zondag 1 maart 2020

In de airfryer: 2 x appelflappen, avocado met ei en omelet; magnetron, stoompan, rijstkoker, wok allemaal lekker; Surinaamse gehaktballetjes uit de slowcooker en pasta met salieboter.

Dit was de 2e keer.
Voor de oudste zoon die eigenlijk alleen even in de middag koffie kwam drinken en voor het jonge gezin zondag appelflappen gebakken in de airfryer. Wat ik niet wist en nu voorgoed wel weet, je kunt zo'n ontdooid plakje bladerdeeg dichtgevouwen met een hoopje appelmengsel er op niet heel lang laten wachten. Ze zaten zo vastgeplakt aan het plasticje dat er nauwelijks meer mee te bewegen was. Een beetje een rommelig geheel dus. En misschien daardoor, maar dat weet ik niet, was 15 minuten op 160° echt te weinig. De 2e lading van 3 heb ik direct 20 minuten gedaan en de 1e lading van 3, inmiddels afgekoeld, daarna nog 8 minuten gebakken. Ze waren wel heerlijk knapperig uiteindelijk. Het was weer heel gezellig en we aten een bezorgmaaltijd, sommigen pizza, anderen iets shoarma-achtigs.

Maandag maakte ik als hapje vooraf avocado met ei in de airfryer. Een ideetje wat ik op Facebook tegenkwam van Ingrid Legrand. Een avocado doormidden gesneden, in iedere holte een klein ei en dan zo'n 7 minuten op 160° op de bakplaat in de XL airfryer. Eieren waren te groot en dat dacht ik ook al vandaar op de bakplaat. Ooit misschien nog eens met echte kleine eitjes, want de avocadohelften verder uithollen vond ik niet zo'n goed idee. Bestrooid met zelfgemaakt kruidenzout, echt heerlijk.

We aten witlofsalade (niet deze dus, maar wel leuke site) met 1 stronkje witlof aangevuld met een beetje salade die over was van de zondagse maaltijd. Met een bakje eitje-preitje van de kaasboer, voor de ander een stukje hamlap in saus uit de slowcookermaaltijd van zaterdag opgewarmd in de magnetron, stukjes dungesneden heerlijk rookspek en gekookte aardappels.

De volgende dag gestoomde paksoi met gemberdressing. Met 1 struik paksoi en iets minder dan de voorgeschreven ingrediënten voor de dressing. Erbij couscous met een uitje en een teen knoflook even aangebakken en bestrooid met geroosterde amandelen. Met een rookworst van de Amsterdamse worstmannen. Een (voor mij :-)) lekkere en aparte maaltijd.

Woensdag een omelet gebakken op de bakplaat in de oude XL airfryer. In de omelet van 4 eieren zaten 7 dunne plakjes gerookt spek, ½ rode paprika, 1 ui, 2 tenen knoflook, vers gemalen zwarte peper en wat geraspte kaas. Tegen het eind bestrooid met verse bieslook. Ik heb de bakplaat mee-gewarmd bij het voorwarmen op 190° zodat het spek gelijk kon gaan sissen. Daarna het geklutste eimengsel erop en 10 minuten gebakken. Lekker hoor. We aten er wit desembrood bij. En wat dacht je van koffie met een cognacje en een crackertje met blauwe kaas als dessert....


Donderdag voor de koffie eerst bij ons weer 4 appelflappen gebakken in de airfryer. Met 1 appel, een handje gewelde rozijnen, beetje suiker en kaneel. Ingesmeerd met koffiemelk en daar een beetje suiker op gestrooid. Dan 18 minuten op 160°, 2 tegelijk. En deze keer direct na het ontdooien van het bladerdeeg de flapjes gemaakt. Dat ging dus beter dan zondag :-).

Dan onze jaarlijkse erwtensoep bij schoonzus. Al jaren eten broer en zus van partner en wij bij de zus een uitgebreide erwtensoepmaaltijd. Met Zeeuws spek, rookworst, roggebrood, broodjes. Met als heerlijk dessert soesjes met warme chocolade en een soort advocaat met boerenjongens. Lekker allemaal. En natuurlijk ook heel gezellig.

 De dag daarna Surinaamse gehaktballetjes uit de slowcooker. Er was 300g gemengd gehakt. Ik heb 6 balletjes gemaakt met in de Onionchef fijngemaakt: 1 dikke volkorenboterham, 1 uitje, 1 teen knoflook en ¾ rode peper. Verder ¾ theelepel paprika, heel volle theelepel kerrie, 1 mespuntje in de vijzel fijngemaakte piment en 1 ei. De balletjes bruin gebakken in de boter en daarna nog wat boter, 1 uitgeknepen teen knoflook, 1 lepel ketjap manis, 1 lepel sojasaus, 1 lepel tomatenketchup en 1 lepel chilisaus meegebakken. Heerlijk na 4 uur op laag hoewel iets minder boter ook goed geweest was. We aten er gewokte savooiekool en witte rijst uit de rijstkoker bij. De kool met knoflook heb ik gebakken in een scheutje sesamolie en er na het wokken alleen wat sojasaus bij gedaan. Ik had intussen de jus van de balletjes geproefd en meer smaak en zout was niet nodig. Lekker met een schaaltje kroepoek en wat seroendeng.

Op de laatste dag van deze blogweek pasta met salieboter en kaas. Wat een heerlijk recept. Salie groeit hier de hele winter door in een grote pot buiten. Ik gebruikte grote macaroni. De al wel wat erg harde Permigiano Reggiano in de Onionchef fijngemaakt. Er bij een beetje sla.


En vandaag, zondag, een stoofpot met rundvlees, er komen gasten. Daarover later weer. Oh, en deze week nog geen gebruik gemaakt van de nieuwe pizzaset voor de XXL Airfryer. Komt wel.

3 opmerkingen:

  1. Goede zondag Sia.
    Dank weer voor je inspiratie! Ik ga vandaag appelflapjes proberen in de airfryer. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan haha! En je noemde de site slowcooken zonder pakjes en zakjes. Wat een leuke site! Stiekem denk ik wel eens aan een Crockpot Express (ja, net als jij, lijkt me best wel (eens) handig, .... ) en ik zie daar veel recepten voor een dergelijk apparaat. Ooit kocht ik er één overigens, maar toen vond ik al die handelingen om erin te koken, heel onhandig. En die had geen echte slowcook-functie. Deze veelzijdige wel (ik las een paar goede reviews namelijk)
    Ik wens je een goede zondag en gezelligheid met je gasten.
    Liefs Florina.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Florina, ik heb niet zo'n express of instantpot of multicooker. Ook ooit een tamelijk betaalbare gekocht, maar nog nooit in gebruik genomen. Een studie op zich :-). Slowcooken doe ik dus in een eenvoudige duo-pot met hoog en laag, zelfs zonder timer. Maar omdat ik vrijwel altijd in huis ben, is dat geen bezwaar. De grote met timer is na 4 jaar gestopt. Ach ja, en zo rommelen we maar door. Fijne dag weer ondanks al die wind en regen en bedankt voor je leuke bericht. Groet, Sia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker rommelen met je oude slowcooker, je kunt ermee lezen en schrijven. Ik bedoelde eigenlijk dniet dat jij een multicooker hebt, maar op het ‘feit’ dat jij ook veel apparaten hebt en toch niet genoeg.. haha Maar je hebt er wel een dus. Zit daar een slowcookerstand in?
      Ik heb inmiddels appelflappen gemaakt in de airfreight. Wel bakpapier in de bak gelegd tegen het lekken en dus vies worden. Maar dan moet je wel omkeren halverwege, anders blijft de onderkant te zacht en bijna soppig. Twee keer drie gedaan, en ook hier: de tweede lichting was perfect. Iets met schade en schande hahaha! Fijne zondag verder Sia!

      Verwijderen