zondag 20 oktober 2019

Maïs en vispotje in de slowcooker, moes in de soepmachine, scholfilet, zalmhapje en aardperengratin uit de airfryer en taart uit de blender.

Sjeffies van de Plus
De mayo was een beetje uitgeschoten :)
Zondag nogmaals maïs in de slowcooker. Deze keer met boter, kruiden en honing. Weer een grote kolf in 2 helften gesneden en ingepakt. Beetje water in de pot en 5 uur op laag. We aten er gebakken aardappels en kroketten bij. De kroketten kwamen van Kwekkeboom. Natuurlijk gebakken in de airfryer. Erg lekker krokant. De aardappels eerst even kort gekookt en later in schijfjes gesneden en gebakken in wat boter. En dat alles vóór de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal want dat kan echt niet worden gemist door partner, ha, ha. We vonden de maïs met boter en kruiden lekkerder dan die van vorige week met kaas.

Een dagje brood met gebakken eieren is best ook wel lekker.


Dinsdag een grote biefstuk gebakken in de jus waar de gehaktballen van zaterdag in waren opgewarmd. Klein stukje voor mij, de rest voor de ander. Omdat er uit een potje Sjeffie van de Plus flink wat radijskruid was gegroeid, een witlofsalade gemaakt met appel, ui en radijs. In plaats van de ui gebruikte ik 3 bosuitjes, in plaats van appel deed ik het met peer en dus geen radijs, maar radijskruid. En dan als dressing alleen maar een scheutje tamari. Een echt heerlijke salade. We aten er een puree bij van aardappel en aardpeer of topinamboer. Wat meer aardappel dan aardpeer. De volgende keer eens andersom proberen. Was wel erg lekker.


De volgende dag maakte ik Vietnamese pannenkoekjes. Bij de webwinkel-levering was een doosje kiemen. En ook een recept om daar iets mee te doen. Eerst van 115g rijstvlokken in de Onionchef met het zwarte mes, rijstmeel gemaakt. Dat gemengd met 1 ei, ½ theelepel kurkuma, 160ml water en een snufje zout. Weggezet in de koelkast en vlak voor het bakken wat fijngesneden Chinese bieslook (knoflookbieslook) er door geroerd en wat extra water.

Ik had 1 komkommer, 100g champignons en de kiemen. In een ander recept voor Vietnamese pannenkoekjes werd gewerkt met garnalen en spek. Daarom nog 100g gerookte spekjes en de champignons, gelijk met de pannenkoeken, gebakken in kokosolie.

Alles op tafel gezet in kommen zodat ieder de eigen stukjes pannenkoek kon beleggen. Extra nog een kom met eenvoudige kroepoek.
Het heerlijke dipsausje maakte ik uit het 2e recept maar dan weer net een beetje anders, 1 eetlepel vissaus, 1 el limoensap, 1 el water, 1 el suiker, 2 theelepels sambal badjak, 2 fijngesneden bolletjes gember en 1 theelepel gembersiroop.
De pannenkoeken mislukten volledig, wel goed gaar gelukkig. Ik bak nooit pannenkoeken, ik had het aan partner over moeten laten :). Maar het geheel was wel erg smakelijk...

Voor donderdag gekozen voor de scholfilet die op moest. Maar omdat de kiemen toch ook echt op moesten en het sausje voor bij de pannenkoeken zo heerlijk was, heb ik bij de schol geen kaas gebruikt. Een filet van 200g, 1 ui, 1 grote en wat kleine tomaatjes, 2 tenen knoflook en wat stukjes bokworst in een ovenschaaltje passend in de airfryer. Wat vissaus gemengd met limoensap in plaats van witte wijn en ook nog een paar klontjes boter bovenop gelegd. Op 160° 20 minuten laten garen. Het dipsausje opnieuw gemaakt omdat het ook zo lekker is bij de kiemen en de rijst. Witte basmatirijst gekookt in de rijstkoker. Een heerlijke maaltijd weer.

Stamppot rauwe andijvie werd het vrijdag. Ik vind kaas bij de andijviestamppot wel lekker, maar de andere eter in huis niet zo, dus los op tafel samen met de mosterd en nootmuskaat. Wel spekjes gebakken en de verse boerewors van de Amsterdamse worstmakers. Dat is een worst met varkens- en rundvlees, knoflook, zout, peper, koriander, kruidnagel, piment en nootmuskaat.


Zaterdag, de laatste dag van deze blogweek, hadden we visite. Ik maakte een etentje met een paar gangen.

Eerst een gevuld eitje naast een glaasje wodka. Dan een zalmhapje uit de airfryer zoals hier beschreven bij het vorige etentje en nog een klassieke carpaccio.

Als hoofdgerecht het visstoofpotje zoals ik ook eerder maakte, gemakkelijk in de slowcooker en erg lekker. Deze keer met 1 ui, ¾ dikke prei, 1 stengel bleekselderij, 2 bosuitjes en ½ courgette. En een paar verse takjes dille.

Ik had wat zelf-gekweekte aardperen gekregen. Daarvan een ovenschotel met aardperen (het 9e recept) gemaakt als bijgerecht. Zo'n klutje aardperen ziet er dan zo uit als op de foto. Dat is om te schillen natuurlijk wel een opgave. Maar hier leerde ik dat eerst koken en dan schillen handig was. Dat dus gedaan. Na afkoelen geschild en in plakjes/stukjes gesneden. Nog steeds wel een karwei en meer prut dan plakjes. Dat maakt voor de gratin niet echt veel uit.
Ik had 700g, 110ml slagroom, 40g oude geraspte kaas, peper en 6 fijngesneden blaadjes salie erover. Dan plakjes jonge kaas bovenop en wat paneermeel. Op 180°, 20 minuten in de airfryer. Heerlijk!

De kaas kwam weer van onze geweldige kaasboer.

Als dessert een taart uit het onderstaande boek. Ik ben niet bepaald een groot talent als het op bakken aankomt. Dit leek me wel een handige manier om iets lekkers te toveren.


Maar het ging natuurlijk niet helemaal vanzelf. De blender deed raar, ik gebruik dat apparaat zelden en weet niet wat ik fout deed. Uiteindelijk wel een deeg wat leek te kloppen. Toen pas ontdekt dat ik niet genoeg kokos in huis had. Uit een blikje kokosmelk het droge deel gehaald en dat samen met de rest uit het potje met vlokken door het deeg gemixt. Verder amandelmeel gebruikt in plaats van amandelpoeder en geraspte grapefruitschil in plaats van sinaasappel. En de suiker was druivensuiker. Op advies van de gelinkte recensie, de melk en boter verwarmd in een pannetje. Na 25 minuten was de taart niet klaar. Na nog 10 minuten het er op gewaagd en prima. Dat het langer moest komt waarschijnlijk door de vorm die ik heb gekozen. Versieren was ook niet echt nodig. Een beetje slagroom en een glaasje Malibu-kokos er bij was genoeg. En we vonden het wel smakelijk, maar niet erg taart-achtig, meer spekkoek-achtig.

Recept: 60g boter, 50cl melk samen 5 minuten verwarmen in de magnetron; 130g suiker, rasp van ½ sinaasappel, 90g volkorenmeel, 150g amandelpoeder en 4 eieren in die volgorde in de blender. Dan het boter-melkmengsel er bij en draaien maar. Aan het eind 150g kokosvlokken toevoegen min een beetje om te garneren. Het beslag na in de vorm te hebben gedaan 10 minuten laten rusten en dan 25 minuten bakken op 180°. Kort voor het opdienen garneren met de rest van de kokosvlokken en sinaasappelrasp van de andere helft van de sinaasappel.

Tussendoor nog even een moes gemaakt in de soepmachine van 4 appels en 2 peren. Lekker voor de kleine jongen.

En vandaag, zondag, nog niet echt een idee wat het zal worden. Daarover later dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten