zondag 19 januari 2020

Uit de airfryer: broodjes, bitterballen, hamburgers, hartige taart ; uit de soepmaker een heerlijke moes; uit de slowcooker: witte kool en witlof; en naar restaurant.

Na een verjaarsvisite met heerlijke koekjestaart en wat stukjes kaas en worst, aten we een soep uit de diepvries. Ik stelde die samen al in november 2017. Maar vóór de soep eerst nog voor ieder 2 bitterballen en 2 balletjes met Old Amsterdam van Kwekkeboom gebakken in de airfryer. Lagen al lang in de diepvries. Bij de soep heb ik kaasmaïsbroodjes afgebakken in de airfryer.
Partner at dit bij TV want kijkt graag naar Podium Witteman op zondagavond. Beetje kaas en boter erbij voor de soep en de broodjes.

Op maandag weer gewoon gekookt. Als hapje vooraf een gevulde tomaat. Toevallig, wat zelden gebeurt, geen mayonaise in huis. Voor de saus voor 100g Hollandse garnaaltjes gebruikte ik 2 lepels slagroom, 1 lepel Griekse yoghurt, 1 lepel tomatenketchup, een paar druppels teriyakisaus, een scheutje whisky en peper en kruidenzout.
Een hamburgertje gebakken op de grillpan in de airfryer, 7 minuten op 180°. Verder witlofsalade met fruit gemaakt met 1½ stronkje witlof, 1 peer en 1 banaan in stukjes en een dressing van dezelfde yoghurt en wat kerriepoeder.
Een paar gekookte aardappels en wat jus en een lekkere maaltijd was klaar.

En, zo ontzettend leuk, deze dag kwam er bericht dat ik de nieuwe airfryer van Philips waar ik me voor had aangemeld, mag gaan testen!!! Ben reuze benieuwd naar wat ik moet doen.

In de soepmaker heb ik van fruit wat weggewerkt moest worden moes gemaakt, bij elkaar ongeveer 600g, appel, peer en banaan met 100ml appelsap. Op de compote-stand en daarna even handmatig gemixt. Vooral voor de kleinzoon die later in de week kwam logeren.

De volgende dag witte kool uit de slowcooker. Een kleine kool gesnipperd in de Magimix. Met water en een zakje kokosnootcrème 5 uur op laag in de cooker. In de Onionchef gedroogde pruimen, abrikozen, vijgen, cranberries en mango fijn gemaakt met het zwarte mes en daar een scheutje heet water bij gedaan. Dit papje samen met een flinke handvol gekraakte walnoten in de pot gedaan en nog een half uurtje laten staan op laag. Zeker niet vies van smaak, maar ook niet echt aantrekkelijk qua mondgevoel. Misschien had ik er iets minder van het fruit in moeten doen. Leuk vond ik wel dat het door de cranberries een beetje zuur was. De rest in de diepvries en later nadenken over hoe het lekkerder te maken. Of in de soep, of in een hartige taart :-). Gehaktballetjes gemaakt van 250g gehakt met een restje pindasaus, een scheutje melk, wat paneermeel en Marokkaanse kruiden, een gekregen mengsel waarvan ik niet weet wat er in zit. Gebraden in een pannetje jus. In de airfryer 2 broodjes afgebakken.

Dan een hartige taart met broccoli. De vorm bekleed met bakpapier. Beetje aangepast recept: 4 plakjes bladerdeeg, 225g diepvriesbroccoli even gekookt, 1 grote ui, 100g hamblokjes, 1 gehaktballetje, paar plakjes ontbijtspek, beetje kruidenzout en vers gemalen peper, 3 eieren en 100ml crème fraîche uit de diepvries. Met geraspte kaas bestrooid en 20 minuten in de airfryer op 180°.  De crème fraîche was na ontdooien erg dun. Ik had het ingevroren in de eigen verpakking op 4 juli '19. Het schiftte niet en bleek prima te werken samen met het ei. Wel tamelijk zwaar dus nog over voor later.

Op donderdag was ik eerst in de stad bij de babykleinzoon en daarna kwam de 2 jarige mee naar ons huis. Omdat dat aan het eind van de middag was, had ik de dag ervoor eten gehaald bij Letoko om op te warmen in de magnetron. Heerlijk gegeten.

Vrijdag weer samen met de kleinzoon gegeten, witlof uit de slowcooker met pasta en tomaatjes en moes. Ik had 2 stronken witlof even geroerbakt en gemengd met 100g hamblokjes. Dan 2 eieren geklopt met 70g Griekse yoghurt, likje mosterd, zwarte peper en flink geraspte kaas. Na 3 uur op warm houden gezet. Ik vond de witlof lekker, maar iets te nat. De kleine at het niet na keurig een hapje geproefd te hebben, wat ik wel had verwacht. Partner vond het wel lekker, maar was ook blij met nog een paar restjes vlees van de vorige dag. Grove macaroni er bij. Tomaatjes en moes als extra groenten en beetje tomatenketchup en geraspte kaas op de pasta voor de kleine jongen.

En de laatste dag van deze blogweek kind naar huis gebracht en uit eten bij 't Kookhuys. Dat was gezellig en lekker, maar wel een beetje raar dat het koude voorgerecht al op tafel verscheen terwijl we onze borrel vooraf nog niet op hadden. Geen tijd om er een passend glas wijn bij te bestellen.


Verder prima en aardige mensen in de bediening hoor.

En vandaag, zondag, maar eens kijken wat er zoal in huis is.

Ik meld dat eigenlijk nooit, maar ik werk met een Philips soepmaker en de Philips XL airfryer avance digitaal.

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk Sia dat jij de Philips XL airfryer Avance digitaal mag testen! Helemaal terecht, want als er één de airfryer benut, dan ben jij het wel! Ik hoop dat het je wat oplevert. Je verdient het hoor. Ik vind het knap dat jij zoveel eruit tovert. En blijft proberen, aanpassen en ervaring opdoen! Veel plezier met testen, hartstikke leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De airfryer die jij noemt staat al jaren op mijn aanrecht Florina. Onduidelijk in de blogpost? Het gaat om het testen van een van de nieuwste varianten. Je hoort er van.

      Verwijderen
  2. Ik was in de war gebracht door je laatste zin van de blog: "Ik meld dat eigenlijk nooit, maar ik werk met een Philips soepmaker en de Philips XL airfryer avance digitaal." Met in mijn achterhoofd de opmerking in je blog dat je bent uitverkoren. Maar de testapparatuur is nog bij je bezorgd. Begrijp ik nu, het is nog toekomstmuziek haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begreep je verwarring. Was ook niet heel erg duidelijk maar ik ga het maar niet meer veranderen. Komt volgende week wel weer. Na de 20ste zou het apparaat wat ik mag testen worden verstuurd, dus ik wacht in spanning af Florina.

      Verwijderen