zondag 1 september 2019

Groentequiche uit de oven, wortelcompote, omeletmuffins, magnetronaardappeltjes, bloemkoolsoep uit de soepmachine, maïs en entrecote uit de slowcooker en een cake uit de airfryer.


Deze warme zondag kwam het gezin van jongste zoon genieten van de tuin, zwembadje, zandbak. Voor het eerst de nieuwe baby mee.
In de vroege morgen appel/perenmoes, deels van eigen appels, gemaakt in de pan in verband met de hoeveelheid. Alleen een heel klein beetje citroensap toegevoegd. Pruimenmoes van eigen pruimen gemaakt met een scheut vermout, alleen voor de volwassenen dus. Ook in een pannetje.

Voor de lunch de dag vooraf een oud soepje uit de diepvries gehaald. Lichte pindasoep-smaak, wat extra pindakaas er bij gedaan en water want het was erg dik. Op tafel met het eerder gebakken zonnebloempitbrood.

De groenten voor het avondeten, een groentequiche, had ik al gesneden gekocht en 's morgens vast even gekookt zodat het goed uitgelekt was. Voor de bodem deze keer gekozen voor 'blind bakken'. Ik had een rol bladerdeeg, uitgerold 24 bij 38cm. Deze gevuld met rauwe bruine bonen en 15 minuten op 180° gebakken in de oven. Randen bijgewerkt en dan nog zo'n 10 minuten terug tot het deeg lichtbruin was. Het werkt echt. De quiche was echt veel steviger en minder 'zompig'. Erg lekker met er bij een paar verse worsten van de Amsterdamse worstmakers en kant-en-klaar gemengde sla met een sausje van mosterd en mayonaise.

Vanaf maandag is partner weer een paar weken aan het werk voor zijn laatste regie-klus, het allerlaatste theaterprogramma van Het Groot Niet Te Vermijden. Deze dag een samengestelde maaltijd uit wat resten. Een broodje er bij afgebakken in de airfryer.


De volgende dag omdat het nog een keer zo erg warm werd, zoon en schoondochter met kindjes weer in de schaduw in de tuin.Voor de lunch maakte ik maandag bloemkoolsoep in de soepmaker. Met een hele, vrij kleine bloemkool maar niet de stam deze keer, 3 kleine aardappeltjes en zonder prei. Met groentebouillon tot aan de maximum streep. Zonder room en hamblokjes. Heerlijk.



Ook maakte ik alvast deze wortelcompote, waar ik overigens moes van heb gemaakt met de staafmixer. Ik had 500g wortel, 2 tenen knoflook en 1 flinke sjalot. Met komijnzaadjes en 2 verse takjes tijm. Lauw-warm echt heerlijk. Omdat ik veel gebruik maak van keramische pannen heb ik de wortelmassa in een glazen kan gedaan om te mixen.
Met hooikoorts (ik heb geen idee van welke pollen dit nu weer is, is in de zomer voor mij voor het eerst dit jaar) en 31° buiten was het best wel warm in de keuken voor die paar klusjes... Maar...., koken blijft leuk.
Voor het avondeten maakte ik omeletmuffins. In de ochtend alles klaar gezet. Met de Onionchef 1 puntpaprika, 1 flinke sjalot, 1 grote rode ui, 1 rode peper zonder zaadjes, een stuk jonge kaas en 1 tomaat fijn gemaakt met het roze mes. Verse knoflookbieslook, tijm en basilicum geknipt. In een schaal 8 eieren gebroken en eerst even geklutst met een scheutje melk. Een doosje hamblokjes van 100g en nog een restje roomkaas samen met de andere ingrediënten goed doorgeroerd.
Het werden 12 muffins die ik in papieren bakjes heb gebakken in de oven. Iets langer dan in het recept staat. Ze vielen in de smaak, er waren er 2 over. Met in de magnetron gestoofde aardappeltjes, een kom sla, pesto en natuurlijk de wortelmoes (en de twee moezen van eerder) samen een leuke zomermaaltijd.

De volgende dag aten we samen een echte van-alles-wat-maaltijd. Gebakken aardappeltjes, wortelmoes, appelmoes, pruimenmoes, sla, pesto, tomatenjus, stukjes worst, omeletmuffin. Zout en mayonaise op tafel. Glazen water. Tevreden eters :).

Van het 'kontje' groenlof en de stam van de bloemkool samen met wat gebakken aardappeltje en wat bouillonpoeder in de soepmachine tot streepje minimum een soepje gemaakt ter aanvulling op de rest van de bloemkoolsoep. Dit geheel ingevroren tot maandag als schoonzus komt eten.

Een doodgewone andijviestamppot werd het op donderdag. Met gekookte aardappels, rauwe andijvie, gebakken spekjes en een rookworst. Ik had nog wat jus staan, die ik dikker en smakelijker had gemaakt met tomatenpuree. Daar de spekjes na het bakken in warm gehouden. Smaakte er heerlijk bij.

Dan nog een keer maïs uit de slowcooker. De kolf die er nog was, was ook erg groot, dus in 2 helften gesneden. Deze keer heb ik door wat zachte boter wat pesto geroerd en hiermee de kolven in gepakt in aluminiumfolie. Opnieuw een scheutje water onderin en 5 uur op laag. Ook een stukje vlees in de andere pot. Met uit de diepvries saus van 15-12-'18 en ook nog een beetje saus van 13-01-'17. De saus de avond tevoren laten ontdooien en één entrecote van 220g eveneens. De volgende dag de entrecote even aangebakken met wat peper. De aanbaksels los gemaakt met een scheutje water en alles in de andere pot van de duo-slowcooker en 7 uur op laag gezet.

De airfryer heb ik deze week gebruikt voor een cake. Als er staat 'gezond' omdat er geen gewone suiker in zit is dat bedrieglijk, want honing is ook suiker. Ik heb halve hoeveelheden gebruikt in een cakevorm van 10 bij 22cm. Eerst havermout tot meel gemaakt in de grote magimix. Daarvan dus 100g gebruikt, 40g kokosmeel want het amandelmeel was op, ½ theelepel bakpoeder en - zout, 2 eieren, 75ml melk, 3 eetlepels honing, ¾ peer, ¾ perzik, wat fijngemaakte hazelnoten en 1½  theelepel kaneel. Eerst 25 minuten op 180°, dan nog 5 op 150°. De prikker kwam er schoon uit. Niet erg gerezen, wel lekker.

Voor die hazelnoten gebruikte ik een apparaatje wat ik al heel lang heb. Je past het in elkaar en moet er dan snel en stevig op slaan. Voor zo'n heel klein beetje best handig want niet teveel schoonmaken. Voor meer te hakken beter een andere oplossing gebruiken, want je handen gaan er wel wat zeer van doen :).

Op de laatste dag van deze blogweek aten we bij vrienden. Een dichter en een modeontwerpster met 2 prachtige dochters in een heel erg mooi huis waar we niet eerder waren geweest. Natuurlijk lekkere borrelhapjes buiten. Een mooi vissig voorgerecht. Voor de anderen mosselen, voor mij (want daar hou ik niet van) lekkere gebakken sliptongetjes. En een heerlijk dessert met karamel en slagroom. Gemaakt door één van de dochters. Verrukkelijk. Praten, eten en drinken met fijne mensen, geweldig.

En vandaag, zondag, misschien wel iets uit één van deze boeken. Met boekenbonnen en een actie van Foodies ga ik me iets meer concentreren op vleesloze maaltijden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten