zondag 30 oktober 2022

Lekkere groentesaus! Uit de airfryer(s): opgebakken pizza, slavinken, pastaschotel, visfrietjes en een kant-en-klaar visstoofpotje; spruitjes uit de grote oven; Indonesische snijbonen; groentesaus uit de slowcooker.

Heerlijke groentesaus (zie zaterdag).

Beroerd van het hoesten. Geen koorts maar wel snot. Na het publiceren van mijn wekelijkse stukje ging ik deze zondag weer naar bed. Uiteindelijk wel opgestaan om resten in de vriezer te doen en geen moed om eten te maken. Dus maar pizza's besteld. Een paar stukjes over van mijn pizza gorgonzola die me overigens wel goed beviel. De frutti di mare was op. 


We hadden bij de koffie baklava mee laten komen met de pizza's. Zowel zondag als maandag een stukje. Heerlijk.


Op maandag ietsje beter. Sla, tomaat, komkommer, wortel, allemaal van die groenten die goed te combineren zijn met een slavinkje en een paar in de magnetron gekookte aardappels. Er was nog jus dus de vinken zo'n 15 minuten op de bakpan op 180° in de airfryerXL. Eenvoudige doch lekkere maaltijd.


In de middag van dinsdag bakte ik als hapje vooraf de 2 stukken pizza die over waren in het mandje van de airfryerXL, 6 minuten op 160°. Heerlijk heet en krokant.

We aten 's avonds Indonesische snijbonen. Rijst maak ik altijd met het eetmaatje van het voedingscentrum. Voor ons is dat voor 1½ persoon basmatirijst en dubbel water in de rijstkoker. Verder 250g snijbonen in heel smalle reepjes gesneden, 2 gedroogde rode pepertjes fijngesneden en deels de pitjes verwijderd, 240g rookworst in stukjes. In de wok 1 flinke sjalot en 2 tenen knoflook, de saus van rode peper, ketjap manis, kurkuma, limoensap en een puntje suiker erbij. De snijbonen eerst en daarna de rookworst toegevoegd. In totaal zeker 10 minuten inclusief de pinda's. Op tafel kroepoek en gebakken uitjes. Ik had geen gehakt ontdooid en de rookworst moest op. Leek me wel een goed alternatief. Smaakte prima. 


De volgende dag pasta met witlof. Drie stronken witlof, 1 witte ui, 2 tenen knoflook. Verse walnoten gekraakt, 6 zongedroogde tomaten uit de olie fijngesneden. Iets minder dan 200ml slagroom vond ik genoeg. Voor ons is 150g penne altijd prima. Heerlijk die romige smaak. Ook de over het algemeen echte vleeseter vond dit heerlijk.

Onverwacht een extra eter op donderdag. Ik maakte spruitjes in de oven. Met 500g spruiten, 1 heel grote rode ui, 3 tenen knoflook en verse rozemarijn. Ik had maar 2 worsten, peterselie-parmezaan, maar dat was ook goed. Deze even geweld in heet water om barsten te voorkomen. Met de Onionchef 2 sneden desem meegranen brood fijngemaakt. Alles verder gedaan volgens recept en in de grote oven afgebakken. We aten er met de aardappelschilmachine schoongemaakte gekookte krielaardappelen bij die ik na het koken nog even heb gebakken. 

In de namiddag van vrijdag hadden we crackers met een heerlijke paté gegeten.


De resten van de Indonesische snijbonen en de pasta met witlof werden beiden opgewarmd als maaltijd. De snijbonen in de magnetron, de pasta met extra geraspte kaas in de airfryerXXL, dun laagje dus 8 minuten op 180°. 

En toen was er nog steeds een klein beetje over van de snijbonen en van de spruitjes met 2 kleine aardappeltjes. Die heb ik op de laatste dag van deze blogweek samen met ruim 550g tomaat en 1 klein struikje witlof in de slowcooker gedaan. Takjes tijm, rozemarijn, peterselie en oregano er in en een vers blaadje laurier. Klein beetje water en na 7 uur op laag de kruiden eruit en de staafmixer erdoor. Vanwege de stukjes worst in de snijbonen niet vegetarisch dus, wel erg lekker! In porties in te vriezen voor pasta of soep.

Er kwam een bestelling binnen van de viswinkel met o.a. haringen voor meneer in de middag. Verder als hapje vooraf echt heel lekkere visfrietjes die ik even heb opgebakken in de airfryerXL en als maaltijd een schaaltje met een visstoofpotje wat ongeveer 12 minuten in de airfryerXXL stond. 


Was een heerlijk gerechtje maar wel wat weinig dus kaas met crackers en een glas rode wijn toe.


En vandaag, zondag, nog steeds aan het hoesten waardoor het een 'langzame' week werd in de keuken. Weinig creatief, maar toch wel goed gegeten. Nog wat vishapjes in de koelkast en misschien iets met de groentesaus maar daarover volgende week. 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten