zondag 24 mei 2020

Zalmpakketje, geroosterde rabarber, rabarbercrumble en slavinken uit de airfryer; andijviestamppot, heerlijke gehaktballen, gast aan tafel, tosti, soep uit de soepmaker en ook nog een aparte hutspot uit de slowcooker.


En weer asperges op zondag. Deze keer met zalm in honing-mosterdsaus. Ongeveer 250g asperges en een stuk zalm van bijna 200g. In plaats van oestersaus, niet meer in huis, heb ik worcestershiresaus gebruikt en alles gehalveerd. De zalm overgoten, bestrooid met stukjes walnoot en goed ingepakt. In het mandje van de XXL airfryer 12 minuten op 200°. De asperges eerst 20 minuten in koud water gelegd, daarna geschild, de schillen en kontjes onderin de pan, een schone doek er op, 3 minuten gekookt en 25 minuten afgedekt verder laten garen. We aten er broodjes bij afgebakken in de airfryer. Geen stokbrood in huis.

Een dessert geïnspireerd op dit rabarber-recept. Ik heb 220g rabarber in stukjes, sap van 1 sinaasappel, 35g oersuiker en 10g vanillesuiker en nog een beetje vanille extract in het kleine bakpannetje in de airfryer gedaan en 12 minuten op 160° geroosterd. Daarna in een coupe met alleen crème fraîche er op. Heerlijk.

Geen resten in de koelkast deze keer dus op maandag weer een gewone maaltijd, namelijk andijviestamppot. Met zelf gesneden andijvie, ongeveer 350g, en ongeveer 500g aardappel. Er bij nog 100g spekjes gebakken en met het vet in de stamppot gedaan. Geen melk toegevoegd want een lepeltje uit de gehaktballen-bouillon. Mosterd en geraspte kaas op tafel.
Met gehaktballen. Er was 250g rundergehakt. Dat heb ik aangemaakt met 1 ei, 40g paneermeel, 1 eetlepel mosterd en 1 eetlepel ketjap manis en wat zout en cayennepeper en er 3 ballen van gemaakt. Bruin gebraden en daarna in de bouillon verder gegaard. Een lekkere klassieke maaltijd.

We aten dinsdag een rommeltjesmaaltijd. Gebakken ei met ham en kaas, de laatste gehaktbal, komkommer, tomaat, beiden met tuinkers, avocado en brood. En toe nog een restje van de geroosterde rabarber.

Woensdag een gast aan tafel in de tuin. Omdat het mooi weer zou worden een schoonzusje uitgenodigd voor een maaltijd met in acht name van afstand houden. Heerlijk om weer eens een soort van dinertje samen te stellen voor een gast.


Voorgerecht: pastasalade met gerookte zalm. Omdat het een voorgerecht was heb ik 150g farfalle gekookt. Die heb ik gemengd met 125ml crème fraîche, 2 theelepels mierikswortelpasta, zeste van een limoen en flink wat dille uit de kruidentuin. Kort voor het opdienen een ½ komkommer en 100g zalm er door gedaan.

Hoofdgerecht: zuurkoolschotel met appel en witte bonen. Vrijwel helemaal volgens recept. Dat was natuurlijk teveel, maar halveren leek me te weinig. Ik heb witte- en borlottibonen gebruikt, want van ieder maar één blikje in huis. In de grote oven vanaf koud want in de ochtend klaar gezet, 35 minuten. Erg lekker en de rest ingevroren.

Kaas: Quesadilla met camembert en rode wijn-uiencompote. Een recept wat ik vond op https://ongewoonlekker.com maar die site wordt bij mij in Safari niet geopend. Overigens wel met gebruik van Firefox. Dus wie weet ook wel in Windows. Ik heb een heel grote ui in halve ringen even aangezweet in wat olijfolie en daarna met 100ml rode wijn 5 minuten laten sudderen. Daarna op hoger vuur de wijn ingekookt tot er geen vloeibaar meer in de pan was en de uien heerlijk wijnrood waren.
De camembert in dunne plakjes gesneden en op een tortillawrap gelegd, wat uiencompote er op, beetje grof zeezout en een tweede wrap er voorzichtig opgeduwd. Voorzichtig de wrap in een hete droge pan gelegd. De bedoeling was een minuut of 4 laten bakken, daarna omdraaien en de andere kant nog zo'n 4 minuten. Maar...., geen idee waarom, maar binnen no time was de wrap aangebakken en heb ik de bovenste wrap omgekeerd op een bord gelukkig met de vulling en dubbel gevouwen en in drie stukjes gesneden. De vulling smaakte gelukkig nog voortreffelijk. Is een wrap iets anders dan een vel? Zat daar het probleem? Ik heb de oplossing niet gevonden.

Dessert: rabarbercrumble. Uit eigen tuin 500g rabarber in stukjes opgezet met de geraspte schil van een sinaasappel, het sap daarvan 75g rietsuiker en een theelepel zelfgemaakte vanillesuiker (een gebruikte vanillepeul in een potje witte basterdsuiker en zo lang bewaren als je wil). Iets langer gekookt want ik wilde hierin geen stukjes. Het kruimeldeeg gemaakt en in 4 potjes die precies op de bakplaat van de pas gearriveerde nieuwe airfryer XL pasten, zo'n 20 minuten gebakken op 180°. Wat een heerlijk recept. En wat was het leuk om zo buiten met elkaar te eten tussen 16.00 en 20.30 uur. En ja, het waren 4 schaaltjes vanwege de hoeveelheden, dus één voor later.

De volgende dag wijn drinken in de tuin bij de buren en 28°, dat werd een heerlijke tosti van spelt desembrood uit het ouderwetse tosti-apparaat. Met lekkere tomaatjes.
Vrijdag gekookte spinazie, gekookte aardappelen en in de pan in oude jus gebakken chipolata-runderworstjes. Ook lekker hoor zo'n maaltijd zonder poespas.

's Avonds maakte ik nog een soep in de soepmachine. Een rest pastasalade met gerookte zalm, een wortel, een paar stukjes gekookte aardappel en het verzamelde nat van afgegoten spinazie, gehaktballen-bouillon en uitgelekte bonen.

Zaterdag, de laatste dag alweer van deze blogweek, hutspot-anders uit de slowcooker. Het originele recept is niet meer opvraagbaar want dat had ik van de site allrecipes.nl. In de pot: 290g knolselderij, 145g ui, 220g aardappel en 145g wortel, alles in kleine stukjes. Daarbij een laagje water, peper en een klein beetje bouillonpoeder. Na 8 uur gestampt met een klontje boter. In de airfryerXL 2 slavinken gebakken op de grillplaat, 5 minuten op 200 en nog 9 minuten op 160°. Een lekkere combinatie.

En vandaag, zondag, ik denk zelf een pizza maken. Daarover volgende week.


3 opmerkingen:

  1. Dag Sia,
    Wat een heerlijk weekje heb je achter de rug. Rabarber nu in de tuin en overal verkrijgbaar, weer een gast in de tuin aan tafel, een simpele maar zo lekkere tosti en gewone Hollandse kost: hoe divers wil je het hebben nietwaar? De reden van even reageren is eigenlijk omdat ik moest glimlachen. Om herkenning... "en in de pan in oude jus gebakken chipolata-runderworstjes." Ik ben dus niet de enige die koekenpannen en vleespannen niet altijd schoon opbergt. Omdat er nog restjes inzitten die ik de volgende keer zo fijn kan gebruiken voor extra smaak. Misschien niet altijd verantwoord, omdat 'het niet zo hoort' en niet zo hygiënisch is. Maar wij doen wat goed voelt, goed smaakt en dat alles ook heus wel verantwoord. Onze neuzen doen wonderen: ruikt iets niet goed meer, ok, dán eten we het echt niet meer op.
    Ik wens je een goede, smaakvolle week!

    Groetjes, Florina.
    PS. En trek het je niet aan dat het niet werkt. Ik ben eraan gewend inmiddels. In safari werkt het gewoon niet, en firefox staat niet op mijn nieuwe MacBook.
    Nu toch hier neergezet Florina.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Florina. Ik heb je reactie dus toch maar naar hier gekopieerd. Ik wist niet dat het plaatsen van een reactie hier in Safari niet gaat. Ik kan wel reageren en werk ook met Safari. De wondere wereld van het internet...

      Verwijderen
    2. Dank je wel Sia. Inderdaad, internet blijft verbazen.. En deze reactie plaats ik in de browser Google Chrome...

      Verwijderen