door de helft en daarna in vier repen en dan heel kleine stukjes. Knoflook, yoghurt en verse dille uit de kruidentuin naar smaak. Koffie met een gekochte oliebol toe. De vriendin die al jaren ook voor ons oliebollen bakt ligt ziek te zijn van de griep. Naar voor haar, jammer voor ons.


Vrijdag de slowcooker gebruikt om rauwe bietjes te garen (zie op ¾ van de bladzijde) en stoofperen in de andere pot van de duo-cooker. De peren heb ik deze keer geschild en in stukken gesneden omdat ze erg verschillend van maat waren. Laten garen in het sap van de vorige peren die gebruikt zijn voor de carpaccio bij het kerstdiner samen met stukken kaki die over waren. Beiden 5 uur op laag gezet en even gekeken. Bietjes gaar, peren nog een uurtje langer zacht laten worden.

Bietjes na afkoelen gebruikt voor een salade met ei, maar met piccalilly, ei en hazelnoten apart. Er lag nog 100g rucola. Ik vind het rauw niet echt lekker en vond op deze pagina een leuk idee om te proberen. In een pakje van aluminiumfolie gedaan met olie en citroensap en 8 minuten in de airfryerXL gelegd op 150° en nog even op 180°. Verder het laatste stukje rollade koud, de rest van de tzatziki en een grote aardappel gepoft in de magnetron, 9 minuten op 700W in een speciale pan met een klein laagje water.


Op de laatste dag van deze blogweek aten de kleinkinderen mee want die bleven slapen in de hoop dat de vuurwerk-narigheid bij ons minder zou zijn dan in de stad. We aten pasta, tomaatjes, kant-en-klaar gehaktballetjes in wat jus, little gem sla, beetje mayonaise en veel lekkere geraspte kaas erover. Ik at de rest gebakken rucola erbij. Prima maaltijd met kinderen. Een kom gele vla toe met bevroren aardbeien en frambozen. Natuurlijk in de loop van de dag een oliebol lekker opgewarmd in de airfryer.
Ze hadden wel moeite met in slaap komen omdat ook hier bij ons in het dorp veel kabaal was met harde knallen. Jammer.

Het was me de week wel. En vandaag, zondag, komen de ouders ze weer ophalen en eten dan mee. Daarover later maar weer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten