zondag 21 augustus 2022

Uit de airfryer(s): Heel haantje, heel veel snacks voor het feestje, gehaktballen; slasoep en kippenbouillon; panzanella; rode bietjes en eieren uit de magnetron; uit de slowcooker een aubergine-kikkererwtengerecht.

Slowcooker-maaltijd zaterdag net voor de start.

De 3e verjaardag van onze kleinzoon werd gevierd in onze tuin. Met lieve mensen, heel veel hapjes (met dank aan de airfryer), drankjes, cadeautjes, plezier, warmte en zo nu en dan een briesje. A good life in France, zo leek het wel. Om 19.30 uur feestje voorbij maar samen nog even wat gedronken. Eten was verder echt niet aan de orde. 

De volgende dag maakte ik een panzanella. Er zijn veel recepten voor. Ik dacht eraan omdat er nogal wat brood was overgebleven van het feestje. Eerst even hier en daar gekeken en toen bedacht dat ik het wilde maken met de rest van het pane-maire spelt brood (wat echt eerst op moest), de rest van de sperziebonensalade met rode ui en wat extra lupine, veel mini-tomaatjes, grote groene olijven (met pit), een rest crème fraîche en veel heerlijke olijfolie met rozemarijn, witte wijn-azijn, peper en zout. Voor hoeveelheden zoeken op recepten, maar ik maakte het uit de losse hand. Na uren in de koelkast heerlijk voor een toch nog warme dag met een glas echt Italiaanse rode wijn ook al was het maandag en gelukkig nat buiten van een beetje regen. Een pan vol en ontzettend lekker maar wel wat over natuurlijk. De mosterdsaus van vorige week was er heerlijk bij.


Nog steeds heel veel sla in huis dus op dinsdag slasoep. Ook nog wat resten weggewerkt in de soep. Veel sla, zakje waterkers, flink wat kiemen, rest schaal gemende sla, doosje met straganoff-paddestoel, doosje slowcooker-prei, potje sladressing, water en dat alles in een grote pan want echt teveel voor de soepmachine. Een heerlijke, stevige soep na flink de staafmixer erdoor gehaald te hebben. Samen met wat kaasstengels was een flinke kom ervan genoeg als avondmaaltijd op deze toch weer warme dag. Wel lekker buiten gegeten. Nog een pannetje over voor de vriezer.


Dan al weer woensdag. Ik ontdooide een haantje uit de diepvries en maakte deze gaar in de airfryerXXL met het smart sensing programma. Eerst gewogen, 1.075 gram, dan de buikholte gevuld met rozemarijn, tijm en oregano uit de kruidentuin, ingesmeerd met olie,  Italiaanse kruiden, snufje zout en peper, dan in het mandje en gekozen voor de stand kip en het gewicht ingegeven. Ik wist van eerder dat een kilo 46 minuten duurde. Deze keer was het 49 minuten. En echt heel erg goed gelukt en erg lekker met een heerlijk knisperend krokant vel. Rest panzanella en mosterdsaus op tafel.


Na afloop van de maaltijd een bouillon gemaakt van de botten en karkas van de haan met verse tijm en rozemarijn, 1 tomaatje, handje peperkorrels en water. Na 2 uur op heel laag vuurtje was het bedtijd, maar leek ook wel prima, want was niet zo heel veel van 1 haantje. Ik had tevoren de rest vlees eraf gehaald. 


Ik had 2 flinke rauwe rode bieten voor donderdag. Omdat de energierekening de pan uit rijst heb ik deze gekookt in de magnetron. Mijn magnetron gaat maar tot 800W maar ik heb de bieten met wat water toch maar 15 minuten laten koken in een speciale magnetronpan. Gaat in ieder geval veel sneller dan in een pan water op het gas. Daarna maakte ik er een salade van. Het recept wat ik had was op internet niet meer te vinden. het was met biet, ui, ei en mayonaise. Zelf gekozen voor bieten in stukjes, 2 gepocheerde en 2 gekookte eieren en piccalilly. De eieren waren gemaakt in de magnetron met een speciaal dingetje daarvoor wat ik al jaren en jaren in huis heb en hier op lijkt. Stress in de keuken want ik had er te weinig water in gedaan dus was er 1 ontploft. Zootje dus. De gepocheerde eieren ook in de magnetron gemaakt in bakjes die lijken op deze die ik ook al jaren heb. Dat ging goed. Heel ei er in, 50 seconden op 800W.


We aten er gehaktballen bij gemaakt volgens recept van de Librije, maar ik heb ze gebakken in de airfryerXL in het mandje met een spatdeksel erop, voorverwarmd en dan 5 minuten op 190° en nog 10 minuten op 160°. Wel wat stoom maar viel erg mee. Met een stukje brood en extra piccalilly.


Op vrijdag waren de kleinkinderen te logeren vanaf ongeveer 9.45u. Veel fruit, boterham met leverworst, natuurlijk limonade met een speculaasje. Voor 's avonds op tafel: sperziebonen, witte bonen uit een potje, een potje cocktailworstjes, kerstomaatjes, stukjes komkommer, stukjes wortel, gepofte aardappel, ½ gehaktbal voor partner en mosterdsaus. De witte bonen werden niet echt geapprecieerd, maar de rest ging er goed in. En de oudste zei dat wortel met mosterdsaus erg lekker was, dus de jongste vond dat ook, ha, ha. Als toetje een bakje Tartuffo, maar dat was wel wat zwaar vonden de jongens dus maar gedeeltelijk opgegeten. Al met al, een leuke maaltijd. Te druk voor een foto.

Op de laatste dag van deze blogweek maakte ik een aubergine-kikkererwtengerecht in de slowcooker. Met 1 aubergine, 1 prei, 1 blik kikkererwten, 1 wortel, een tiental pruimtomaatjes, de rest witte bonen en een paar sperziebonen . De baharat-kruiden had  ik niet maar met ras el hanout, garam masala, za'atar en Marokkaanse kruiden (gekregen dus waar ik echt niet van weet wat er in zit) gewoon maar geprobeerd. Als vocht had ik wat uit de blikjes worst en bonen was gekomen. Nog wat verse koriander erin en 8 uur op laag. Omdat de moeder van de kindjes hierheen kwam, aten we met z'n allen, dus had ik ook nog 4 verse worsten van Brandt en Levie ontdooid en maar dus uiteindelijk niet gebakken. Met pitabroodjes die nog klaar liggen. De pot was wel erg vol maar tussendoor even geroerd werkte goed. Zie ook de startfoto van dit blog.
In de maak, tussenfoto.

De smaak was echt heerlijk vond ik, ook vooral de kruiderij klopte, maar de consistentie niet zo. Had zeker een uur minder lang gemoeten. Alles was wel erg zacht geworden en was ook echt te nat. En omdat we uiteindelijk met de jongetjes en schoondochter pizza en shoarma gingen eten is de maaltijd na proeven,  afgieten, nog eens proeven en afkoelen toch maar ingevroren. In ieder geval heerlijk voor een soepje later. De bouillon van de groenten bij de kippenbouillon gedaan voor een lekker soepje op zondag. 

En vandaag, zondag, ditjes en datjes, restje hier, restje daar. Daarover volgende week verder.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten