zondag 5 januari 2020

GELUKKIG NIEUWJAAR. Ovenhapjes, afbakbrood, verse worstjes en hartige pompoentaart uit de airfryer; huzarensalade; puree, stoofpeertjes, stoofvlees en hutspot uit de slowcooker.

GELUKKIG NIEUWJAAR
Ondanks dat we gingen brunchen bij een schoonzusje, maakte ik wel puree in de slowcooker. Er stonden namelijk nog wat geschilde aardappelen en stukken knolselderij in een pan water en er lag ook nog een zakje gesneden prei. Om een en ander niet te hoeven weggooien alles bij elkaar gedaan, 285g aardappel, 285g knolselderij en 100g prei en met een scheutje water, een klontje boter en wat versgemalen peper. Na 7 uur op laag een smakelijk hapje.

Een heerlijke soep van paprika en courgette met maïs. Lekkere vers-afgebakken broodjes met beleg. Koffie met appeltaart. Lekker en heel gezellig bij schoonzus.

Maandag 450g stoofpeertjes in de slowcooker gedaan. Wel in vieren, niet geschild. Met 350ml Roosvicee gemengd met water, ½ kaneelstokje, 1 kruidnagel, scheutje citroensap en schepje suiker.

We aten een biefstuk gebakken in een klontje boter. Een rest couscous heb ik gebakken met de in stukjes gesneden stelen van een bosje roerbakmix - gekleurde snijbiet, bleekselderij en paksoi- en de steeltjes van een rest selderij. Lagen er iets te lang dus het blad was niet meer bruikbaar. Een rest 'pinda'soep iets ingedikt met een schepje pindakaas als saus gebruikt. Beetje sla en een paar stukjes avocado maakten het af.

Voor de volgende dag maakte ik vast een soort huzarensalade met dille. Eerst 450g aardappel en 135g winterwortel fijngemaakt in de Onionchef met het roze mes. Dan dit samen met 170g diepvrieserwten  even gekookt en laten uitwasemen. In plaats van augurken heb ik een handje zilveruitjes gebruikt om er door te doen. Verder mayonaise, mosterd en een beetje nat van de uitjes gemengd met peper en kruidenzout en vers geknipte dille. Dan nog een rest vleeswaren en 100g uitgebakken spekjes. 

Oliebollen gekregen gebakken door een vriendin die oorspronkelijk uit Kameroen komt. Heerlijk.

Op de laatste dag van 2019 at het gezin met de jonge kindjes mee.
Ruim 500g stoofvlees, ingesmeerd met een eerder gemaakte rub voor vlees, 1 grote ui en 1 sjalot, een blikje bier zonder alcohol, 1 koffielepel stroop, verse takjes tijm en 2 blaadjes laurier uit de kruidentuin en een volkorenboterham met mosterd. Dat 8 uur op laag in de slowcooker. De puree van zondag opgewarmd in de magnetron, kleine spruitjes even gekookt, stoofpeertjes, een beetje appelmoes en ook nog een witlofsalade met hardgekookt ei.
In de middag meegebrachte hapjes uit de airfryer, crackertjes, smeerseltjes en ook alvast wat salade (diep in de nacht nog een beetje...).


De eerste dag van het nieuwe jaar was restjesdag. In de namiddag nog een beetje huzarensalade. Voor samen nog genoeg kleine stukjes vlees in heerlijke uiensaus, een klein beetje puree, genoeg witlofsalade versterkt met een lekker meegebracht smeerseltje, amandelhumus, een in de airfryer afgebakken stokbroodje en een peertje en een hapje appelmoes toe.

Dan op donderdag een lichte pastamaaltijd. Eerst 150g grove macaroni gekookt. Intussen 1 kleine courgette, 4 grote kastanjechampignons, 1 grote sjalot en 1 grote teen knoflook gesneden. Ik heb eerst de champignons gebakken in een beetje olie, want dat vind ik lekkerder dan samen. Die uit de pan en dan de courgette en sjalot gefruit en daar de knoflook en paddestoelen weer bij gedaan. De theelepel Italiaanse kruiden, verse peper en wat kruidenzout toegevoegd met ongeveer 100ml echte room en flink wat, eerder in de Onionchef fijngemaakte, jonge Remekerkaas. De saus en pasta apart geserveerd met de rest van de kaas. Heerlijk!!!

De volgende dag hutspot uit de slowcooker. Ik gebruikte 300g winterwortel, 300g ui en 550g aardappel. In het recept waar ik me vooral op baseerde maar wat niet meer te vinden is op Google, wordt niets gekookt en dat heb ik ook niet gedaan. Alles in de pot, de jus met uien van het stoofvlees er bij gedaan en een beetje water. De pot was wel erg vol, maar 8 uur op laag was genoeg. De worteltjes nog redelijk stevig, veel te veel vocht en dat eerst afgegoten, maar echt heerlijk met een likje mosterd. Apart 2 verse worstjes met truffel gebakken in de airfryer.

De laatste dag van deze blogweek hartige taart. Ik had een Kabocha pompoen. In stukjes gesneden en geschild (voor ik er meer over gelezen had, dom dus) woog het 520g. Dit allemaal gekookt. Daarna een rest van 65g en het kooknat overgehouden voor later. Een handvol walnoten, grote voorraad gekregen van vriendin, en1 rode ui gekraakt en geschild. Dan 2 eieren geklutst met 2 flinke eetlepels crème fraîche, verse tijm, kruidenzout en versgevijzelde peper en daar de groenten en noten doorheen gehusseld.
Een rol bladerdeeg in een met bakspray ingevette in de airfryer passende schaal gelegd en bijgesneden. Daar blijft altijd wat van over. Dat heb ik deels over het pompoenmengsel gedaan. Stukjes feta ertussen en 45 minuten gegaard op 150°. Partner vond het iets te zoet, ik vond de smaak heerlijk, maar wel iets te droog. Misschien toch lekkerder met kaas erdoor in plaats van stukjes feta bovenop die moeilijk smelten.

En vandaag, zondag, komen vrienden lunchen. Dat zal deels warm zijn denk ik maar daarover volgende week.

2 opmerkingen:

  1. Sia, ik wens jou en je familie samen een gezond, voorspoedig en liefdevol jaar. Met aandacht voor elkaar en goed, voedzaam eten.
    Ik blijf je volgen, met aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Florina. Ook voor jou en de jouwen alle goeds in 2020.

    BeantwoordenVerwijderen