zondag 9 februari 2020

De laatste testweek van de nieuwe airfryer; scholfilet en kipdrumsticks met de nieuwe technologie; ook zalmrolletjes, chipolatieworstjes, aardappelschijfjes en yoghurttaart; risotto uit de slowcooker.

Even een keuken met twee airfryers.

We aten zondag bij vrienden in België. Lekkere hapjes vooraf. Een heerlijke pastinaaksoep, gebakken aardappeltjes, gestoofde varkenswangetjes en witlofsalade met o.a. mandarijn en dan ook nog een heerlijke plak glutenvrije cake bij de koffie. Zij heeft coeliakie en bewijst dat je heerlijke cake kan bakken zonder gluten. Verder foto's vergeten... We waren er om 13.15 en vertrokken weer om 19.30u. Erg fijn en lekker.

Na die heerlijke maaltijd aten we in de middag een kom soep die ik aangevuld had met het nat wat er nog in de schaal stond van de kip uit de Römertopf van vorige week. Heerlijk soepje.

Maandagavond de andere helft van de vorige week gebakken tarte tatin met pompoen. Nu natuurlijk geen omgekeerde taart meer. Het is het lekkerst om zo'n rest met bladerdeeg opnieuw in de airfryer te doen. Maar bij de nieuwe heb ik nog geen bakplaat of zoiets en in een ovenschaal vind ik minder lekker voor opbakken. Ik heb dan ook even de airfryer XL op het aanrecht gezet, de taart extra ingepakt met een rest bladerdeeg en op de bakpan "gebakken" eerst 10 minuten op 180° een dan nog 5 minuten 160°. Een heerlijke hap en goed warm.


Als de nieuwe XXL met Smart Sensing Technologie na het testen mag blijven (wat ik wel verwacht hoor) ga ik er wel accessoires bij aanschaffen.

Dinsdag weer even op de kleine jongetjes gepast. Thuis een scholfilet van 260g met het Smart progamma gegrild in de mand van de test-airfryer. De filet ingesmeerd met versgemalen zwarte peper, dubbel gevouwen en een schijfje citroen en takje rozemarijn ertussen gedaan. Vastgezet met een houten prikker die ik even in het water heb gelegd.
We aten er gebakken spruiten met snijbiet bij maar zonder pastinaak. Spruitjes gehalveerd, van één grote 'tak' snijbiet de stronk in stukjes gesneden, eerst de spruitjes, later de snijbiet er bij gebakken in olie en boter met vers gemalen peper en tomatenketchup. Een stokbrood afgebakken in de airfryer. En ja, dat veroorzaakte een probleem. Omdat ik de visfilet op de Smart-stand wilde bakken, mislukte dat in het begin. Gaf na 1 minuut de juiste temperatuur aan en stopte het programma. Ook wel logisch want de machine moet de temperatuur bepalen en die was door het brood bakken al veel te hoog toen ik startte. Na wachten en afkoelen, geen probleem. Een heerlijk stukje vis. Precies goed gedaan door deze handige airfryer. Weer wat geleerd dus. Bij de Smart-programma's beginnen vanaf koud. 
Een lekkere maaltijd al met al. Een klein restje van de spruiten bij de rest van de soep gedaan en de volgende middag opgemaakt.

De volgende dag het Smart programma van de XXL gebruikt om kipdrumsticks te bakken. Drie stukjes kip ingesmeerd met een papje van 1 teen knoflook, beetje mosterd beetje peper, beetje zout, beetje chilipoeder en wat olie en even laten intrekken. In de mand, knop op juiste stand en hopla... Na knipperen koos de machine voor 19 minuten op 180°. En 7 minuten voor het einde een belletje om ze te draaien. Ze waren echt prima.

Ik maakte er een pindasaus bij. In plaats van sambal ½ rood pepertje van eigen oogst uit de diepvries en ook een klein teentje knoflook. Limoensap uit een flesje.
We aten verder witte basmatirijst uit de rijstkoker en groene sla. Natuurlijk kroepoek, gebakken uitjes, seroendeng, ketjap, atjar en sambal op tafel. Lekker hoor.

Donderdag de zuurkool uit de slowcooker opgebakken in een pan met een klontje boter.
In de airfryer een stokbroodje afgebakken en 5 chipolatieworstjes gebakken, eerst 5 minuten op 180 en daarna nog 5 minuten op 150°. Dacht ik, want had ik opgezocht in mijn eigen blog. Maar na 5 minuten 180, bleek nog 2 minuten op 150° genoeg. Deze airfryer gaat dus sneller dan mijn oude XL blijkbaar. En opgebakken zuurkool is zó lekker. Ook op of met een broodje dus...


Vrijdag aten we aardappelschijfjes rauw gebakken in de airfryer, eerst ½ uur in water, afgedroogd, beetje olie, beetje kruidenzout en beetje rookpaprikapoeder er door gehusseld. Daarna 15 minuten op 100° en dan nog 20 minuten op 180°. De laatste minuten 2 worstjes voor de ander mee gewarmd. Na stoppen 4 plakjes van die "smeltcheddar' op de aardappeltjes gelegd en laten smelten. Een heerlijke tomatensalade met buffelmozzarella, zwarte olijven, peper en verse basilicum smaakte er prima bij. Omdat het 'maar' 400g aardappel was heb ik niet gekozen voor het Smart programma omdat daarbij gesteld wordt dat het programma werkt met 500 tot 1400 gram. Ik had een doosje eitje-preitje van de kaasboer meegekregen en heb dat gebruikt als mayonaise.


De laatste dag van deze blogweek gasten voor een lange late lunch.
Op vrijdag maakte ik vast de yoghurttaart. Een recept uit dit Griekse kookboek. Met de helft van de hoeveelheden van de ingrediënten, want een kleine springvorm, 18cm. In de airfryer op 150°, na 40 minuten controle. Dat was geen juiste keuze. Met nog 20 minuten er bij op 160° wel in orde. Ik had natuurlijk eerst in mijn eigen blog moeten zoeken :-). De taart is gebakken met oersuiker en is behoorlijk donker. Lekker met een schepje Griekse yoghurt. Eigenlijk vond ik het meer yoghurtcake dan taart, maar wel erg lekker.

Voor de zalmrolletjes hetzelfde recept gebruikt als vorige week. Alleen deze keer met 3 plakjes deeg, alleen dille en meer zalm. Bij het oprollen bleek er teveel in te zitten, dus een extra plakje deeg in drieën gesneden en de rol mee dichtgeplakt. Bewaard in de koelkast. Na 10 minuten in de airfryer op 180° heerlijk hapje. Nog wat plakjes droge worst en olijfjes extra, met een lekker glas witte wijn.

Een risotto in de slowcooker is gemaakt met de andere helft van de pompoen, 235g, samen met een prei, 125g, 1 ui en 3 tenen knoflook. Het is lastig je voor te stellen hoeveel een zakje pompoen en een zakje champignons is. De ui en knoflook gefruit, de prei even gestoomd (was bang dat die anders niet gaar zou worden in 3 uur op laag), alles in de slowcooker behalve de champignons. Ik vind die niet zo lekker als ze slow gecooked zijn. Die heb ik net als de spekjes apart gebakken (150g champignons en 300g gerookte spekjes) en toegevoegd 15 minuten voor het einde wat ruim na 3 uur was. Toen bleek de rijst nog te hard en er was veel te veel vloeistof in de pot. Afgegoten en in een pan even gekookt want er moest wel gegeten worden en in de slowcooker zou het echt te lang gaan duren. Het was daarna heerlijk, maar ik weet niet waar het is fout gegaan.


Een schaal kluitsla, kropsla en basilicumblaadjes gemengd met wat kleine tomaatjes en een rest eitje-preitje was een leuke aanvulling.

Na de Blauwe Korenbloem en de taart, nog een kop koffie met een snoepje en iedereen heel tevreden. Een mooie zaterdag al met al.

Officieel weet ik nog niet dat ik de Airfryer XXL met Smart Chef Programma's mag houden, maar ik heb voldaan aan alle opdrachten, dus ik weet dat het goed zit. Spannend of mijn inzendingen origineel genoeg waren om de pizzameesterset te verdienen. Ik meld het als het bekend is :-).

En vandaag, zondag, als de storm het toestaat eten met jongste zoon en gezin. Daarover volgende week. 

2 opmerkingen:

  1. Dag Sia,
    Wat ben je lekker bezig met testen! Het is een geweldig apparaat als ik dat zo lees! Ik herken veel: je moet je eigenlijk overleveren aan de ingestelde startprogramma's, maar steeds denk je dat je het zelf beter/anders wil en kan. De ene keer werkt dat goed, de andere keer wordt je letterlijk teruggefloten door het apparaat Haha!
    En het is net als met een nieuwe oven in je keuken: eerst de temperatuur met een thermometer bij al je gerechten erin plaatsen. En eigenlijk altijd, om zeker te weten dat de ingestelde temperatuur ook werkelijk er is.
    Ik vermoed ook wel dat de Airfryer mag blijven. En zoniet, dat je'm alsnog aanschaft! Hoe dan ook, geniet ervan en tot de volgende keer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt weer Florina. Fijne zondag ondanks de stormdreiging.

    BeantwoordenVerwijderen