zondag 24 oktober 2021

Uit de slowcooker en Römertopf: tomaten-groentesaus, kip met saus; uit de airfryer(s): omelet, frietblokjes; pumpkin spice cake uit de grote oven; smakelijke bouillon van de gebraden kipresten.

Omelet van woensdag met veel paprika

We zijn de week begonnen op het lichtschip Vessel11 waar jongste zoon een feest gaf. Foto's maken kwam er niet van. Overigens een mooi buffet met echt heerlijk varkensvlees van het spit, maar ook een vegetarische burger en natuurlijk friet, salade, geroosterde groenten, echt smakelijk.  Alleen de taart na het buffet staat op de foto :-). Was ook erg lekker.

De stamppot rauwe andijvie met verse worst op maandag was heerlijk. De worsten waren eigenlijk al gaar van zaterdag maar die heb ik in wat ghee, olie en boter stevig opgebakken zodat we een lekkere jus hadden. Wel aardig wat teveel.

Opruiming van de voorraad: tomatensaus in de beide potten van de duo-slowcooker. Met 750g tomaat, 2 rode paprika's, 4 wortels, 1 grote rode ui, 2 grote sjalotten, 8 tenen knoflook, 4 koffielepels tomatenpuree en 4 eetlepels water. Na 9 uur op laag takjes en blaadjes kruiden eruit, samen in een grote pan en de staafmixer erdoor. 

Kijk hoe prachtig!

We aten de opgebakken rest van de stamppot met wat extra eerder gekookte bloemkool en ½ worstje er door. Erbij gebakken champignons met chorizo. Eerst 190g chorizo gebakken. Daarna 250g kastanjechampignons met wat zwarte peper. Hierboven 2 tenen knoflook uitgeperst. Vervolgens afgeblust met 75ml whisky. Verder afgemaakt volgens recept, maar zonder de azijn en peterselie. Samen weer een prima maaltijd en alleen een klein restje champignons.

Champignons met chorizo

De volgende dag omelet uit de airfryerXXL. Gemaakt met 4 eieren, scheutje koffiemelk, 2 puntpaprika's, 1 grote sjalot, 3 tenen knoflook, een lepel verse tijmblaadjes, een fijngesneden rest van de champignons met chorizo. Ik heb er voor gekozen de paprika, sjalot en knoflook even voor te bakken. Het bakaccessoire even verwarmd op 200°, daarna het totale eimengsel 12 minuten gebakken op 180°. Na 8 minuten bestrooid met versgemalen brandrood-kaas. Een paar lepels tomatensaus warm gemaakt en apart geserveerd. Stokbrood afgebakken in de andere airfryer. IJsbergsla met stukjes komkommer er nog bij. Ik was blij met dat voorbakken want de smaken zijn dan toch sterker en bovendien geen harde stukjes in de omelet maar alles precies heerlijk gaar. 

Donderdag druk met voorbereiden van de maaltijd van vrijdag want met de 2 knulletjes in huis komt er niet veel van koken. En omdat het ook nog eens vroeg voetbal was hebben we maar gekozen voor koffie met brood. Kan dan lekker bij de TV nietwaar. 

Vrijdag oppasdag, maar deze keer werden de jongetjes opgehaald en bleef het gezin gelijk eten. Daarom op donderdag al heel veel voorbereidingen getroffen. 

Ik vond een bijzondere wijn in de voorraad die volgens Bartjens goed bij de kip zou moeten passen. Altijd spannend zo'n oude wijn. Maar...., ja helemaal perfect. 

Ik had groenlof gekocht en maakte daar een salade mee. De dressing gemaakt met citroen- en sinaasappelsap, olie, sojasaus, honing, een scheutje gembersiroop en een fijngesneden bolletje gember en een beetje knoflookpoeder. Wel een appeltje en een peer maar geen wortel, ui en geroosterde pitten gebruikt. Wel wat bitter maar werd toch ook wel gewaardeerd.

Omdat groenlof wat bitter kan zijn, heb ik ook een komkommer-eiersalade erbij gemaakt. Dressing volgens recept met mayonaise, Griekse yoghurt en kerriepoeder. Maar...., op vraag van de bijna 4- jarige, 'mag de komkommer en het ei en de dressing ook apart oma'? Maar natuurlijk... Ook een extra fruitsalade gemaakt van 3 appels,  3 peren en 3 mandarijnen met wat citroensap.

We aten kip in tomatensaus. De kip woog 1.818g. Voor het kruiden heb ik ½ theelepel zout, 1½ theelepel paprikapoeder, 1½ theelepel knoflookpoeder, ½ theelepel zwarte peper en een puntje chilipoeder gemengd. Onderin de pot een ui in plakken, in de buikholte een flinke tak tijm en rondom in plaats van de aangegeven tomaten en uien, een paar flinke lepels tomatensaus. Römertopf in een koude oven en op 160° gezet. Na 2½ uur in de grote oven en nog een paar minuten onder de grill een heerlijke kip op tafel.

Links afgespoeld boven een pan, rechtsboven de botten in die pan voor een bouillon.
De saus met ui uit de R.topf erbij. De resten kip later in de soep.

De frietblokjes, bijna een kilo, met het speciale smart sensing programma gebakken in de airfryerXXL. Dat duurt zo'n 25 minuten. Ik had er 3 minuten aan vast geknoopt omdat de kip nog even onder de grill stond. Heerlijke donkerbruine knapperige frietblokjes.

Voor de jongetjes een kom Griekse yoghurt met wat zij geweldig vinden, beetje honing en hagelslag. 

Ik maakte een pumpkin spice cake. Ik had een eikelpompoen liggen, deze heb ik gebruikt. Eerst pompoenpuree gemaakt. Door al die inkepingen is schillen wel wat lastig. Na koken en afkoelen met de staafmixer puree gemaakt. Gelukkig genoeg voor het recept. Van de spicekruiden heb ik een minimale hoeveelheid gemaakt (alles door 5 gedeeld): 1.4 eetlepel kaneel, 0.6 eetlepel gemberpoeder, 1 theelepel vers gevijzelde kruidnagel, 1 theelepel vers gevijzelde piment en 0.2 eetlepel nootmuskaat. Ik heb altijd noten en dan blijven er steeds kleine stukjes over. Die heb ik in de Onionchef met het zwarte mes fijngemaakt en dus had ik gelijk gemalen nootmuskaat. Koken doe ik met veel plezier maar ik ben bepaald geen mina-bakgraag. Ik heb precies gedaan wat moest hoewel het afmeten van ml puree en zure room niet meevalt, ha, ha. Bovendien had ik crème fraîche want geen zure room in huis.Veel werk. Maar groot succes gecombineerd met een slokje overheerlijke calvados. Eindelijk een goed gelukt bakwerkje. Deze cake kan natuurlijk ook in de airfryer maar dan met kleinere hoeveelheden. In mijn oven duurde het 85 minuten dus in een airfryer zou ik kiezen voor 150° en ongeveer 60 minuten. Al met al een gezellig etentje met leuke recepten en lekkere smaakjes.

De laatste dag van deze blogweek kippenbouillon getrokken van botten en vellen en saus uit de Rtopf. Ik doe dat al zo lang ik kook. Jammer om al die heerlijke smaken weg te gooien. Omdat er nog flink wat saus en ui in de pot zat heb ik er niets bij gedaan. Na 2½ uur op het warmhoudplaatje door mijn fijnste zeef in een andere pan gedaan. Voor het eten een lekkere warme kop bouillon gedronken, heerlijke smaak o.a. door die tomatensaus. De rest na afkoelen met nog wat stukjes kip en een restje van het gerulde gehakt in de koelkast. 

Ik had per ongeluk, of eigenlijk door veranderde plannen, ruim 300g rundergehakt ontdooid liggen. Na zo'n lange vrijdag en bovendien erg verkouden, had ik niet veel kookzin. Het gehakt geruld met tapenade, een stokbrood afgebakken in de airfryer, wat ijsbergsla met het ene gekookte ei wat over was van de dag ervoor en de dressing van de komkommersalade. Bijna altijd nog wat Franse kaas in huis dus nog een stukje brood en een crackertje en een lekker glas rood als afsluiting. 

En vandaag, zondag, geen gasten, niets bijzonders, maar eens kijken wat er nog in huis is. Daarover volgende week verder. 

2 opmerkingen:

  1. Waarom geen beelden hoe het gemaakt is ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie. Bedoel je met foto's en filmpjes? Ik vind wel dat ik behoorlijk precies beschrijf wat ik doe en hoe lang iets in de oven, airfryer, Römertopf of slowcooker gaat. Ik ben geen vlogger. Ik schrijf een blog. Omdat dat altijd over een hele week is, zijn denk ik nog meer foto's teveel van het goede. Soms is er wel een foto van alle ingrediënten vóór ik begin met koken. Filmen zit er niet in. Hoop dat dit genoeg antwoord is? Groet, Sia

    BeantwoordenVerwijderen