zondag 5 maart 2023

Uit de airfryer(s); appelflap, oud stokbrood weer vers, geroosterde blue meat radijs, braadworst en aardappelschijfjes; uit de slowcooker; prei met hamburger (ja echt), aardappelen in de ecostoof; soepen uit de soepmachine; ook nog salades, stamppot, risotto, gebakken champignons.

Na de drukte van de kleinkindjes een heel rustige zondag. Bij de middagkoffie appelflap gemaakt op 200° 10 minuten in het mandje van de airfryerXXL met de rest van de deegrol van de bietentaart. Veel te plakkerig geworden dat deeg dus bijna niet te verwerken. Gevuld met appel, kaneel en suiker er maar 1 grote van gemaakt. Het bakpapier er onder gelaten waardoor de bodem natuurlijk niet krokant was. Maar de bovenkant en de inhoud smaakten prima. Ik maak er overigens nooit een ei voor open want met een klein beetje koffiemelk uit een cupje gaat het ook prima.

In de middag op de pureerstand soep gemaakt in de soepmaker. Met de rest van de pompoenpuree, een restje salade, 2 aardappelkroketjes en water tot het eerste streepje. Na het stoppen gelijk flink wat tuinkers en bieslook handmatig erdoor gemixt. Goed pittig, ietsje zoetig, erg lekker. 

Omdat er broccoli in huis was, voor 's avonds gezocht op een recept een beetje anders. Ik vond deze, broccoli flan. Gemaakt in een gewone magnetron zonder roosters. Alle ingrediënten ongeveer door de helft. Voor de kaas 50g feta en 50g geraspte belegen kaas want geen Emmental in huis. Verder alles volgens recept. Koud terug gezet in de magnetron dus 40 minuten op 360W. Perfect gaar. Heerlijk met een in een pan met zoute boter gebakken kogelbiefstuk, 3 minuten aan iedere kant. En uit de diepvries een stuk stokbrood gehaald wat eerder over was van de maaltijd met vrienden vorige week. Even nat gemaakt en zo'n 6 minuten op 200° in de airfryerXL. Weer heerlijk 'vers'. Smakelijk maal met een heerlijk glas wijn.


Maandag onverwacht uitgebreid geluncht met oudste zoon, dochter en schoonzoon. Zij brachten bolussen, broodjes, beleg en smeersels mee. 

De 2 preien die er lagen waren echt aan de beurt. Maar ik had geen kip in huis. Het werd daarom voor 's avonds hamburger met romige preisaus. Wel een beetje maf om hamburgers onderin een slowcooker te leggen, maar die waren niet ingevroren en moesten op. De pot onderin ingesmeerd met een klein beetje boter, de hamburgertjes erop, dan 2 dikke fijngesneden preien, 3 uitgeperste tenen knoflook, kookroom en een beetje peper en zout. Na 6 uur op laag door en door gaar en het vlees wel nog stevig. Het smaakte wel goed, maar ik vond het toch niet echt een succes. Ik vind prei denk ik lekkerder even gestoofd met wat boter. En zoals op de foto te zien is, is de kookroom toch ook een beetje geschift. Voor de smaak geen probleem, voor de foto mmmmm, niet echt aantrekkelijk. De combi met de pappardelle was prima.


De volgende dag in de middag de soep van zondag opgemaakt. Voor 's avonds maakte ik een salade. Ik zocht op salade met rauwe paksoi. Onder andere vond ik dit recept maar heb dat dus niet gemaakt. Ik wilde er een pastasalade van maken met de pappardelle van de dag ervoor. Die had ik in een doos bewaard overgoten met wat heerlijke olijfolie. Er stond nog een half potje Franse Lekkernij (kaas, mayo, kruiden denk ik zo) van De Verleiding meegebracht door de lunchers van maandag. Ik heb 4 stengels van de paksoi inclusief het blad heel fijngesneden. Ook waren er nog 2 salamiworstjes. In dunne plakjes gesneden. Dan nog 2 eieren gekookt. Pasta met groenten eerst goed gehusseld. Dan het kaas/mayo gedoe erdoor. Bovenop de plakjes worst en stukjes ei. Beetje meer voor de zomer maar toch erg lekker. Wel met een lekker glas rode wijn ondanks de in-de-weekse-dag. Overigens vond ik dit ook een leuk recept voor rauwe paksoi. 

Ik maak van de gekste eetbare dingen soep. Vrijwel altijd weet ik of een bepaalde combinatie kan. Altijd weer bijzondere soepjes. Deze keer gebruikte ik een rest broccoli-flan, een rest prei-in-roomsaus zonder het vlees en een rest van de pasta-paksoi-salade zonder worst en ei. Omdat alles al gaar is en vanwege de ingrediënten, is het niet handig om het in de soepmaker te verwarmen vanwege aanbranden, maar wel gebruik ik die dan om alles heel fijn te mixen. Dat doet-ie beter dan de staafmixer en lekker zonder spetteren. In dit geval weer een pan heerlijke romige soep. Voorzichtig opwarmen vanwege ingrediënten als kaas, room, ei in de resten wat allemaal gemakkelijk aanbrandt ook in de pan!


Van de andere helft van de struik paksoi (nog 200g) op woensdag stamppot met slavinken gemaakt. Zonder eieren. Als ik een paar hele grote aardappelen heb vind ik het niet de moeite, maar nu met 8 kleine de schrapmachine er maar weer bij gepakt. Aardappelen 1 minuut doorgekookt en dan 35 minuten in de ecostoof. De slavinken eerst even aangebakken en dan twee fijn gesneden kleine rode uien erbij in de oude jus van de biefstuk + een extra klontje boter. Aardappelen gestampt met een beetje room, groente erdoor, beetje peper. Heerlijke maaltijd.


Bij de wekelijkse boodschappen binnengebracht op donderdag, was een blue meat radijs van 190g. In repen gesneden, met olie gehusseld, verse tijm en een beetje gewoon zout erbij. Ook nog een paar zwarte olijven. Toen geroosterd in een ovenschaal in de airfryerXL, op 180°, na 10 minuten gekeken. Nog erg hard dus nog 8 minuten erbij gedaan. Was zeer de moeite waard. Echt heel lekker en qua mondgevoel bijna wel een vleesvervanger. 

Verder aten we een witlofsalade met sinaasappel, pistachenootjes en geitenkaas met een beetje olie van de bolletjes. Met laat in de middag nog een kom soep, was dit genoeg. 


Op vrijdag werd het risotto. Maar, ik maak risotto in de rijstkoker. Ik heb daarom 1 stengel bleekselderij, 1 flinke wortel, 1 ui en 2 tenen knoflook fijngemaakt in de Onionchef. Eerst de ui even glazig gebakken in een beetje jus met uitjes van de slavinken, toen de wortel en bleekselderij er bij en na een poosje de knoflook toegevoegd. Dat een kwartiertje laten pruttelen en laten staan voor later. 
De hoeveelheden rijst, bouillon, wijn en gesmolten boter voor de rijstkoker gehalveerd en in plaats van de paddenstoelen uit het recept het eerdere mengsel erdoor geroerd aan het eind en geen kaas. Wel een scheutje room en fijngesneden verse peterselie gebruikt. Geen garnalen maar een blikje met tonijnstukken opengemaakt en in een aparte kom op tafel gezet (ben er zelf niet zo gek op dus liever niet door de risotto). Maar het was eerlijk echt een goede keuze en smaakte prima samen. 


Het potje slagroom was nu open en ook wel aan de datum. Even met wat suiker in de oude machine opgeklopt. Met wat donkere koffie, een scheut whisky en een flinke dot slagroom een soort van Irish coffee als toetje. Genoten hoor.

Op de laatste dag van deze blogweek braadworst met wild zwijn en citroen van de Amsterdamse worstmakers. Op de grillplaat van de airfryerXL 10 minuten gebakken op 180° na ze eerst te hebben geweld in heet water. In de rest van de jus met uitjes 2 knoflooktenen en 2 grote kastanjechampignons in stukjes gebakken. Wat krielaardappeltjes in plakjes gesneden en gebakken in de airfryerXXL met het smart sensing programma. Een beetje sla erbij en weer helemaal tevreden.


En vandaag, zondag, moet ik nog even over nadenken. Geen visite of zo, dus gewoon een maaltijd al dan niet met een deel uit de diepvries. Daarover volgende week. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten