zondag 3 mei 2020

In de airfryer: geroosterde groenten, prei met sinaasappel, drumsticks, rabarbertaart, garnalenkroketjes; in de slowcooker: aardappelpuree, Marokkaanse groentestoof; verder Indische eieren, korianderpesto en gemarineerde champignons.


Een restjesmaaltijd op zondag. Een stukje hartige taart met asperges aten we koud als hapje vooraf. Daarna een salade van komkommer, tomaatjes en witlof met een beetje tonijn en wat mayonaise en tomatenketchup gemengd als sausje. En wat later nog een kom met puree met groene groenten. En alles buiten gegeten.

Op koningsdag maakte ik geroosterde groenten van ½ venkel, ½ rode paprika, ½ courgette en 2 tomaten. De groenten gehusseld met een beetje olijfolie, de tomaten zonder sap bovenop gelegd en 20 minuten op 180° in de airfryer in het kleine bakpannetje geroosterd. Ik heb geen basilicumsaus gemaakt omdat we er een entrecote met blauwe kaas bij aten en mij leek dat die smaken niet zo bij elkaar zouden passen.

Een flink stuk vlees in tweeën gedeeld, omwikkeld met rauwe ham en bacon en dit in de pan in boter 3 minuten aan iedere kant gebakken. Daarna 130g gehalveerde sjalotjes gefruit en afgeblust met een scheutje Campari. Een scheutje water en wat bouillonpoeder er bij en even laten stoven. Dan wat verse rozemarijn en een lepel bosbessenjam er bij. De roquefort op tafel gezet zodat beiden een stukje naar smaak konden nemen. Heerlijke combinatie. En die sjalotjes, mmmmm.
In de slowcooker maakte ik in 6½ uur op laag nog wat aardappelpuree met ongeveer 350g aardappel, 25g boter, 25ml water en zwarte peper. Een koninklijk maal met een koninklijke wijn.

Dinsdag wel een bijzondere maaltijd. Prei met sinaasappel. Ik had nog 1 heel dikke prei liggen. In stukjes even gekookt en daarna in een ovenschaaltje. Een sinaasappel uitgeperst, daarvan ongeveer ⅔ gebruikt, samen met 3 lepels olie en ½ lepel witte wijnazijn en 2 uitgeperste tenen knoflook over de prei gedaan. In de airfryer op 180° 15 minuten gebakken. Beetje weinig maar erg lekker. Kaas-maïsbroodjes afgebakken in de airfryer om mee te soppen en om lekker op te eten met de Oudwijker kaasjes. Ik kwam een voor rosé veel te oude fles tegen in de kast. Leuk om even op te zoeken en ik vond deze vertaalde pagina. Raar maar echt waar, donkerder van kleur, wat zwaarder van smaak denk ik, maar nog steeds heel lekker.

Een hapje vooraf: kaas met de heerlijke chutney van een vriendin.

Van de andere helft van de venkel, paprika en courgette van koningsdag, woensdag een groentestoof gemaakt in de slowcooker. Een hele grote ui, 1 grote wortel, ½ venkel, ½ courgette, ½ rode paprika, 3 tenen knoflook, stukje gember, rasp van een sinaasappel (vergeten dinsdag op de prei te strooien), beetje citroensap, ½ blikje kikkererwten, 1 theelepel kaneel, ½ theelepel ras el hanout, peper, theelepel bouillonpoeder, 250ml water. Gebakken en aan de kook gebracht volgens recept en 5 uur op laag gezet. Daar aten we drumsticks bij uit de XXL airfryer met het Smart Chef-programma voor kipdrumsticks. Het waren 2 flinke en ik heb ze uren tevoren ingesmeerd met olie en speciale, van een andere vriendin gekregen, Marokkaanse kruiden. Op mijn blog opgezocht hoe lang het de vorige keer duurde, dat was 19 minuten. Nu bleek het na 17 minuten perfect. Nog wat couscous gemaakt en bestrooid met even geroosterd amandelschaafsel en een leuke lekkere maaltijd weer.


Donderdagmiddag heb ik van verse rabarber uit de tuin een taartje gebakken. Halve hoeveelheden gebruikt, rand bestreken met koffiemelk en 20 minuten gebakken in de airfryer op 180°. Van de rest van de rabarber, 50g, met een kiwi en een appel een beetje moes gemaakt in een pannetje.

We aten de rest van de tajine aangevuld met de andere helft van het blikje kikkererwten met het nat daarvan als een soepje met brood. Wat kaas bij de laatste stukjes brood. De taart als dessert. Met een glaasje licor43. Heerlijke combinatie met de rabarber.


Dan vrijdag Indische eieren. Halve hoeveelheden weer. Alles was in huis dus het recept gevolgd. Met een blikje sperziebonen, want geen echt passende verse groente in huis, en basmatirijst uit de rijstkoker.
Vooraf garnalenkroketjes uit de diepvries. In de airfryer op 180°. Met citroenmayonaise er bij. Op de site stond dat ze ontdooid en dan in de frituur moesten. Ik heb ze bevroren in de airfryer gedaan, beetje olie op gespraid en uiteindelijk 10 minuten gebakken. Niet bruin, wel lekker.

Op zaterdagmiddag maakte ik alvast voor volgende week Surinaamse jus. Er lagen namelijk 2 flinke tomaten die niet langer konden wachten. Ik heb daarom een dubbele hoeveelheid gemaakt. Met ketjap, want geen marinade zomaar voor handen. En met 1 lepel bouillonpoeder omdat ik het anders te zout vond worden. De gember en knoflook fijn gemaakt met de Onionchef met het zwarte mes. Een rode peper heb ik doormidden gesneden en mee laten koken. Na het koken een halve peper er in gelaten en het geheel met de staafmixer fijngemaakt omdat ik dat aantrekkelijker vond voor deze saus/jus. Heel pittig en een heerlijke geur! Na afkoelen vast een deel in de vriezer gedaan.

Op de laatste dag van deze blogweek gemarineerde champignons. Van een bos koriander die op moest had ik eerder deze pesto gemaakt in de Onionchef met het zwarte mes. Met extra wat bieslook en basilicum tot het genoemde gewicht. Verder volgens recept.

Eén doosje champignons aangebakken, dan 2 tenen knoflook, witte wijn en een paar lepeltjes pesto er bij en laten sudderen en op het laatst nog een klontje boter er bij. Het woord sauteren is hier mijns inziens fout gebruikt, want met de wijn er bij lijkt het mij geen sauteren meer. Wat was dat heerlijk zeg. Met wat penne en macaroni gemengd omdat beide zakjes bijna leeg waren.
En bijzondere knakworsten geweld in heet water.

En vandaag, zondag, in ieder geval de witte asperges die zaterdag binnen gekomen zijn. Daarover volgende week verder.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten