zondag 31 mei 2020

Frittata, quiche, snoekbaars en omelet uit de airfryer; pizza, pasta, wraps en rabarbercrumble uit de oven; spitskool uit de slowcooker; een yoghurt-mascarponedessert en ook nog een aspergemousse.

Er lag een rol pizzadeeg. Eerst dacht ik die in tweeën te delen en dan twee pizza's te bakken op de pizzamaster van de airfryer XXL. Veel gedoe en waarom eigenlijk als je ook gewoon een grote oven hebt :-). Ooit had ik een lijst gemaakt van ingrediënten waar de visite uit mocht kiezen voor de eigen pizza. De keuken werd pizzeria. Dit lijstje heb ik er nu even bij gepakt want de ene kant mocht belegd naar wens van de een en de andere kant naar wens van de ander in huis (ook samen mag er verschil zijn nietwaar...). Ik heb op deze site nog eens goed rondgekeken. Erg leuk om te maken. Samen bepalen wat er op moet. Beetje tomatenketchup op de bodem, plakjes chorizo en ham, plakjes kaas, stukjes tomaat, ringetjes ui, plakjes knoflook, halve zwarte olijven en een bol mozzarella. En dan aan één kant een paar ansjovissen uit een potje. Wat olie erover gesprenkeld en aan tafel nog Parmezaan om te raspen. Heerlijk maar de bodem was iets te knapperig geworden.

Het nat van de mozzarella bij de soep van vorige vrijdag gedaan. In de loop van de week als late-lunch-hapje opgemaakt.

Maandag een frittata met groene asperges uit de airfryer. Een frittata is de Italiaanse variant van onze omelet maar dan flink gevuld met wat dan ook en langzaam gegaard op laag vuur of in de oven. Ik vond ook nog deze leuke site met vele voorbeelden van vullingen. Ik had 7 asperges, ½ ui, 1 teen knoflook, 90ml room, 4 eieren, 50g gewone geraspte kaas, basilicumblaadjes, peper en plakjes geitenkaas bovenop. Ik heb hem gebakken in het bak-accessoire wat ik bij de airfryer XL ooit had gekocht. Eerst 15 minuten op 180°, wel al aardig bruin, maar helemaal niet gaar. Toen op 160° gezet en weer 10 minuten. Hij was heerlijk, lekker fluffy ook, maar kwam niet uit het pannetje wat ik toch goed had ingesmeerd met boter. Volgende keer misschien met bakpapier proberen. En sommige wat dikkere stukjes asperge waren niet gaar genoeg. Kleinere stukjes of langer voorbakken dus. We aten er geroosterde desem-speltboterhammen bij.

De volgende dag een quiche met spekjes en prei. Omdat het mij vrijwel nooit goed lukt om de bodem krokant te laten worden, bak ik ook deze quiche weer omgekeerd. Een klein stukje deeg op de bodem, daarop het mengsel van 1 grote prei, 100g spekjes, 100g hamblokjes, 2 eieren, 125ml room, 40g geraspte kaas, zwarte peper en 5 plakjes geitenkaas van de rol er een beetje ingedrukt. Daar een deksel van bladerdeeg op. In een ovenschaal in het mandje van de airfryerXXL, 160°, na 20 minuten nog een paar minuten op 180° gezet. Was niet om te keren op een bord, dus maar uit de schaal opgeschept. Heerlijk en zeker krokant deeg.

Ik had diepgevroren vis van Schmidt zeevis. We aten snoekbaars op een groentebedje. Het was 260g vis. Ik heb 1 puntpaprika, 1 courgette, 1 ui en 1 rood pepertje gebakken in wat olie. Daarna knoflook en 7 lepels wijn met 3 theelepels mosterd er bij en weer aan de kook gebracht. Door de verpakking leek het me niet nodig om de vis af te spoelen. Wat limoensap en later nog wat peper er op. Met folie en het spatdeksel tegen opvliegen er van, in de airfryer XL 10 minute op 200°. Met gekookte nieuwe aardappels.
Lang niet altijd, maar soms komt er ineens een dessert op tafel. Ik mengde 125g mascarpone en 125g Griekse yoghurt met een beetje eigen vanillesuiker. Onderin de glazen ieder een kiwi, mengsel er op en daarop een verkruimeld chocolade koekje. Heb het recept niet zelf bedacht maar de pagina waar ik het vond bestaat niet meer.


Donderdag maakte ik een restjes-omelet in de airfryerXL op de met een beetje olie ingesmeerde bakplaat. Eerst 3 eieren geklutst met een klein beetje melk, daarbij een fijngemaakte rest van de quiche, een restje groenten van de snoekbaars en vooraf even gekookte stukjes van ongeveer ⅓ knolselderij. Alles door het eimengsel, wat extra peper en ongeveer 10 minuten in de voorverwarmde airfryer op 180°. De twee aardappeltjes van de dag ervoor die over waren in schijfjes gesneden en even opgebakken in een klontje boter met wat geraspte kaas. Ook nog een schaaltje komkommer op tafel. Prima maaltijd.

De resten van een losbandig leven.
Vrijdag spitskool uit de slowcooker. Eerst zelf slavinken gemaakt van 268g rundergehakt en verder volgens recept en gebakken in boter. Dan ½ spitskool in reepjes in de pot, 1 kleine lepel mosterd, 2 lepels ketjap, 2 tenen knoflook en 1 flinke theelepel sambal even verwarmd in de boter van de vinken. Zonder ui deze keer. Ik kies voor laag als het enigszins kan, dus slow 4 uur op laag. Beetje witte rijst er bij gekookt in de rijstkoker. Een heerlijke maaltijd.

En zaterdag, de laatste dag van deze blogweek eindelijk weer eens echt eters op visite. In de tuin en onder het afdak met afstand tot de volwassenen.

Op vrijdag dus al het een en ander voorbereid want de gasten kwamen aan het eind van de ochtend en moesten rond 19.00 uur weer vertrekken vanwege de kleintjes. We aten daarom vanaf ongeveer 15.30 uur.

Rabarber voor de crumble was iets meer, 620g, rasp en sap van de hele sinaasappel en een heel klein beetje water uit een omgespoeld jampotje er bij gedaan. Niet meer suiker dan in het recept, een schepje vanillesuiker uit eigen potje. Gekookt tot er geen stukjes meer in zaten.

De uiencompote gemaakt van 1 grote ui in halve ringen. Deze zo'n 5 minuten al roerend op laag vuur in een heel klein beetje olie laten zweten (wel een beetje garen, niet kleuren). Dan 100ml rode wijn er bij en weer een minuut of 5 laten pruttelen. Daarna op ietsje hoger vuur de wijn zachtjes laten inkoken.

Ook de hele pastaschotel met prei en ricotta klaar gezet op vrijdag en na afkoelen in de koelkast. Nog zonder de permigiano reggiano bovenop. Een flink stuk heb ik fijngemaakt met de Onionchef met het zwarte mes. Ik heb extra 200g gerookte spekjes uitgebakken en door de prei met ricottasaus gehusseld. Verder 1 hele grote prei en 1 hele grote ui en nog 2 bosuitjes gebruikt.

Voor de aspergemousse met Hollandse garnalen had ik de asperges vast gekookt. Ik doe dat op deze manier en dat bevalt me goed. Je hebt dan de schillen en kontjes gelijk meegekookt voor als je eventueel aspergesoep wil maken van het kookvocht. Afgekoeld in een grote doos in de koelkast.

Op zaterdagochtend de mousse gemaakt met iets meer room dan in het recept stond. Vlak voor opdienen de garnalen en bieslook er op gedaan.

De pastaschotel op tijd in de oven. Was lekker maar wel aardig wat teveel.

De wraps met rode wijn-uiencompote en camembert waren vorige week niet goed gegaan. Nu zag ik op deze site van Amaizin waar de wraps van zijn, dat het ook kan met vullen en in de oven leggen. Dat dus gedaan want ik vond de combinatie van die compote met camembert echt heerlijk. Op iedere wrap wat compote, daar op schijfjes camembert, voorzichtig dichtgevouwen en opgerold en in de ovenschaal 15 minuten op 180°. Was nu goed gelukt en erg smakelijk.

Ook de rabarbercrumble afgemaakt en de potjes in de ochtend in de oven gezet, want ik had besloten het dessert koud te eten. Deze keer in kleine potjes,  want ik wilde er zeker 5. Nu waren het er 8 en nog iets te veel rabarber in de potjes dus overgelopen. Erg lekker en een paar voor de buren....



Voor de lunch had ik nog een paar coquilles gebakken met wat zeekraal. Ook nog een paar haringen in stukjes gesneden. En voor de kindjes al dan niet geroosterde boterhammen met appelstroop en kleine stukjes van een en ander. Ook een schaal aardbeien ging er in als koek.

Was een bijzondere dag om zo met elkaar in de tuin en onder het afdak na zo lange corona-stilte te genieten.

En vandaag, zondag, kalm-aan-dag. Eens rustig naar de resten kijken en verder vertel ik er volgende week over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten