zondag 11 april 2021

Een koolhydraatarm menu; een halve week uitgerangeerd; uit de airfryer(s): bloemkoolcake, geitenkaas-medaillons en naanbrood afgebakken; uit de grote oven: geroosterde wortel met camembert; uit de slowcooker pittige groentestoof.

Paaszondag was een gewone zondag. Wel wat extra keukenwerk omdat op paasmaandag een schoonzus kwam lunchen. Er waren vrijdag samen met de kleinzoon van 3jaar een paar eieren geverfd met waterverf. Daar een foto van gemaakt en ze vervolgens gebruikt in een maaltijd met paksoi met ei (de bovenste nog even bewaard). Als "voorgerechtje" aten we een beetje salade met stukjes ei en stukjes zeewierbal die over waren van vorige vrijdag. Voor de maaltijd gebruikte ik de hele struik paksoi van zo'n 400g. Geen tomaten in huis dus 1 hele rode paprika gesneden. Geen bosui, daarvoor in de plaats 1 flinke sjalot. Gedroogde kokos, 2 koffielepels, met wat water moest het doen i.p.v. kokosmelk. We aten er naanbrood bij afgebakken in de airfryer.  De combinatie met hard gekookt ei was heerlijk. Ik had bewust de eieren niet stuk gemaakt maar heel mee gewarmd omdat bij restjes het fijner is als er geen ei door zit. En in plaats van amandelschaafsel gekozen voor een beetje zoute pinda's. Een klein restje van de groenten in het soepje voor paasmaandag gedaan. Vleesloze maaltijd.

Dan het etentje van maandag. Eerst wat hapjes zoals droge worst, zeewierballetjes en olijven. 

Daarna een glaasje mascarpone met avocado. Ik heb voor 3 coupes 2 middelgrote avocado's gemengd met 190g mascarpone, sap van 1 limoen en witte peper. Onderin en bovenop 100g gerookte zalm verdeeld. Beetje verse bieslook als versiering. Geen idee wat bedoeld werd met 'bessen'. 

De bloemkoolcake is qua hoeveelheden volgens recept gemaakt maar ik gebruikte 135g ricotta, 45g labneh en 35g smeerkaas. Resten die op moesten. En in plaats van ui bakken heb ik een handje gebakken uitjes erdoor gedaan. In een cakevorm die ik deze keer eens bekleed heb met natgemaakt bakpapier, in de airfryerXXL op 195°. Na 25 minuten gecontroleerd. Toen nog 10 minuten op 180°. Over het gebruik van het bakpapier was ik niet helemaal tevreden. Als de vorm niet tot bovenaan vol is gaat het papier licht omkrullen waardoor de kanten minder goed bakken. Volgende keer maar weer gewoon goed invetten.

Mijn lieve schoonzusje eet koolhydraatarm. Ze doet er niet kinderachtig over, maar ik heb er toch maar wel rekening mee gehouden en een menu samengesteld wat redelijk klopte. Als hoofdgerecht maakte ik geroosterde wortel met camembert. Helemaal volgens recept en geroosterd in de grote oven. Overheerlijk recept waarbij natuurlijk de camembert wel wat plakte aan het papier. Zou dat gemakkelijker zijn dan aan de ovenplaat zelf? Hoe dan ook, het was heerlijk en een goede combinatie met de lichte bloemkoolcake en de gehaktballetjes die waren gekocht en even opgebakken in de airfryer, 6 minuten op 180°.  

Voor het yoghurt-mascarpone dessert zijn vele linkjes te vinden op het internet. Ik heb het gemaakt met vers fruit, 2 peren, 1 appel en 2 kiwi's. De verhouding yoghurt - mascarpone wordt steeds verschillend aangegeven. Gekozen voor 150g van ieder en dit door elkaar gehusseld met een beetje vanillesuiker. Glaasjes gevuld met fruit en daar het mengsel op. Versierd met een kumquat. Koffie met een paaschocolaatje en een puntje cognac of grappa waren een prima afsluiting. Bijna vleesloze maaltijd :-).

De volgende dag in de middag een kopje soep. Verder sla van little gem en een beetje witlof, champignons gebakken met plakjes salami, het 2e naanbrood uit het pakje afgebakken in de airfryer 6 minuten op 180° en daarna geitenkaas-medaillons er in voor 4 minuten. Als dessert een restje moes met vla gemengd met de rest fruit en yoghurt-mascarpone. Bijna vleesloze maaltijd :-).

Woensdag werd ik ziek. Partner at brood met gebakken ei met spek. Donderdag werd ik echt ziek. In de airfryer gebakken biefstukreepjes, op de bakplaat met een heel klein beetje olie 6 minuten op 180° want ze waren al gekruid dus niet gemarineerd, had gekund, maar ik bleef afwezig dus partner bakte ze gewoon in een pannetje op het vuur samen met wat gebakken aardappeltjes.

Ook vrijdag was de kok nog afwezig. Partner at roggebrood met ham geloof ik.

Dan zaterdag om de groenten te redden met 4 wortels, 2 pastinaken en een grote ui een pittige groentestoof  gemaakt in de slowcooker. Met hulp voor het snijden. Ik deed er 10 minitomaatjes bij, een flinke scheut tomatenketchup en verder olie en kruiden zoals in het recept staat. Eigenlijk moet je niet koken als je ziek bent want pas uren later schoot ik wakker en bedacht dat ik honing en abrikozen was vergeten. Deze alsnog toegevoegd. Na 8 uur op laag even geproefd, lekker, maar niet gegeten. 

Wat een week. Het lijkt iets beter te gaan, nog niet in orde. Vandaag wel auberginesoep maken voor later om weggooien te voorkomen. Maar afwachten hoe het gaat. Volgende week verder.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten