zondag 23 april 2023

Uit de slowcooker: heel veel pastinaak-puree; uit de airfryer(s): geroosterde tomaatjes, slavinken; grote pan appelmoes; bietjes met zalm; sambal goreng paprika; raapstelenstamppot en ook nog een pan heerlijke erwtensoep met brood.

Ik had voor weinig geld 2½ kilo pastinaken binnen gekregen. Na het op zondagmorgen schillen was er voor iedere pot van de duo-slowcooker 1 kilo pastinaak en 300g aardappel met 50ml water en 60g boter. Ik had hier de verhouding 700/200 gevonden. Met de geschikte aardappelen (een rest) kwam ik op 1000/300 uit. Leek me ook wel best. Het water en de boter leerde ik voor de slowcooker uit een niet meer te linken recept voor een kilo aardappelen. Geen recept gevonden speciaal voor pastinaak-puree uit de slowcooker. Gekozen voor 6 uur en daarna eens gekeken. Omdat de potten zo vol waren nog een uur erbij gedaan. Best een klusje, wassen, schillen, snijden. Na 7 uur op laag gestampt in een pan zonder verdere toevoegingen en niet gepureerd met de staafmixer omdat dat altijd nog kan en het erg kleverig kan worden met echt mixen. Drie dozen voor de diepvries gevuld. Natuurlijk even geproefd, lekker!


Ook nog een grote pan appelmoes gemaakt voor de diepvries. Nu alleen nog een paar appeltjes over van de doos met 6 kg. 


We aten de eerder gekookte rode bietjes. In stukjes en plakjes gesneden. Ik wilde graag een blikje zalm erbij eten en vond aardig wat combinaties van biet en zalm, maar niet als salade. Wel vond ik dit recept. In het blikje 160g uitgelekte zalm, geen sojasaus, wilde ik niet, geen harissa, niet in huis, de andere ingrediënten qua hoeveelheid aangepast. 

Verder een restje sla, tomaatjes, komkommer met een potje dressing, even gebakken stukjes paprika en courgette, waarbij ik een rest gebakken aardappeltjes heb meegebakken in heerlijke oude jus. Eigenlijk hadden we eerst de bietjes met zalm moeten eten als een soort voorgerecht en dan pas de warme hap, maar omdat ik daar niet aan gedacht had maar eerst warm en daarna koud gegeten. Allebei erg lekker maar geen goede combinatie op het bord!


Als dessert restje gele vla, het kaas/roommengsel van de snelle tiramisu, een rest crème fraîche en een klein beetje lemon curd gemengd. Een lepeltje framboos uit de diepvries erin. 


Op maandag geroosterde tomaatjes in het bakaccessoire van de airfryerXXL met Italiaanse kruiden, 2 in stukjes gesneden tenen knoflook en wat zwarte peper bestrooid en overgoten met een scheutje olijfolie 8 minuten op 190°. Schaaltje sla met komkommer. Nog steeds een beetje heerlijke dressing. Aardappels gekookt. Een paar salsiccia verse worsten gebakken in de oude jus die zo langzaamaan wel op moest. 


Dan weer een korte dag oppassen in de grote stad. Er stond nog een hele bak mie van LetokoIk maakte er sambal goreng paprika bij van een rode en een puntpaprika. Met 2 hele pepers, 6 tenen knoflook, even fijngemaakt met de Onionchef met het zwarte mes, en 1 rode ui. Een paar ansjovisjes uit de olie i.p.v. garnalenpasta, een beetje bouillonpoeder en suiker. Scherp maar door de paprika ook zoet, echt heerlijk. Spekjes, 100g, apart gebakken met 8 fijngesneden bosuitjes. Beetje kroepoek, gebakken uitjes, seroendeng, sambal en Tomasu op tafel. Lekkere maaltijd.


Bij het inventariseren van de voorraad vond ik een pot bolognese-saus waar de datum niet op was te vinden. Maar, ik wist dat het er al lang stond. Deze open gemaakt. Smaakte prima. Gekozen voor spaghetti met hard gekookt ei. Een beetje sla en restjes geroosterde tomaat erbij en weer een prima maaltijd. 


We aten donderdag brood of zelfs door partner gebakken ei zonder brood voor mij. De bestelling was erg laat en bovendien was ik niet echt fit doordat ik naar de kaakchirurg was geweest.


Vrijdag 
raapstelenstamppot. Ik heb van 2 bosjes raapstelen de steeltjes afgesneden en die (nog) niet gebruikt. Na wassen en snijden de blaadjes eerst even laten slinken in een hete pan samen met een rest sambal goreng paprika. Van 500g aardappelen, 50 minuten laten staan in de ecostoof na een minuut goed doorkoken, puree gemaakt. Hier de groenten met paprika doorgeroerd en opgewarmd. Erbij 2 slavinken gebakken op de bakpan in de airfryerXL, 15 minuten op 180°. 


Op de laatste dag van deze blogweek totaal onverwacht 2 blikken 
erwtensoep open gemaakt, een extra rookworst opgewarmd want de jongste zoon met vrouw en 1 kindje waren vertraagd door files en gesloten tunnel. Ze waren niet van plan te komen eten, moesten alleen iets afleveren. Snel een heerlijke kom soep met donker desembrood en met haast terug naar de grote stad om de andere kleinzoon op te halen bij een verjaardagsfeestje. Heerlijk om in huis te hebben en te delen. 


En vandaag, zondag, het plan voor de vorige dag maar weer opgepakt. Iets met kokosolie, bamboescheuten, pindakaas en ananas. Daarover volgende week dan maar weer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten