zondag 23 juni 2019

Pesto van zevenblad, raapstelenstamppot, sperziebonen met pasta en pesto, andijvieschotel in de airfryer, roerei met zalm, witlof met ham en kaas uit de slowcooker.

Pesto van zevenblad met walnoten.
Op zaterdag bij vrienden voor mijn doen veel vlees gegeten en weinig groenten, deze zondag aten we de bietenstoof die ik vorige week al had gemaakt. Ook stond er nog wat gehaktsaus wat wel op moest en puree van vorige week. Eenvoudige maar echt heerlijke maaltijd. En buiten in de zon op het terrasje in de voortuin met een glas wijn.


Een mooie dag voor raapstelenstamppot. Twee grote aardappels en 1 bosje raapstelen, een paar gedroogde tomaatjes in olie, een klein stukje jonge kaas, beetje zoute boter en een scheutje kookroom. We aten er een wildsaucijs bij in boter gebakken, dus heerlijke jus.

De sperziebonen zagen er deze keer niet mooi uit daarom zocht ik naar een recept waarbij dat iets minder een probleem is. Het werd pasta met pesto, sperziebonen en aardappel.
Er stond nog een doosje penne met een beetje gehaktsaus, 145g. Verder met 250g sperziebonen, 2 kleine aardappels en 75g verse groene pesto.
De pesto maakte ik van jonge zevenbladblaadjes die genoeg te vinden zijn in onze grote tuin. Met 50g walnoten, 4 tenen knoflook, olie en 80g parmezaanse kaas. Erg lekker.

Woensdag heb ik een krop andijvie verwerkt in een ovenschotel met krieltjes en tomaat. Met 250g gewone krielaardappeltjes in de schil in kleine stukjes gesneden, 200g kastanjechampignons en 100g gerookte spekjes. De spekjes gebakken in een droge pan, bij het vet de aardappelblokjes meegebakken. In een andere pan met een beetje heerlijke jus de champignons eerste gebakken en daarna de andijvie er bij. Alles bij elkaar gebracht en in een ovenschaaltje gedaan. Dan wat kleine pruimtomaatjes doormidden gesneden en in het mengsel gezet. Daarover wat zachte geitenkaas verkruimeld. Ik heb wat Italiaanse kruiden gebruikt als toevoeging. De airfryer op 160° en de schaal 20 minuten laten bakken. Een lekkere maaltijd.
Voor het afbakken
Vanaf deze dag de nieuwe keukenmachine, Magimix 4200 in huis. De oude was zeker 35 jaar oud en mijn gewone mixer nog ouder. Beiden enigszins beschadigd. Nu maar eens opnieuw begonnen.

In verband met verschillende afspraken en een mee-etende dreumes, een gemakkelijk hapje op donderdag namelijk roerei met zalm. In de airfryer broodjes afgebakken.


Op vrijdag scholfilet met groene asperges. Er was 240g scholfilet, 250g asperges en ik gebruikte 280g aardappels. Aardappels en asperges gekookt, schol met verse zwarte peper gebakken in een beetje ghee waarin ik eerst een teen knoflook in twee helften heb bruin gebakken. In plaats van de kruiden en Parmezaan gebruik gemaakt van de pesto van zevenblad, dat was een prima keuze. Een klontje gezouten boter op de aardappelen was ook erg lekker.

En op de laatste dag van deze blogweek witlof met ham en kaas uit de slowcooker. Met 270g aardappel, zeker bij elkaar 2 flinke stronken witlof, ik had vooral kleintjes liggen, 1 sjalot, 200g hamblokjes en 100g geraspte kaas. Crème fraîche met mosterd, peper en paprikapoeder er door gehusseld. Eerst een uur op hoog en daarna nog 3 uur op laag. Ziet er niet erg aantrekkelijk uit op de foto, maar was echt heerlijk. En precies genoeg voor samen.

In deze week deed ik verschillende voorbereidingen voor een diner met vrienden vandaag, zondag. Maar daarover volgende week.


3 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je Magimix, Sia! Daar ga je met heel veel plezier mee koken enzo! Ik heb de 5200XL en ook de blender overigens. Maar met veel extra accessoires (toen in aanbieding erbij) gebruik ik hem dagelijks. Echt waar. En die zevenbladpesto is heerlijk! Bij. Ieders zat te vinden, hier gelukkig. Iet hahaha!
    Dank je wel weer voor je inspiratie en ik wens je een goede week. Ik hoop dat je huis enigzins koel te houden is.
    Lieve groet Florina.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vorige was ook een Magimix dus ik heb maar niet geaarzeld Florina. Aanbieding met wat extra's. En ik vraag er voor mijn verjaardag nog een paar dingen bij. Ik wilde zeggen dat jij ook best over koken en eten zou kunnen schrijven, maar bedacht me dat je dat misschien ook wel doet. Maar edufloor wilde niet openen in Safari. Wel intussen je gaan volgen op Flickr.
      Hou je goed in de warmte. Groetjes, Sia

      Verwijderen
  2. Dag Sia.
    Je bent dus ervaringsdeskundige w.b. het merk Magimix. Dan hoef ik niks te zeggen verder hahaha. En ja, soms denk ik dat ook, schrijven over koken enzo. En ja, het klopt dat Edufloor niet meer werkt. Dat is een technisch probleem, maar voor mij reden om te bedenken of en hoe ik verder wil. De naam kan niet meer (bedrijf in onderwijs, als auteur) is gestopt en uitgeschreven bij KvK. Ik overweeg al langer om dan een site met foto’s die ik veel maak, en inderdaad over onder andere koken te openen. In Wordpress, onder een nieuwe domeinnaam. Iets met polder, platteland, natuur, dieren, fotografie. Dus als je een passende naam weet... hahaha.
    Vooralsnog geniet ik van jouw blog, fotografeer ik veel - ook wat we eten- en probeer ik me niet teveel digitaal bezig te houden. Ik leef toch rustiger offline. Dat weet ik nu uit ervaring.
    Lieve groet, Florina.

    BeantwoordenVerwijderen