zondag 13 oktober 2019

Die Onionchef, fijn apparaat; een soepje; in de airfryer deze week: gebakken aardappeltjes, gehaktballen, hartige taart; in de slowcooker: maïs. En een leuke maaltijd bij ons plaatselijk restaurant Gewoon.

Vorige zaterdag gebruikte ik de Onionchef met het zwarte mes om ijs te maken van banaan. Je snijdt bananen in stukjes en vriest ze in. Doe ze bevroren in een keukenmachine, blender of zoiets en dan wordt het een beetje korrelig, maar toch echt ijs. Onze kleinzoon van bijna 2 vind het heerlijk. Het is dus echt gewoon alleen maar banaan. Zo leuk. Deze week een aantal keren blij met dat apparaat.


Zondag werd restjesdag. Eerst een kom donkergroene soep met room. In een ovenschaaltje de grote gepofte aardappel van vrijdag in schijfjes gesneden op de bodem, daarop een restje snijbietstamppot en wat klontjes boter. Dit op 150° langzaam in 14 minuten opgebakken in de airfryer. In de magnetron een rest hamlap uit de slowcooker opgewarmd. Een stokbrood afgebakken in de airfryer.  Een paar stukjes Franse kaas nog na het eten opgemaakt.

Van de rest van de ontdooide vegetarische saus, nat met maïs en tomaat van de hamlap, wat verlepte sla en een aardappel aangevuld met water een soep gemaakt in de soepmachine.

Maandag komkommer-ei-salade maar dan anders. Een hele, niet erg grote komkommer in blokjes gesneden en gemengd met flink wat roomkaas met kruiden van de kaasboer en 3 hardgekookte eieren en een beetje zout en peper. In de airfryer blokjes rauwe aardappel gebakken. Ik had maar 250g. Eerst ½ uur in het water, dan droog in het airfryermandje 7 minuten op 120°, daarna met een scheutje olijfolie en wat za'atar nog 15 minuten op 180°.
Een blikje "schone" sardientjes in water en de 3 soorten olijven die nog in huis waren, ook op tafel. Echt leuke en lekkere maaltijd.

Dinsdag bleekselderij en prei met kerriesaus. Er lag nog ⅔ struik bleekselderij en 1 grote prei. Genoeg voor samen. De kerriesaus werd niet heel dik met kookroom, maar wel erg lekker. Ik vind het een goed idee op deze manier. We aten er in de airfryer gebakken gehaktballen bij. De knoflook, 2 tenen, en ui heb ik met het zwarte mes in de Onionchef fijn gemaakt. Ondanks afschermen met een vlamverdeler, toch aardig wat stoom in de keuken. Ik heb de tijden omgekeerd, eerst 7 minuten op 200° en daarna nog 8 minuten op 150°. Met basmatirijst uit de rijstkoker en kroepoek, gebakken uitjes en seroendeng.

Voor de volgende dag heb ik vegetarische cottage pie uit de diepvries gehaald. Een rol bladerdeeg moest op. Ik wilde geen eieren en room gebruiken, maar ook geen tofu of kikkererwtenmeel wat in de meeste recepten zonder ei werd gebruikt. Ik vond dit recept en het leek er dus op dat het zonder iets met alleen maar bladerdeeg, groenten en kaas zou kunnen lukken. Ik had een groot stuk boerenkomijnenkaas 'geraspt' met de Onionchef met het roze mes omdat het steeds niet op gegeten werd. Mijn hartige taart heeft dus verder niets met het recept te maken behalve dan dat ik geen ei of room heb gebruikt. Ik heb de groenten ontdaan van zoveel mogelijk nat, de bodem van de bakvorm bekleed met een rol deeg, gaatjes er in geprikt, daarop wat paneermeel gestrooid om vocht op te nemen, de groenten er in, bedekt met een laag geraspte komijnenkaas en daarover repen van de rest van het deeg. De repen heb ik ingesmeerd met koffiemelk voor een lekker kleurtje.


Gebakken: 40 minuten in de airfryer op 150°. En ja, dat blijkt prima te kunnen. Heerlijk krokant, niet te nat, goed gevuld. Goed idee dus.

Verse maïskolven die donderdag waren binnengekomen moeten zo snel mogelijk worden gegeten. Ik heb er één (opnieuw) in de slowcooker gedaan. Op deze pagina (wel in het Engels) staat heel veel informatie over wat te doen. Hier ook nog iets in Nederlands. Ik heb de heel grote kolf doorgesneden, met roomkaas met Italiaanse kruiden besmeerd en ingepakt in aluminiumfolie. Een klein beetje water onder in de pot en de halve kolven 5 uur laten staan op laag. En nee, ik ben niet bang om zo nu en dan aluminiumfolie te gebruiken voor iets eetbaars.

Daarbij een curry van bietjes en champignons. Jaren geleden kwam er in verband met een gezondheidsprobleem een doos met latex handschoenen in huis. Nog steeds maak ik daar dankbaar gebruik van als het bijvoorbeeld gaat om bietjes schillen. Erg handig dus.

De curry is gemaakt met 250g rauwe bietjes en 125g kastanjechampignons. In de Onionchef met het zwarte mes heb ik 3 tenen knoflook, ¾ rode peper, 2 bosuitjes, een blokje verse gember en 2 tomaten fijngemaakt. Eerst de mosterdzaadjes en komijn even laten ploffen in een scheutje olie, dan de champignons er bij, daarna het mengsel uit de chef en vervolgens de bietjes en een scheutje water. Dat 40 minuten zachtjes laten borrelen op het gas. Bij de maïs en curry ieder nog een kaas-maïsbroodje.

Ik las vrijdag bij Koken met Karin over het zelf maken van kruidenzout. Wat een leuk idee. Uit de tuin bij elkaar 10g bieslook, knoflookbieslook, oregano, salie, laurier, peterselie, rozemarijn en tijm. In een jampot met 200g ooit gekregen gros sel de 'Ile de Ré. Ben benieuwd over twee weken hoor.

Na een bezoek aan het Oogziekenhuis voor partner met een redelijk positief bericht, aten we bij Restaurant Gewoon in ons eigen dorp. Mijn voorgerecht: garnalenkroketjes, zijn hoofdgerecht: kipreepjes met geitenkaas. Lekker, heel druk, heel gezellig.

Zaterdag een beetje tapasachtige maaltijd met restjes: ballen gehakt, een pannetje met wat rijst, kerriesaus en groenten, wat bietjescurry en een stukje hartige taart.


En vandaag, zondag, gaat de andere maïskolf in de slowcooker. Verder nog even nadenken.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten