zondag 29 maart 2020

Heerlijke restjessoep uit de soepmachine; makreelsalade; uit de airfryer: prei-courgetteschotel, gebakken witlof; uit de slowcooker: hutspot; magnetronkoekjes en Marokkaanse stoofschotel.

Een stralende zonnige zondag was het met als grootste gevaar dat mensen zich niet aan de beperkingen zouden gaan houden en de virusuitbarsting in deze week verder zou plaats vinden.
Wij zaten lekker even op de bank naast het huis uit de wind in de zon.


We aten een makreelsalade. Ik heb veel recepten bekeken en daarop mijn eigen salade gebaseerd die heerlijk smaakte.
Eerst in de middag 3 flinke aardappelen in blokjes en 2 eieren hard gekookt. Verder klein gesneden, 1 rode ui, 1 sjalot, ½ komkommer. Een ⅓ krop sla in stukjes gescheurd, flinke eetlepel zilveruitjes en een koffielepel kappertjes klaar gezet. Een dressing gemaakt van mayonaise, crème fraîche, citroensap, zwarte peper en 1 uitgeknepen teen knoflook. Natuurlijk de gerookte makreel schoon gemaakt.
Alles met elkaar gemengd behalve 1 ei en de makreel. Omdat de keuze voor meer of minder makreel aan tafel gemaakt mocht worden, deze over de salade verspreid en het ei samen met wat bieslook en peterselie als versiering gebruikt. Met toast van speltbrood uit de broodrooster.

Dan pasta met bloemkool. Eerst 300g bloemkool gekookt. Tegelijk 100g gerookte spekjes gebakken. In plaats van room vooral melk gebruikt want de room was op. Na het volgens recept koken van de spaghetti in bouillon en room/melk heb ik er resten feta, smeerkaas en mascarponesaus met kruiden door gedaan samen met de spekjes en de bloemkool. Heerlijke smeuïge pasta. Precies helemaal op.

Kleine doosjes met restjes eten, van alles wat, van macaroni, tot aardappelpuree tot salade van de makreel en ovenschotel broccoli/kabeljauw... Van de broccoli de bewaarde stelen in heel kleine stukjes gesneden. Van de afgesneden asperge-onderkanten eerste even een beetje bouillon getrokken. Het afgegoten kookvocht van de bloemkool was bewaard. Zo maakte ik er in de soepmachine weer een heerlijke romige soep van met een licht vissmaakje.

Dinsdag een prei-courgetteschotel uit de airfryer. Aangepast, natuurlijk. Eén prei en ½ courgette gesneden en gebakken in de jus met een rest spekjes die over was van de gans. Een ½ bol mozzarella mee gesmolten. Aardappels gekookt, 400g en gestampt met nat van de mozzarella. Ovenschaaltje gevuld met de groenten, daarop de puree, daarop plakjes verse geitenkaas, dus niet verkruimeld. Dan 15 minuten in de airfryer op 170°. Na 8 minuten een stukje folie erop gelegd met het spatdekseltje omdat de kaas wel erg bruin werd. Ook op deze manier een heerlijk recept. Er bij in jus gebakken saucijzen van de Amsterdamse worstmakers.

De volgende dag aten we hutspot uit de slowcooker. Geen extra zout toegevoegd, wel ½ groentebouillonblokje. Verse laurier en tijm uit de kruidentuin. Met ongeveer de helft van de ingrediënten zat de pot van de duo slowcooker wel erg vol. Toch maar op gewaagd, want het slinkt natuurlijk onderweg. Wel op een half uur extra gerekend of vroeg eten dus. Rookworst apart er bij.
En na 8 uur op laag was het echt heerlijk. Iets minder vocht had gekund, dat heb ik afgegoten voor het stampen.

Donderdag eerst een kom soep. Daarna een in de airfryer opgebakken stuk van de broccolitaart met een salade van 1 struikje little gem, ½ komkommer, 8 teentjes ingelegde knoflook en mosterd-dillesaus uit een potje. De maaltijd afgemaakt met een crackertje met nog 2 soorten kaas, verse geit en blauwe korenbloem.
Met een heerlijk glas wijn van Neleman.

Vrijdag voor bij de middagkoffie bakte ik 2 van deze chocoladekoekjes in de magnetron. Een leuk receptje om even iets zoets tevoorschijn te toveren. Even laten afkoelen.

We aten gebakken witlof. Ik koos voor 3 struikjes, in vieren gedeeld. Gebakken met 1 teen knoflook in plakjes, peper en een handje verse tijmblaadjes. In plaats van een sinaasappel heb ik 1 overrijpe peer fijngemaakt met een vork met 1 lepel gembersiroop en en een beetje citroensap. Alles na het bakken in een ovenschaal in de airfryer, eerst 8 minuten op 200°, daarna zonder folie nog 10 minuten met wat klontjes smeerkaas die dus niet wilde smelten, maar was wel lekker op de witlof. Intussen 2 stukken gansfilet gebakken in boter. Tevoren had ik een stokbrood afgebakken in de airfryer.  Een heerlijke maaltijd zo met elkaar.

Op de laatste dag van deze blogweek Marokkaanse stoofschotel. Ongeveer de helft van alle ingrediënten. Een kleine rode ui, want de gele waren op. Wel een hele teen knoflook. En verse tijm.
De groenten fijngemaakt in de magimix met de grove rasp. Er bij couscous, geroosterde amandelen en eieren.

En vandaag, zondag, de koelkast inspecteren en resten opmaken denk ik. Daarover volgende week.

En dan nog iets.
Ik wilde er liever over zwijgen, want ik weet dat er dan lezers zijn die gelijk Philips onderuit zullen halen, maar ik ga nu toch maar uitleggen waarom ik niets meer heb geschreven over het bijzondere van mijn nieuwe airfryer. Na een paar weken sloot hij niet goed meer. Na overleg ingeleverd voor reparatie. Het duurde een maand voor er een beslissing kwam, niet te repareren. En nu duurt het nog een maand voor er een nieuwe geleverd kan worden. Pech? Ja, jammer, want ik was er heel blij mee. Nu dus gewoon voort met mijn oude XL tot de nieuwe alsnog zal verschijnen. Zodra dat gebeurt kom ik natuurlijk weer met leuke aspecten van de Smart Sensing Technologie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten