zondag 4 augustus 2019

Omelet en mosterdaardappelen uit de airfryer, schol van de barbecue, uit eten, soep van vers en resten uit de soepmaker, Indiase koolrabi uit de slowcooker.


Het plan was vis bakken buiten, maar dat hebben we een dag uitgesteld want het was nogal nat.
We aten daarom op zondag een omelet uit de airfryer, 10 minuten op 190°. Met 4 eieren, scheutje room, 100g uitgebakken spekjes, wat geraspte blauwe kaas en mimolette en peper. Alles gemengd en op de bakplaat gegoten. Prachtige en heerlijke omelet.
Een salade van gemengde sla met tomaatjes en eerst even in de airfryer afgebakken kaas-maïsbroodjes er bij. Bord op schoot want sport, sport, sport.
En als toetje aardbeienijs met wijnbes-kroosjesmoes net als bij het verjaarsdiner vorige week.

Ooit had ik een tafelbarbecue gekocht, maar nooit meer naar gekeken. Omdat we vis wilde bakken en dat liever niet in ons huis zonder afzuigkap doen, kwam het ding weer in beeld. Door partner in elkaar gezet. Twee panklare schollen even gemarineerd en daarna op onze lieve kleine barbecue gelegd. Goed gelukt maar voor deze kleine hete barbecue was de dikke marinade niet echt geschikt. Een beetje te verbrand terwijl het nog even moest voor de gaarheid van de visjes. Volgende keer misschien toch beter alleen olie en wat peper. Wel een heerlijke smaak.

Voor de snijbonen gekozen voor recept 4 van deze site, snijbonen in witte wijn-citroensaus. Ik had maar 200g bonen. Om ze toch voldoende tijd te geven om gaar te worden zonder droog te koken, wel een flinke slok wijn er bij gedaan. Heerlijk receptje. Nog een pannetje met couscous met fijngesneden knoflookbieslook en een kom met stukjes tomaat met basilicum er bij gezet op tafel.

Dinsdag maakte ik spitskool carbonara en mosterdaardappels. Beide recepten van Culinette al uit 2013 en 2014. Ik heb een ½ spitskool in de keukenmachine op de grove rasp fijngemaakt. Dat was niet zo'n heel goed idee. Was erg fijn geworden. Maar ja, moet nog een beetje wennen hoor, zo'n machine die alles kan. Om een uitlekprobleem te voorkomen (kan een probleem zijn omdat de kool zo erg fijn was) heb ik de kool in de stoompan gedaan, pan gewoon op het gas. Ik heb 100g spekjes uitgebakken met 3 tenen knoflook, de kool en een flinke scheut room, een flinke ½ theelepel kerrie en een paar eetlepels geraspte kaas er bij.  Op de foto nog iets langer laten borrelen om de room wat dikker te maken. Echt heel erg lekker.
De machine heeft ook een schijf om plakken te maken. Maar als je kookt voor 2 personen zijn die paar aardappels natuurlijk zo op de plank in schijven te snijden. Tja. Ik heb het gemaakt in de airfryer, eerst 10 minuten op 170° en daarna nog 10 minuten op 150°. De kruiden waren bieslook, knoflookbieslook en rozemarijn. Ook een heerlijk recept.


De volgende dag aten we in ons plaatselijk Restaurant Gewoon. Ik had gegrilde geitenkaas als voorgerecht en de partner at gerookte kip. Als hoofdgerecht at ik Schweinehaxe en de ander een entrecote. Goed glas wijn er bij en een koffie met calvados toe. Gezellig en lekker.

Op donderdag werd het meiknollenstoof. Ik had 1 grote meiraap. Het gerecht gemaakt met verse salie en een pepertje uit de diepvries. In plaats van bosui heb ik verse bieslook gebruikt.
Met een rest puree met gehaktbrood en in een doggybag meegebrachte stukken vlees uit het restaurant een prima maal.

De volgende dag kwam de grote kleinzoon met vriendin lunchen. Ik maakte een soep in de soepmaker van 3 stengels bleekselderij en 3 wortels, verder een rest couscous met een paar snijbonen, een paar stukjes gestoofde meiraap en het nat daarvan uit de stoofpan. Ik kook dan een beetje water in zo'n "boter"pan en gebruik dat als bouillon. Lekkere smaaktjes niet weggooien nietwaar. Ook de bewaardoosjes omgespoeld en dat water + extra wat nodig was in de machine.
Een paar kaasstengels bij de soep en verder haring met een wit broodje en volkorenbrood en beleg.

's Avonds nog een ½ spitskool met roerei voor samen. Het roerei gemaakt met een flinke scheut room door 3 eieren en een lepeltje zwarte peper. Toen alles klaar was nog een scheutje room in de kool gedaan, want iets meer vocht was nodig zonder jus. Met 2 in de magnetron gepofte aardappeltjes. Voor een vleesloze maaltijd echt heel apart gerecht.

In de slowcooker maakte ik zaterdag Indiase koolrabi voor ons en de kleine kleinzoon. In plaats van garam masala heb ik za'atar gebruikt. In de avond klaargezet in de koelkast. 's Morgens voor 8 uur op laag. Met rijst uit de rijstkoker en hardgekookte eieren. Wij vonden dit gerecht geen van drieën een succes. Natuurlijk niet echt vies, maar zeker ook niet lekker. Voor de lunch aten we nog een beetje soep met een cracker en volkorenbrood.

En vandaag, zondag, eten we met visite. Ongeveer weet ik wel wat het wordt, maar daarover volgende week :).






Geen opmerkingen:

Een reactie posten