zondag 14 augustus 2022

Uit de airfryer(s): gekookte aardappelschijfjes gebakken, asperge-envelopjes; uit eten op maandag; uit de slowcooker kip met preisaus; eters in huis en tuin; heerlijke waterkerssoep; aardbeienijs uit de ijsmachine.


Asperge-envelopjes

Biefstuk, gebakken aardappeltjes en sla, eenvoudiger kan niet, maar wel echt een ouderwets zondagsmaal. De biefstuk gebakken in een beetje olie en boter. Sla met tomaat en komkommer en een dressing van olie, azijn en Italiaanse kruiden. De aardappelen eerst gekookt en toen in dikke schijfjes gesneden en geschud met wat olie, zwarte peper en Italiaanse kruiden en gebakken in het mandje van de airfryerXXL op 180°. Na zo'n 10 minuten eens gekeken en voorzichtig geschud. Het waren behoorlijk vastkokende aardappels, na 12 minuten klaar en erg lekker.


Ineens bleek ons plaatselijk Restaurant Gewoon ook een keer op maandag open. Daar hadden we nou echt zin in. Net voor de echte hete dagen even een ander laten koken. Ik heb alleen foto's gemaakt van mijn eigen gerechten. Partner had een aangepast voorgerechtje: mosselen voor 1 persoon. Ik at een bord met Hollandse garnalen en zalm. Als hoofdgerecht had de ander een steak en ik de groentelasagne. Beiden zeer naar tevredenheid. Ook nog een toetje, ijs, slagroom en oreokoekjes. Ik had die echt heel beroemde koekjes nog nooit gegeten en was daar dus nieuwsgierig naar. Heerlijk hoor. En dat alles met een echt heerlijke wijn. Leuk om zo op een maandag een keer uit eten te gaan. Thuis nog een koffie met cognac want tja, ik moest wel rijden dus maar voor deze afronding gekozen.





Al deels van gegeten :).

Van vorige week stonden er nog een doosje saus van de kip tandoori en van de portobella stroganoff. Ook de schaal met sla van zondag was niet opgegaan. Macaroni gekookt, de sausjes opgewarmd in de magnetron, partner at de kip, ik at de paddestoel, prima maaltijd na de restaurant-maaltijd van de dag ervoor.


Ook een rest pruimenmoes moest nodig op. Met wat slagroom uit een spuitbus, wat ik nooit in huis heb maar die was blijven staan van vorige zondag, lekker als dessert opgegeten.


Op woensdag sperziebonen met yoghurtsaus, heerlijke combinatie. Erbij een pain de Camarque, broodje dus, paar tomaatjes en een heerlijke hamburger in oude jus gebakken. Gemakkelijke maaltijd.


Voor de maaltijd van donderdag eerst 's morgens alles klaar gezet voor kip en prei in roomsaus in de slowcooker. Die hoefde pas later aan maar na binnenkomst van de wekelijkse boodschappen moest ik aan het werk voor het diner van de volgende dag. Eenvoudige maaltijd, 2 preien gesneden, 3 kipdrumsticks in de pot, 4 tenen knoflook geperst, 250ml soja cuisine, peper en zout. En dat 6 uur op laag. Een rest 'schone' gekookte witte macaroni in de pot gedaan voor het laatste uur. Verder een paar witte bolletjes die nog in de vriezer lagen. Ziet er niet lekker uit maar smaakte prima. 


Het menu voor vrijdag. De tomaatjes, het ijs en de boontjes waren dus vast gemaakt.


Voor de gemarineerde tomaatjes is het juist heerlijk om het de dag tevoren klaar te zetten in de koelkast. Ik heb verse oregano gebruikt. Verder volgens recept.


Het aardbeienijs ook op donderdag vast gemaakt. Helemaal volgens recept en in de ijsmachine. De rest van de aardbeien en de slagroom heerlijk als lunch... 

De sperziebonensalade ook vast op donderdag gemaakt en in de koelkast gezet. Ik had 250g bonen, 2 rode uitjes fijngemaakt in de Onionchef, 2 lepels olijfolie, 1 lepel witte balsamico-azijn, 1 lepel rietsuiker, lepeltje peper, snufje zout. 


Vrijdag dan het eten met de vrienden.

De waterkerssoep heb ik tot aan de waterkers en room ook op donderdag gemaakt. Er was een echt grote zoete aardappel. Daarom 3 sjalotten en 3 tenen knoflook gebruikt. Over die knoflook, stond niet in de  ingrediëntenlijst maar wel bij de bereiding, tja. Groentebouillon gebruikt van een blokje, bijna 1 liter. Net voor het opdienen de soep verwarmd en 200g waterkers erin gedaan. Met de staafmixer gepureerd. In plaats van room een schaaltje crème fraîche op tafel gezet. Wat een heerlijke soep was dat.


Doordat ik eerder voor een andere gelegenheid extra worsten had besteld, waren er precies 4 met peterselie en knoflook voor de toad in the hole. In de ochtend helemaal klaargezet en daarom een uur in de grote oven gehad. De worsten gebakken in wat oude jus, verder volgens recept klaargezet.
Ik was vergeten een foto te maken maar had deze nog van een eerder gemaakte maaltijd. Zo ongeveer zag het eruit voor het bakken hoewel het deeg deze keer echt niet fluffy genoeg was eerlijk gezegd. Wel lekker erbij was de koude mosterdsaus.


De gemengde salade was meer uit de hand met wat er was, sla, een potje lupine, brassicamix kiemen, het nat van de lupine als basis voor de dressing. Deze salade maakte ik pas vroeg in de middag. 

Bij de cabrales had ik deze prachtige dadels. Maar erg genoeg ben ik vergeten deze te presenteren. 

Het ijs als afsluiting was wel grappig met bevroren frambozen. 


Na nog een drankje en een zoetje voor de liefhebbers zijn de gasten tevreden weer vertrokken. Ik was de enige die koffie wilde trouwens. 

In de middag van zaterdag hadden we een paar uur visite waarmee we natuurlijk ook wat hapjes deelde. Wat kaas, een lekker hapje van de kaasboer, wat olijven. Dus wat later gegeten dan meestal.
Er waren best wel genoeg resten, maar ik wilde ook graag de groene asperges opmaken. Dus op de laatste blogdag van deze week asperge-ham-kaasenvelopjes. Echt een goed idee op zo'n warme dag na een middag met wat eetwaar. Er pasten precies 4 envelopjes op de bakplaat van de airfryerXL. Ik koos voor 11 minuten op 180° want er waren ook wat dikkere asperges bij. Had zelfs nog een minuutje langer gemogen.


En vandaag, zondag, vieren we de 3e verjaardag van jongste kleinzoon in de tuin. Daarover volgende week maar weer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten