zondag 29 december 2019

Een kerstdiner, schol en panzanella uit de airfryer, 2 x soep uit de soepmachine, citroensorbetijs uit de ijsmachine, blij met de onionchef, puree en zoete worteltjes uit de slowcooker, kip uit de Römertopf.


Zondag aten we scholfilet met kerrieroom. Er was een grote filet van 380g. Omdat ik er geen aparte groenten bij wilde maken heb ik 180g wortel en 150g prei gebruikt. Vis in tweeën gesneden en besprenkeld met citroensap, beetje kruidenzout en flink wat peper er op gedaan. Wortel fijngemaakt met de Onionchef met het roze mes. De saus gemaakt met 1 eetlepel kerrie en wat gewone room. Zonder koriander of peterselie in de airfryer gezet, eerst even op 180° maar al snel de temperatuur verlaagd naar 160°. Na 10 minuten klaar. Erg lekker. We aten er een beetje couscous bij.


Soep gemaakt van een rest sperzieboontjes van de 17e, een rest vlees en groenten van de 20ste en een rest wortelgroenten van de 21ste. Omdat alles al eerder gekookt was de soepmachine alleen gebruikt om het geheel te mixen want dat gaat fijner dan met de staafmixer in een pan.

Maandag een restje vis voor de ander en verder een tomatensalade met mozzarella en pesto, rucola en in de magnetron gepofte aardappelen.

De soep aten we dinsdag. De smaken van de resten waren een beetje Oosters en ik heb er met wat pindakaas en sojasaus een soort pindasoep van gemaakt. Met brood, pinda's, uitjes, seroendeng, sambal en kroepoek.

Het was nodig om een eenvoudige maaltijd te maken want ik moest veel doen voor de volgende dag, het kerstetentje met de kinderen. In verband met de 2-jarige en de baby begonnen we om 14.00 dus was er maar weinig tijd op de dag zelf.

Disdag dus vroeg op.
Eerst de preisoep gemaakt in de soepmachine. We waren met 8 volwassenen en dan is ook tot het maximum net te weinig, dus 2 x het recept gemaakt en soep over voor later. Per keer 350g prei, 50g aardappel, 50g ui, 1 teen knoflook, verse tijm en peper en 750ml bouillon. Op de pureerstand. Er bij maakte ik een vinaigrette van 2 theelepels mosterd, 2 theelepels kappertjes, 1 eetlepel citroensap, 2 eetlepels olijfolie en vers geknipte peterselie. De vinaigrette werd zeer gewaardeerd, goed recept.

Dan het citroensorbetijs voor de spoom. Ik heb een ijsmachine, dus dat werkt goed. Eerst 4 citroenen en 3 limoenen uitgeperst met onze ouwe trouwe citruspers, beiden iets meer sap dan in het recept staat. Suikerstroop gemaakt van alles ietsje meer omdat ik twijfelde of er genoeg ijs zou zijn voor 8 personen. Het bleek ruim genoeg. Ik heb het mengsel niet echt laten rijpen, maar het 's avonds in de ijsmachine gedaan.

Het Turks toetje had ik ooit eerder gemaakt, maar ik was vergeten dat ik niet zo'n perfect geschikte schaal had. Gemaakt in een ronde schaal, met wel bijna dezelfde hoeveelheid ingrediënten als in het recept. De chocola "geraspt" met de Onionchef met het zwarte mes. Wat ik als wit gekocht dacht te hebben was iets anders, dus een donkere laag bovenop.

Voor de gegrilde en gemarineerde courgette heb ik 5 courgettes met de kaasschaaf in dunne plakken gesneden zonder de buitenste delen, dus eigenlijk 4. Geen grillplaat in huis dus een grote koekenpan verhit en daar de plakken in gegrild. Zonder olie of boter, dus de pan werd langzaamaan behoorlijk zwart. Een 2e pan gebruikt voor de andere helft. De marinade heb ik volgens recept gemaakt en niet verdubbeld want dat leek me echt veel te veel. In de koele wachtkamer tot de volgende dag. Men vond het heerlijk.

's Avonds voor de zoete worteltjes bijna 1 kilo waspeen vast schoongemaakt, in stukjes gesneden en in de duo-slowcooker gezet in de koude logeerkamer. Pas de volgende morgen het boter/dadelstroopmengsel gemaakt (dubbele hoeveelheid), 8½ uur op laag.

Woensdag verder.
De aardappel-knolselderijpuree pas 's morgens vroeg klaar gemaakt vanwege snel verkleuren van aardappels en knol. Ik gebruik een basisrecept voor puree in de slowcooker, 1 kilo aard., 60ml water en 60g boter. Omdat ik er knolselderij door wilde doen heb ik 500g voor beiden aangehouden en 60g boter, 60ml water, snufje kruidenzout en peper toegevoegd. Op laag, 7½ uur.


Woensdagmorgen de kip met appel en room; deze bestond uit 16 kipdrumsticks verdeeld over 2 Römertopfen. Per topf de ingrediënten gebruikt volgens recept. Omdat een römertopf een half uur in het water moet staan en in een koude oven gaat, eerst de prei, champignons en knoflook net als de kip klaargezet in schalen en een pan in de logeerkamer. Appel, tijm en room toegevoegd toen het zover was. Kip op, saus over.

De sandwich met zalm heel kort voor het opdienen klaargezet op bordjes. In plaats van bieslook, niet meer aanwezig in de kruidentuin, heb ik takjes dille, wel aanwezig, gebruikt.

Stonden te wachten in de koude oven.
De limoncellospoom in de champagneglazen gedaan met 30ml limoncello en 60ml prosecco en een bolletje citroensorbet.

Ik had kazen en snoep bij de koffie gekocht bij mijn altijd goede spullen leverende webwinkel. Deze keer Morbier, Reade Jutter, Blauwe korenbloem en Comté. En als snoeperij Lemon Melts en Hemelse stenen.

Het was een hele klus, maar dankbaar om te doen. Heel gezellig om alle kinderen met partners bij elkaar te hebben en de 2 kleintjes van de jongste zoon waren lief en geliefd bij iedereen. Mooi kerstetentje dus.


De afwas was voor de 2e kerstdag. We hadden samen een rustige dag en aten 's avonds een boterham.

Vrijdag even een paar uur naar Diergaarde Blijdorp geweest omdat het zo prachtig weer was en de kaartjes van 2019 op moesten. Heerlijk gewandeld, wel druk, maar toch goed te doen.
We aten worteltjes opgewarmd in de magnetron, puree opgebakken in de pan en partner nog een paar garnaaltjes. Een paar stukjes avocado en wat stoofpeertjes ook lekker opgemaakt.

Voor het roosteren

Voor het roosteren

Het panzanella brood.
Klaar op tafel
Zaterdag, de laatste dag alweer van deze blogweek, maakte ik met o.a. de rest van de gegrilde en gemarineerde courgette deze panzanella, maar dan geïmproviseerd. De buitenste delen van de courgettes van woensdag, een rode ui en 2 tenen knoflook gemengd met de courgettes in olie. Daarin zaten al kappertjes. Geen voorgeschreven kruidenpasta in huis natuurlijk maar via de ingrediënten daarvan gekozen voor een snuf paprikapoeder, een snuf komijn, een snuf kurkuma, een scheutje citroensap en een handje taggiasche olijven. Geen pompoen en paprika dus.
Stukjes brood gedrenkt in de olie van de courgettes en ook daar 2 tenen knoflook doorgemengd. De stukjes brood gebakken in de airfryer op 180°, 5 minuten was genoeg. Daarna de schaal met groenten er in gezet. Na 10 minuten alles gaar en warm en alles met elkaar gemengd in een grote schaal. Geen extra dressing toegevoegd, wel een beetje selderij.
Dat is Rustiek witbrood van De Verleiding. Echt heerlijk voor een feestelijke maaltijd en over van het kerstetentje dus....  En het geheel was heerlijk.

En vandaag, zondag, gaan we brunchen bij een schoonzus dus ik denk dat er niet gekookt hoeft te worden. Daarover volgende week meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten