zondag 26 juli 2020

Uit de airfryer: ratatouillequiche, tacoschelpen en een bloemkoolschotel; uit de slowcooker: ratatouille; soep van resten en een klassieke andijviestamppot.


Een rol bladerdeeg die aan de beurt was. Mijn eeuwige probleem met die bodem. Ik heb geen echte tarte tatinpan. Nu heb ik de vorm ingevet, een stuk bakpapier onderin de vorm gelegd, daar de vulling op (zo glad mogelijk gestreken) en dan de lap deeg met ingeprikte gaatjes er op. Het recept was gebaseerd op deze ratatouillequiche. Ik heb gebruikt: ¾ rode paprika, ½ gele courgette en een stukje spitskool. Dat even gebakken met een paar plakjes worst in een scheutje olie. Dan 2 eieren, 75g ricotta, 125g crème fraîche, 50g tomatenketchup en zwarte peper losgeklopt. Het groentemengsel op het bakpapier, het eimengsel er doorheen geroerd. Het bladerdeeg bovenop gelegd en ingesmeerd met een beetje koffiemelk. Dan 35 minuten in de voorverwarmde airfryerXL op 160°. Heerlijk en lekker knapperig deeg, maar ook nog niet de ideale manier. Zonder bakpapier? Zonder invetten? Of toch echt het bladerdeeg eerst bakken met een nep-vulling, blind bakken dus. Andere mogelijkheid, deeg voor hartige taart gebruiken.

De volgende dag aten we biefstukreepjes in een tacoschelp. Deze maaltijd was dus alleen maar geïnspireerd op dit recept. Ik maakte in een schaal 1 grote tomaat in stukjes, ½ komkommer in stukjes, 1 verse sjalot in smalle reepjes en verse basilicum. Voor de dressing 2 eetlepels sojasaus, 2 eetlepels, citroensap, 1 eetlepel lichtbruine suiker en ½ theelepel cayennepeper. Dat op tafel gezet. Ook een schaaltje Griekse yoghurt en een potje pruimenchutney. Dan 6 tacoschelpen in de airfryer in de mand voor 10 minuten op 150°. Intussen in een heel klein scheutje olie 2 biefstukken met flink veel zwarte peper uit de vijzel, gebakken tot ze lekker bruin waren en toen een paar blokjes zoute boter er bij. In totaal bijna 6 minuten om en om. De biefstuk en bijbehorende jus met "gebrande" peper meegenomen naar tafel en daar gesneden wat we wilden hebben. Uiteindelijk wel de hele biefstukken op. Met nog een stukje donker brood de heerlijke sappen, jus en dressing op gesopt.

Voor dinsdag maakte ik ratatouille in de slowcooker. Aangepast natuurlijk: 400g courgette, 1 gele paprika, 280g tomaat, 3 tenen knoflook, 3 kleine rode uien, flinke eetlepel tomatenpuree en 4 verse takjes kruiden. De uien gebakken in een beetje zoute boter in een steelpannetje en daar de tomatenpuree bij gedaan. Verder alles in stukjes in de pot. Ik begrijp niet waarom je bij zo'n recept als dit de tomaten zou moeten ontdoen van pitten en zaadlijsten want dat vocht is juist heerlijk om toe te voegen. Niet gedaan dus want teveel vocht kan prima verwerkt worden achteraf. Wel een lepel olijfolie toegevoegd aan het geheel en alles gemengd. Omdat de pot behoorlijk vol was heb ik gekozen voor 4 uur op laag. Een stuk feta lag er nog dus even gezocht en ik vond deze site. Ook wat pijnboompitten geroosterd. En witte basmatirijst uit de rijstkoker er bij. Erg smakelijk.

Woensdag kwam een schoonzus op de koffie en lunchen. Maar omdat ze koolhydraat-arm wilde eten, bedacht ze maar zelf wat ze wilde meebrengen. Ook goed want ze kan lekker koken :-). Eerst een stukje taart van o.a. amandelmeel. De ratatouille was ook heerlijk koud en haar eiersalade echt lekker. Voor de liefhebbers nog een crackertje er bij en natuurlijk een feestelijk glas witte wijn.


Voor later op de avond soep gemaakt in de soepmachine. Van het nat van een pakje mozzarella, een stukje quiche met inhoud van zondag, een rest groente van de taco-maaltijd, de rest van de ratatouille, een verse ui in stukjes, een paar geroosterde pijnboompitjes en water tot aan het 2e streepje. Op de pureerstand. Heerlijk met een crackertje.

Op donderdag een heerlijke fruitlunch met biologische peer en kruisbessen en een klontje Griekse yoghurt.

Dan een bloemkoolschotel. Ik heb ½ bloemkool en 350g aardappelen eerst gekookt. Verder 65g crème fraîche even verwarmd en gemengd met 2 kleine eieren en 2 tenen knoflook. In de pan de laagjes aardappel/bloemkool, geraspte kaas, peper en tijm gelegd en dan het eimengsel erover. De airfryer XL met de bakpan voorverwarmd op 170°, schaal er op en 30 minuten gebakken. In de pan in wat olie en zoute boter een flinke entrecote gebakken. Dat vinden we nu eenmaal lekkerder dan in de airfryer.

Vrijdag blij terug gekomen van de cardioloog in de grote stad. We aten andijviestamppot met spekjes. Vrijwel geheel volgens recept. Met een beetje room i.p.v. melk. Eén middelgrote ui en 200g spekjes gebakken. Extra wat jus opgewarmd van de entrecote en op tafel ook nog wat geraspte kaas voor de liefhebbers (ik dus).

Zaterdag, de laatste dag van deze blogweek, was ik op verjaarsvisite bij de kleindochter die 26 jaar geleden geboren is op mijn verjaardag. Geen feestje thuis dus dit jaar :-). Erg gezellig met alleen wat familie. Lekker eten en drinken, maar foto's vergeten.
Wel nog een lekker cadeau gekregen om mee naar huis te nemen.


En vandaag, zondag, schoondochter met de twee kleintjes in huis. Het zal een van-alles-wat maaltijd worden denk ik. Daarover volgende week.





2 opmerkingen:

  1. Dag Sia,
    Je was gisteren jarig. Ik wist het, net als Marcel de Leeuwe. Ik was gisteren niet in 'de omstandigheid' om je te mailen. Ik hoop dat je mijn oprechte felicitaties dan hier alsnog wilt ontvangen. Ik hoop dat je een fijne dag hebt gehad bij je kleindochter die tegelijk met jou haar verjaardag mag vieren! Ik wens je een goed nieuw levensjaar met bovenal gezondheid maar ook ruimte om te genieten van het goeds om je heen.
    Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lief Florina. Soms moet je toch een beetje risico accepteren en we waren heel blij dat we de familie weer konden zien. Ze hadden het heel goed geregeld met ventileren en ook buiten in de tuin kunnen als het regende onder zijl. Liefs, Sia

    BeantwoordenVerwijderen