zondag 26 juni 2022

Uit de airfryer)s): aardappel-broccoli-kaasgerecht; soep gemixt in de soepmachine; koude spinaziesalade met knoflook; Hollandse garnalen op twee manieren; varkenshaas met rabarber en rozemarijn; draadjesvlees uit de slowcooker; 2 x ijsmachine en weer een heerlijke themamaaltijd van de zorgorganisatie.

Aardappel-broccoli-kaashapjes.

Ik had 200g Hollandse garnalen besteld. Hiervan heb ik ongeveer de helft gemengd met het whiskysausje van La Stancia met een flinke scheut whisky extra en voor het opdienen wat verse peterselie en dille

De andere helft gemengd met het nat van de viscurry en dat was erg lekker. Het hadden twee voorgerechten kunnen zijn maar bij de curry-garnalen maakte ik een koude salade van een rest grove spinazie heel fijn gesneden en gemengd met het knoflooksausje wat er nog was en flink wat versgemalen peper. Wat een goed idee. Ook was er nog een beetje vermicelli-rijst. Deze heb ik opgebakken door eerst in een scheutje olie van 2 eieren roerei te maken en dan de rijst erbij en een lepel gebakken uitjes, ook een heerlijk idee. Een combinatie dus van verse garnaaltjes en koelkast-opruiming, een bijzondere maaltijd.

De salade van de rest van La Stancia en de rest van de spinazie met knoflooksaus in de soepmachine gedaan met heet water en een beetje bouillonpoeder. Alleen 3 x gemixt. Koken hoefde niet en bovendien brand alles wat al gaar is sneller aan, maar deze machine mixt beter dan de staafmixer. Een heerlijke groene soep voor maandag en dinsdag in de namiddag.

De rest van de sperziebonenstamppot aangevuld met een paar gekookte aardappels opgebakken in een pan met wat boter. Verder had ik bij de kaaswinkel genoeg punten voor een onsje eitje-preitje. Dat gebruikt als slasaus bij de heerlijke verse sla. Tomaatjes op tafel en de uitjes van de haring in een apart doosje. Eén biefstuk van 125g gebakken in boter waarvan ik een klein stukje at. 

Dinsdag een broccoli-gerecht. Natuurlijk een aangepaste versie. Ik heb 400g aardappel en 250g broccoli gewoon gekookt. Hiervan een puree gemaakt met even in een restje biefstukjus aangebakken uitjes en zwarte peper. Omdat de mozzarella nodig op moest deze erdoor gehusseld plus nog een paar lepels gemalen kaas. Alles in de bakjes en bovenop een stukje broccoli en een snufje kaas. De vier pannetjes op de pizzaplaat gezet, losse antispat erop en vanaf afgekoeld want tevoren gemaakt, 10 minuten op 180° en dan nog 3 op 160° in de airfryerXXL.



In de vriezer stond nog 'schone' rabarber zonder toevoegingen. Deze nieuwe oogst heb ik gekookt met toevoeging van een flinke scheut likeur, is dus alleen voor volwassenen.

De volgende dag zocht ik een recept met rabarber voor de hoofdmaaltijd. Ik vond varkenshaasje met rabarber en rozemarijn. Maar de rabarber was al gekookt, dus een oplossing gezocht om het toch te combineren. De varkenshaas in de pan met boter aangebakken. Daar een takje rozemarijn en een paar lepels rabarber bij gedaan en langzaam laten garen. Het was echt heel lekker. We aten het met de koude rabarber in aparte schaaltjes en een afgebakken heerlijk wit B'rustiekbrood. Ook nog kaas als nagerecht, brebis en cabrales.

Omdat ik op donderdag niet hoefde koken, het was weer themamaaltijd af te halen bij de plaatselijke zorgorganisatie, heb ik als karwei in de keuken de 's morgens meegekomen aardbeien tot ijs gemaakt in de ijsmachine. Eigenlijk pas op het menu voor volgende week, maar aardbeien kunnen niet zolang wachten en ijs wel :-). 


Heerlijke soepje met stukjes pizzabrood, lekkere pasta met tomatensaus, salade en een smakelijk toetje, wat wil een mens nog meer. We waren weer zeer tevreden. Ik had er een mooie jonge Italiaanse wijn bij gezocht en deze een uurtje tevoren gekoeld. Geweldig idee op deze Italiaans warme dag.



                                                                                           

Rokus, de oudste van de 2 kleinzoontjes, vroeg een keer of ik ook chocolade-ijs kon maken. Dat dus gedaan op vrijdag voor de kindjes die op zaterdag kwamen eten en slapen. Ik verdubbelde de hoeveelheden en heb ongeveer 125ml kokosmelk aangevuld met volle melk tot 640ml. De 160g chocola van helft 80% en helft 70% laten smelten met een scheutje melk in mijn au-bain-marie pannetje. Met suiker en slagroom met de staafmixer alles gemengd en in de koelkast gezet. Het is denk ik niet eerder voorgekomen dat ik op 2 dagen na elkaar de ijsmachine heb gebruikt... 

Ik maakte voor 's avonds draadjesvlees met prei en mosterd in de slowcooker. Bij 300g rundvlees had ik 1 heel erg grote stengel prei, 1 klein uitje, 1 lepel mosterd, snufje eerst gevijzelde kruidnagel, ½ lepeltje cayennepeper en 75ml kokosmelk, nog open van de viscurry en wat zwarte peper. Na 8 uur op laag gegeten met een beetje couscous met een klontje zoute boter en een lepel gebakken uitjes en de rest sla van Alerimus. Ziet er altijd een beetje 'modderig' uit maar smaakte prima.


Op de laatste dag van deze blogweek aten de kleine kleinzoons dus mee. Pasta, tomatensaus uit de diepvries, kleine gehaktballetjes uit de diepvries, sla, komkommer, tomaatjes, paprika. Heerlijk gegeten allebei. En...., chocolade-ijs toe wat ze erg lekker vonden. 

En vandaag, zondag, komen de ouders ze weer ophalen en eten dan natuurlijk gelijk even mee. Maar daarover volgende week.

En weet je nog, die ene blogpost meer dan 1500 x, nou de laatste net iets meer dan 250 x, tja. Beiden leuk hoor, maar het blijft een raadsel voor mij. En ook die ruim 250 weer zeer bedankt. En verder zeg ik er niets meer over. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten