zondag 23 september 2018

Restjesmaaltijden, frittata en ricottataart uit de airfryer, hutspot en spitskool uit de slowcooker, heerlijke pastamaaltijd, burendag, fijne week.

Doosjes, doosjes, doosjes met resten in de koelkast. Voor ieder eerst in de namiddag een klein kopje soep opgewarmd met binnenkant van uitgeholde komkommer en fijngemaakt eigeel erover gestrooid. 's Avonds risotto in de magnetron. Een stukje worst voor partner opgewarmd in de jus met uien van de kip, ratatouille opgewarmd in de pan. Smakelijke hapjes en genoeg voor samen met een stukje Zeeuws brood erbij om te 'soppen'. Als toetje nog een kom Griekse yoghurt met een schepje sinaasappelmarmelade.


Een rest witte rijst opgewarmd in de uienjus, wat geglaceerde wortelen even in de magnetron en een blik groene kidneybonen vormden het avondeten op maandag. Voor de ander ook nog twee maatjesharingen, die eet ik niet.

Op dinsdag maakte ik een frittata in de airfryer. Met 2 kleine uien, ½ courgette, 1 rode paprika en 5 grote kastanjechampignons. Door de 4 eieren verse kruiden geklopt: groene en rode basilicum, oregano, dragon, platte peterselie, tijm, een groen pepertje (was van de plant gevallen) en wat zout. We aten er stukken Zeeuws brood en wat plakjes Taleggio bij. De groenten eerst wel even aangebakken en daarna gemengd met het eimengsel in een ovenschaal 15 minuten op 160°, tussendoor gecontroleerd met houten prikker. Deze keer niet voorverwarmd. Lekker maaltje.

De volgende dag hutspot uit de slowcooker. Ongeveer de helft van de hoeveelheden gebruikt met wel 2 tenen knoflook. Na 8 uur op laag door elkaar gehusseld met een heel klein beetje zout, hoefde niet zo fijn voor ons. Omdat we er in wat boter gebakken verse worsten bij aten die gekruid waren met o.a. koriander, komijn, cajenne, citroen en peterselie waren extra kruiden niet nodig.

Op donderdag een vriendin op bezoek. Voor de warme lunch maakte ik pasta met ricottasaus. Met 200g spaghetti dus alles ietsje meer. Kippenbouillon vervangen door een beetje bouillonpoeder. In de ochtend alles klaargezet en dan is eenmaal beginnen ook bijna klaar nietwaar. Opgediend in de wokpan. De smaak was wel goed, maar het had ietsje vochtiger en ietsje pittiger gemogen.
Er bij een eenvoudige tomatensalade van 5 tomaten met verse kruiden en een bosuitje. Ik gebruikte wel meer verse kruiden dan die halve theelepels uit het recept. Een stukje in de airfryer afgebakken stokbrood was er lekker bij. 's Avonds alleen nog een boterhammetje met kopje koffie.


Vrijdag kwam de kleine kleinzoon eten en slapen. Eten voor hem werd meegebracht, dat is om 5 uur. Daarna nog een fles en een badje en naar bed. De ouders terug naar de stad. Wij aten daarna samen met een schoonzus opnieuw een maaltijd uit de slowcooker namelijk spitskool met gehakt en aardappelen. Gemakkelijk om alles tevoren klaar te zetten en de pot het werk te laten doen. De hoeveelheden aangepast aan drie personen (wel het hele pond gehakt gebruikt) en verdeeld over de 2 pannen van de duo-slowcooker. Piment heb ik zelf samengesteld van ¼ deel nootmuskaat, ¼ deel gemalen kruidnagel, ¼ deel kaneel en ¼ deel zwarte peper. Ik had nog taggiasche olijven staan dus die maar gebruikt in plaats van groene olijven. Iets minder feta, want die was op. We vonden het erg lekker, ook al zien dit soort maaltijden er niet echt mooi uit. Als dessert nog wat ijs en yoghurt.

Voor de burendag/avond heb ik op de laatste blogdag van deze week een ricottataart gebakken in de bakpan van de airfryer. Eerst 10 minuten op 160°, daarna, te snel bruin, 10 minuten op 140° en de laatste 5 minuten weer terug naar 160°. Handig zo'n taart omdat afgekoeld aangeraden werd. Nog een tomatensalade mee (weer met lekker veel verse kruiden) en wat wijn en met wat de anderen allemaal meebrachten was het feest compleet.


En vandaag, zondag, eerst even uitgeslapen want de burendag was wel erg gezellig. En eten, daar denk ik later over.

2 opmerkingen:

  1. Dag Sia, wat een heerlijke eetweek had je weer. En lekker allerlei kliekjes opmaken en improviseren maar! Heerlijk is dat hè! En weet je wat ik besteld heb.... een Airfryer!!! Iedere week lees ik weer hóe vaak jij hem gebruikt! En ik heb een geweldig fornuis, een best luxe bakcombimagnetron, maar zo'n airfryer.... Een frituurpan hebben we sowieso niet in huis vanwege veel te vet, stinkend etc. Maar ik lees zoveel positiefs over airfryers. Ik weet dat Philips gewoon hartstikke goed is, maar ik heb nu eens niet meteen een grote luxe XXL gekocht van dat merk, maar één die ook goed uit testen komt: een Montana Ceramic 299. Ik ben zó benieuwd of het wat voor me is. Ik wil vooral niét allerlei patatjes en snacks erin doen, maar al het andere. En als hij goed bevalt wil ik mijn moeder van 83 er één cadeau doen. Zij heeft geen oven of magnetron "want dat neemt zoveel plaats in op het aanrecht". Maar altijd dat opwarmen en pruttelen (ook van mijn wekelijkse tafeltje-dekje-doosjes :-)) vind ik zo ongezond. Dus ik ga het 'beleven' Sia hahaha. Ik heb i.i.g. jouw Ricottataart hierboven even gepind op Pinterest waar ik een bord heb aangemaakt voor de Airfreyer. Je hoort ervan hoor! Enne, die pastamachine die ik vorig jaar kocht, die gebruik ik eigenlijk heel weinig. Ik vind eigenlijk alleen de sliertjes voor spaghetti echt een succes en al die andere vormpjes komen er niet mooi uit. Dus misschien dat ik 'm wel verkoop ofzo. Héél weinig gebruikt, nog gloednieuw. Ik vind het zo zonde. Weet jij soms iemand btw?
    Nou, dag Sia, dit was mijn babbelverhaaltje weer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke reactie weer Florina. De airfryer vind ik echt heel fijn omdat de grote oven dan niet vaak aan hoeft. En ja, soms koop je iets wat het toch niet helemaal is. Ik gebruik de pastamachine ook niet vaak, maar ik vind zo nu en dan ook wel O.K. Ik weet niemand die hem zou willen hebben hoor. Misschien gewoon op Twitter vragen of er belangstelling voor is.
      Er staat hier een gloednieuwe multicooker. Was goedkoop, dus na aarzelen gekocht, maar ik heb er nog niets mee gedaan. Elke keer als ik er langsloop denk ik 'tja' het moet toch een keer', maar dan val ik weer terug op de slowcooker. Mijn gewone snelkookpan voor op het gas, zelden gebruikt. Mijn sous-vide systeem, zelden gebruikt. Maar...., niets gaat weg. Alles keurig in de grote kast voor je weet maar nooit :-).
      Groet, Sia

      Verwijderen