zondag 16 februari 2020

De airfryer pizzaset is binnen!! In de airfryer: gehaktbrood, bloemkool, portobello's en aardappelschijfjes; magnetron en rijstkoker ook altijd blij mee; de Römertopf gebruikt voor slowcooking.

Het jonge gezin kwam vroeg in de middag een hapje mee-eten. Ik maakte gehaktbrood in de airfryer. Met 500g gemengd gehakt en 50g andere harde worst dan in het recept staat. Daar 3 hardgekookte eieren in gestopt in plaats van champignons. Begonnen met 25 minuten op 180°, na verloop van tijd leek het me te hard gaan, toen even terug naar 160, maar de laatste 5 minuten toch weer naar 180°. Ik maakte het in de bij de airfryer XL ooit aangeschafte diepe bakpan.
Verder (veel te veel) rijst gekookt in de rijstkoker, een schaaltje tzatziki gemaakt en uit blik en pot bonen en appelmoes.
Vooraf lekkere hapjes. Na het hoofdgerecht zachte kazen, Brie en Saint Aubin, en als dessert de rest van de yoghurttaart van zaterdag met een schepje Griekse yoghurt. Voor de storm echt losbrak ging men weer op huis aan, dus geen koffie en snoepjes zoals meestal.

De volgende dag de koelkast 'opgeruimd'.
Soep. Een fijne oplossing als er van verschillende maaltijden resten zijn. Dan is de soepmaker ideaal. Rest risotto, de afgegoten bouillon van de risotto, binnenste van de komkommer en restje tzatziki, rest bonen met nat, nat van de mozzarella, beetje eiwit even gebakken en er bij gedaan. Op de pureerstand.
Gelijk een kom gegeten als lunch met een kloddertje Griekse yoghurt er in. Heerlijk.


Pindasaus, rijst, gehakt en wat vet van uitgebakken spekjes, de resten die nog over waren. Een nasi goreng gemaakt. Eerst weer 100g spekjes gebakken, daarbij 1 rode ui en 1 sjalot. Dan de rijst en het gehakt er bij en goed door gebakken. Dan een scheut sojasaus, beetje zeer spicy curry, een paar teentjes ingemaakte knoflook en een handje zilveruitjes er door geroerd. Met op tafel 2 geklutste gebakken eitjes, gebakken uitjes, seroendeng, soja saus, de curry en atjar. En apart opgewarmd het pannetje pindasaus.

Dan dinsdag een bloemkool ovenschotel, 450g bloemkool en 400g aardappel gekookt. Veel eerder ingevroren kaassaus ontdooit. Omdat we er verse worst met pompoen en hazelnoot bij aten, maar 100g hamblokjes in de ovenschotel gedaan samen met wat uienpoeder. Paneermeel, paprikapoeder en een beetje geraspte kaas gemengd en bovenop. In verband met het paneermeel afgedekt met het spatdekseltje van blokker en 15 minuten op 160° gebakken in een ovenschaal in het mandje van de nieuwe XXL airfryer. Een aardige rest over voor een andere keer. De worst gebakken in een pannetje met een klontje boter waarvan de jus niet nodig was want de ovenschotel was aardig vochtig. Wel erg lekker samen.

Op woensdag een mailtje ontvangen dat ik de airfryer XXL met Smart Chef Progamma's mag houden... Geweldig! En ook echt erg leuk, 10 van de 40 'testers' zouden ook nog een pizzameesterset kunnen winnen op grond van originaliteit van de inzendingen en jaaaaaaa, ik hoor bij de 10. 

Een goede reden om deze dag geen gebruik te maken van mijn keuken, maar een hapje buiten de deur te eten. Dat werd zoals wel vaker Restaurant Gewoon. Erg gezellig en heerlijk gegeten en gedronken. Voor mij een kleintje gebakken camembert, kalfsoester en een heerlijk chocolademoussetaart-toetje.


Partner vroeg om een kolonel als dessert. Die werd ter plekke als een afgeleide daarvan gemaakt met sorbetijs met in plaats van tonic of zoiets een flinke scheut wodka. Helemaal tevreden na nog een koffie met calvados weer op huis aan.

De dag daarna nog een kalm-aan-dagje in de keuken. De rest van de bloemkool-ovenschotel met extra kaas er op opgewarmd in de magnetron. De jus van dinsdag met stukjes worst opgewarmd in een pannetje. En ook nog de pot appelmoes leeggemaakt :-).

In de app NutriU van Philips (meer dan 200 recepten, op mijn iPad en iPhone) en de receptensite van Philips, stond een recept voor gevulde portobello's. Ik had 2 kleine paddestoelen. In plaats van maisbrood heb ik gekookte rijst gebruikt. Verder cottage cheese, peterselie, tomatenketchup, beetje kruidenzout alles naar smaak en wat nodig was om de 2 portobello's mee te vullen. De paddestoelen eerst 4 minuten gebakken in de nieuwe airfryer op 200°, daarna gevuld en dan nog 4 minuten op 180°. Omdat ze intussen waren afgekoeld, had dat wel iets langer gemogen. De tijd voor voorbakken en afbakken staat niet bij het recept, maar vond ik elders (bij grotere portobello's 5 minuten voorbakken). In 1 x bakken kan ook, dan is het ongeveer 10 minuten op 180°. Ik heb de paddestoelen wel ingesmeerd met een beetje olie. Ze waren heerlijk.

De rest van de gekookte rijst met de rest van de cottage cheese gemengd en gewarmd in de magnetron. Een schaaltje tomaatjes, wat fijngesneden blad van de bloemkool gemengd met olie en peper en voor partner een ansjovisje los er bij. Leuke maaltijd met een lekker glas rode wijn.


En feest, mijn nieuwe pizzameesterset kwam deze dag al binnen. Geweldig om dat verdiend te hebben met mijn deelname aan de test van de nieuwste airfryer XXL met Smart Chef Progamma's, wat dan ook nog eens erg leuk was om te doen. 

De laatste dag van deze blogweek short ribs  in de Römertopf. Ik heb geen grote slowcooker meer, anders had dat ook gekund met een ander recept. Maar in mijn dubbele kleinen paste het stuk rib niet. De oven aangezet op 190°. Het was 1 kilo rib en ik heb het hele recept aangehouden. Prima gelukt, goed vlees en heerlijke saus. We aten er aardappelschijfjes bij gebakken met het Smart programma voor friet in de nieuwe airfryer. Als groente een schaaltje little gem.

En vandaag, zondag, ik denk een maaltijd van verschillende resten. We zullen zien.


4 opmerkingen:

  1. Yessss! Ook bij Philips zien ze hoe goed je bezig bent en was met je airfryer! Zoveel tijd en energie aan besteed, zo creatief en met kennis van zaken bezig! Ik gunde je de airfryer zó en nu mag je hem dus houden! Geweldig Sia, geniet ervan en gebruik'm maar vaak. En schrijf er maar over, want je inspireert me zó vaak!
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ben je toch een lieve enthousiasteling Florina. Bedankt weer voor je compliment. Jij ook een fijne dag ondanks wind en regen.

      Verwijderen
  2. Proficiat!Leuk voor je. Aangezien mijn airfryer de geest heeft gegeven( geen idee waarom er na een toch niet zo heel frequent gebruik echt niks meer werkt), wil ik een nieuwe aanschaffen. Want zijn de voordelen van het door jou geteste apparaat? Groetjes, Loes wolters

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Loes. Het is een XXL, dus groter dan de XL, met als extra's Smart Programma's waarmee de machine zelf kan bepalen op welke temperatuur en hoe lang iets gebakken moet worden. Maar dat geldt niet voor alles hoor. Verschillende kip en vis en friet programma's zijn er, maar voor de rest moet je het gewoon zelf instellen. Succes bij je keuze. Groet, Sia

      Verwijderen