zondag 1 december 2019

Pasta met balletjes en groentesaus, fruitsalade, soep in de soepmachine, omelet, spruitjesstamppot en kabeljauw uit de airfryer, savooiekool in de slowcooker.



Ook deze zondag nog de kleinzoon mee aan tafel. Ik had dit eenvoudige recept gevonden, maar uiteindelijk werd het toch weer heel anders. Kleine balletjes gemaakt van 300g gehakt, 1 ei, klein beetje sambal en Italiaanse kruiden. Gekneed en beetje paneermeel toegevoegd tijdens het kneden. Een rest Italiaanse roerbakgroenten, 1 grote sjalot, 1 rode ui en 2 tenen knoflook fijn gemaakt met behulp van het roze mes in de onionchef. Dat opgebakken in een beetje olie. Vervolgens met ricotta, crème fraîche en een scheut melk er een saus van gemaakt en omdat ik dacht dat het nog fijner moest nog met de staafmixer bewerkt. Het hielp niet voor de dreumes. At heerlijk macaroni met geraspte kaas, klein stukje vlees en veel tomaatjes :-). Groentesaus jammer genoeg niet. Nou ja, goed geprobeerd. Na dreumes naar huis te hebben gebracht de resten opgeruimd voor de koelkast.


Maandag voor mij een dag zonder vlees. Partner had nog 3 kleine balletjes. Ik maakte een omelet met geroosterd brood voor beiden.

In de middag eerst een lekkere fruitsalade gemaakt en een soepje. Voor de soep heb ik rare ingrediënten bij elkaar gedaan in de soepmachine. Er stond van alles in de koelkast. Goed geroken en geproefd op het allemaal nog goed was. Een beetje sinaasappelsap met rozemarijn, een doosje rode kool, nat van afgieten boerenkool, azijn/suikermengsel van komkommersalade, doosje stukjes tomaat, doosje gebakken ui, doosje groentesaus, ook nog wat saus van de schol en een flinke aardappel in stukjes. Op de pureerstand. Smaak is goed, maar machine wel aangebrand. Extra werk dus....

Voor de omelet heb ik ½ rode paprika, ½ komkommer, 1 ui en 2 tenen knoflook fijn gemaakt in de Onionchef met het roze mes. Ook nog 2 grote kastanjechampignons in stukken gesneden. Dan 4 eieren gemengd met een scheutje room, een klein restje geraspte kaas, een flinke lepel ricotta, wat peper en een snuf eerder gemaakt kruidenzout (zie ook hier). Alles door elkaar gehusseld, bovenop nog 2 plakjes cheddar in reepjes gescheurd en in de kleine diepe bakpan van de airfryer eerst 15 minuten gebakken op 170° (dus niet de platte, maar de diepe pan). Ik heb een al weer tamelijk oude airfryer XL. Na nog een keer 15 minuten er bij nog steeds niet helemaal gestold onderin, dus heb ik er toen maar roerei van gemaakt. Wel heel lekker.

De volgende dag spruitjesstamppot met kabeljauw. Stamppot gemaakt van 300g spruitjes en 350g aardappel met een scheutje room, lepeltje kerrie, 50g roomkaas, een klontje boter, snufje kruidenzout en peper. Paneermeel en vlokjes boter er op. De vis, 270g, bedekt met een mengsel van beschuitkruim, mosterd, boter en Italiaanse kruiden, 2 beschuiten en verhoudingen een beetje naar smaak. Omdat ik de stamppot 's morgens heb gemaakt moest deze vanaf koud in de airfryer. Dan duurt het al gauw 20 minuten op 180°. Voor de vis is ongeveer 8 minuten genoeg. Ik heb maar gekozen om de stamppot eerst heet te laten worden (die afgedekt met aluminiumfolie) en daarna de vis in de airfryer te doen. Dat was een prima keuze. Beiden goed warm en erg lekker.


Een slowcooker-recept met savooiekool in plaats van spitskool. Een ½ kool, 300g rundergehakt, 3 aardappels, 1 ui, 1 grote teen knoflook, handvol Taggiasche olijfjes, flink wat mascarpone (want die moest op en geen feta in huis), 125ml bouillon, peper, piment, oregano en paprika en een vers takje basilicum. Na 4½ uur op laag vond ik het erg lekker. Partner had er nog wat extra sambal bij nodig. De mascarpone in plaats van feta maakte de smaak zachter denk ik. Een nadeel van dit soort gerechten is dat het er niet erg aantrekkelijk uitziet. Groot voordeel is dat ik me 's morgens wat beter voelde dan in de loop van de dag (erg verkouden) en dan alles al klaar gemaakt kan worden.

En toen hield het op voor mij en de keuken. Echt ziek in bed beland met alles er op en eraan..... Eerst niets, dan voorzichtig een beschuitje, later een boterham en uiteindelijk op de laatste dag van deze blogweek een tosti.

Partner maakte voor zichzelf hapjes, makreel met brood, gebakken eieren met ham en kaas, en vandaag dus tosti's voor beiden. Lief, maar liep voor mij niet goed af in de nacht.


En vandaag, zondag, opgestaan, maar het is nog niet veel. Maar hopen dat het langzaamaan weer beter gaat.


2 opmerkingen:

  1. O lieve Sia, geveld (geweest) door griep. Ik stuur je beterschap en rust om te herstellen. Even zoveel mogelijk verplichtingen loslaten, óók online zijn, bloggen, fotograferen etc. Gewoon niets!
    Sterkte hoor!

    BeantwoordenVerwijderen