zondag 18 november 2018

Savooiekool met mozzarella in de airfryer, soep van resten en compote in de soepmaker, geroerbakte spruitjes, stamppot in de slowcooker en avocadodip.


Zondag beiden wel erg veel last van verkoudheid, dus maar eenvoudig restjes opgemaakt. Wat risotto met zalm en extra rijst en boontjes in een pannetje op het vuur. Met wat tomatenketchup iets smeuïger gemaakt. Niet geweldig, maar te eten :-). En wel een heerlijke kom appel-perenmoes.

Omdat de bol mozzarella op moest en er ook savooiekool in huis was, gezocht naar een recept voor deze kool met mozzarella. Wat ik tegenkwam vond ik erg leuk. Een recept met kastanjes, die ook al heel lang in de voorraad aanwezig waren. Dus maandag, savooiekool met mozzarella en kastanjes. Ik gebruikte eerst 3 bladeren en daarna 2 kwarten van de rest van de kool, 125g mozzarella en ruim 100g van die al gekookte kastanjes (zie foto). Beetje boter ertussen en bovenop. Ongeveer 20 minuten in voorverwarmde airfryer op 160°. Kwam prachtig uit de vorm. Tomatensaus uit de diepvries gemaakt op 13/3/'17. En een stokbrood. Iets minder kastanjes en iets meer kaas had gemogen. Een bijzondere smaak.

Dinsdag waren we bij een definitief afscheid van een nichtje van mij. Na de begrafenis thuis een soep gemaakt in de soepmaker van een flinke rest gewokte Chinese kool, een beetje kaas-aardappelpuree en stukken gekookt blad en stronken van de savooiekool. En water natuurlijk. Opnieuw een in de airfryer afgebakken stokbroodje er bij. Heerlijke soep.


De volgende dag een pakje kant-en-klare ravioli met kaas. Een paar minuten in heet water en eten staat op tafel. Maar wel een beetje flauw. Wel ook nog geroerbakte spruitjes er bij gemaakt. Zonder knoflook, gebakken in een beetje ghee.

Uitgaande van dit recept heb ik donderdag een stamppot gemaakt in de slowcooker. Aardappelen, 3 stuks, in stukjes onderin, dan de 2 kwarten verse savooiekool in reepjes, 2 wortels en ½ rode paprika (even geblancheerd boven de gasvlam) in stukjes en de rest van de savooiekool met mozzarella. Daar heb ik de kastanjes uit gehaald, te zoet. Beetje water er bij, 6 uur op laag. Gestampt met verse peper en een klontje boter. Smaakte prima. We aten er in zoute boter gebakken karbonades bij.

Weer wat fruit weggewerkt in een compote/fruitsoep. De soepmachine gevuld met 700g appel, peer en mandarijn, daar 200cc sinaasappelsap bij. Heerlijk.


Op vrijdag roerei met naanbrood. Ik maakte het met 4 eieren, 2stengels prei, ½ rode paprika, 3 gehalveerde cocktailtomaatjes, kurkuma en chilipoeder. Het brood hoefde maar 15 seconden in de magnetron. Een schaaltje compote er naast.

Zaterdag, de laatste dag alweer van deze blogweek, maakte ik een avocadodip die we aten met stukjes droge worst, een naanbrood, crackers met roquefort en compote.


En vandaag, zondag, vroeg naar de stad. As-verstrooing vanaf een boot. Lunch aan boord. Verder maar zien.


5 opmerkingen:

  1. Waarom komt een reactie hier niet door? Wat moet ik veranderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit was de reactie van Florina, maar haar lukte het niet die zichtbaar te maken;

    Lieve Sia. Een moeilijke week is het voor je. Verlies, tranen maar ik hoop ook een glimlach van troost om mooie herinneringen. Sterkte met dit alles.
    Dat je dan toch gewoon goed blijft eten en daarover schrijft, toont weer hoe (veer)krachtig je bent. Dank je wel weer voor het schrijven over die fijne soepmaker waarmee je van allerlei resjes en vers weer iets smakelijks maakt. Ik herken he want doe dat ook regelmatig. Soep smaakt altijd anders daardoor, zonder precies te weten hoeveel van alles erin zit of zat. Dat is koken op gevoel. Heerlijk.
    Vandaag veel zon .. een mooie dag voor een bijzondere moment voor jou en je familie. Je bent in mijn gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie weet was de iPad de boosdoener? Ik probeer het nog eens, op de Mac..

    BeantwoordenVerwijderen