zondag 19 mei 2019

Witlof en groentepuree uit de slowcooker, wortel-courgetteschotel uit de oven, gegrilde asperges en tomaten uit de airfryer, heerlijke restsoep uit de soepmaker, wildstoof kant-en-klaar..

De apparatenkast
Ooit toen ik nog kind was kochten mijn broers en ik een moederdagtaartje voor onze moeder. Ik denk dat het daarbij gebleven is. Onze zoon maakte natuurlijk moederdag-dingetjes als kind op school. Ook daar is het bij gebleven. We doen niet aan moeder-, vader-, dieren- en wat voor dag dan ook als het gaat over kopen van cadeaus. De apparatenkast is vol :-). En toevallig was deze moederdag ook nog eens restjesdag, dus had zelfs geen hoog culinair gehalte. We aten de eerder gemaakte soep met in de airfryer afgebakken pistolets met blauwe kaas. En als dessert een schaaltje met 2 soorten ijs, muntijs met chocola en chocolade-ijs met kokosmelk, met een dot slagroom, dat dan weer wel.

Maandag witlof met ham en kaas uit de slowcooker. Gemaakt met 4 kleine struikjes witlof, even geroerbakt, een droge worst met pistache in plakjes gesneden en een stuk 30+ kaas wat op moest in kleine blokjes gesneden er door gehusseld. Dan 2 eieren geklutst met ¾ bekertje crème fraîche en verse zwarte peper en 1 kleine eetlepel mosterd en dit door de witlof geroerd. Na 3 uur op laag opgediend met een paar gekookte aardappels. Zag er niet echt aantrekkelijk uit, maar het smaakte wel goed.

De volgende dag een wortel-courgetteschotel. Dat was een flinke klus voor een in-de-weekse-dag. Omdat ik het hele recept heb gemaakt, paste de ovenschaal niet in de airfryer, maar met wat minder kan dat natuurlijk ook prima. Ik denk dan ongeveer 20 minuten op 180°. Nu in de grote oven gedaan. In plaats van prei heb ik 2 sjalotten gesmoord en voor de kaas plakken jonge kaas versneden. De saus was maar net aan, maar ik heb het er mee gedaan. Het was erg fijn om de ooit van iemand overgenomen Onionchef in huis te hebben. Zowel de wortels als de uien als de courgette fijn gemaakt met het paarse mes. Van het eerst persen van de knoflook had ik nog nooit gehoord. Heerlijke schotel voor een vleesloze dag.


Groenten en resten wegwerken kan ook anders dan er soep van maken. Ooit had ik een basisrecept voor aardappelpuree uit de slowcooker. Gelukkig opgeslagen want de sites waar dit op stond, zijn uit de lucht. Op 1 kilo aardappelen 60ml water en 60g boter. Na 7 uur op laag stampen en al dan niet met melk of room en zout en peper op smaak brengen. Ik heb nu 300g wortel in heel kleine stukjes, 200g bleekselderij in halve maantjes en 200g al gekookte en gebakken aardappelen in de pot gedaan. Daarbij 45ml water en samen 45g boter en saus van de babi ketjap. De slowcooker 7 uur op laag gezet en daarna de staafmixer erdoor gehaald. Even geproefd, heel smakelijk, ingevroren voor later.

Woensdag aten we bij een schoonzus. Buiten een drankje, crackertjes, kaasjes, nootjes. Daarna heerlijke lasagne met een tomatensalade en ijs toe. Was weer heel gezellig.


Donderdag voorafgaand aan een korte opname in het ziekenhuis één biefstukje voor samen gebakken in klontje boter en gegrilde witte asperges. Dat waren 3 dikke asperges geschild en doormidden gesneden. Rauw in de voorverwarmde airfryer, 7 minuten op 200°, regelmatig gedraaid. Had nog iets langer gemogen, maar een goed idee. Lekker knapperig. En een in de magnetron opgewarmd stukje van de wortel-courgetteschotel er bij. Ook nog een vooraf in de airfryer afgebakken pistolet. De rest van de asperges ingevroren net als de schillen.

In de soepmaker een soep gemaakt van resten om direct in te vriezen: beetje couscous met paksoi, beetje geslowcookte witlof zonder worst, paar stukje van de wortel-courgetteschotel en een rest vegetarische pastasaus. Beetje water extra tot het onderste streepje. In dit geval, alles al gekookt, de machine alleen gebruikt voor handmatig mixen. Dat doet-ie gladder dan de staafmixer.

Vrijdag na 1½ dag ziekenhuis vóór het eten 's avonds weer thuis. Hartkatheterisatie met behoorlijk positieve uitslag :-). Geen voorbereidingen getroffen voor het eten, partner maakte brood met gebakken ei en tomaatjes.

Op de laatste dag van deze blogweek nog even rustig aan, wildstoof kant en klaar. Dat kocht ik bij Hofweb, die samen met Boerderij Landzicht heerlijke eerlijke biologische waar levert, mijn vaste biologische webwinkel. Langzaam opgewarmd op laag vuur. Een paar gekookte aardappels, 250g sperziebonen na paar minuten koken ¾ uur in de ecostoof en warme tomatensalade uit de airfryer maakten het een heerlijke maaltijd. Met ricotta in plaats van feta. En 8 minuten op 170° met na 4 minuten even husselen was net tekort, nog 2 minuutjes erbij op 185° en prima. En die stoof zal ik nog wel eens meer bestellen. Fijn om als gemakkelijke maaltijd in de diepvries te hebben.


En vandaag, zondag, ik denk iets met broccoli en waarschijnlijk rijst. Maar daarover volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten