zondag 8 februari 2015

Karbonade, groentetaart, biefstuk, hutspot. Volgende week weer vis?

Die zondag-karbonade van vorige week werd een slowcooker gevuld vanuit twee recepten. Eén bedoeld voor varkenshaas en één voor gestoofde wintergroenten. Uiteindelijk heb ik de karbonades even aangebakken en deze onderin de crockpot gelegd. Daarbij 1 bataat, 1 rode aardappel, 2 kleine uien, 2 wortelen, 4 kastanjechampignons, 2 tenen knoflook allemaal klein gesneden en een paar bladeren van de groene kool. Een theelepel paprikapoeder, komijn, chilipoeder en een paar peperkorrels er bij. Een flesje bokbier en een half flesje pils. En dat 8 uur laten sudderen. Echt zo heerlijk. En in plaats van wijn een biertje er bij gedronken uit het voorraadje Hopperbier.

Van de restjes pastasalade, boerenkoolstamppot en het vocht uit de crockpot heb ik de volgende dag een soep gemaakt in de soupmaker.  Een combinatie van smaken die leidde tot een apart kleurtje en een fluweelzachte zoetige smaak.


En dan een groentetaartje in de airfryer. De helft van de hoeveelheden in het recept in een kleine bakvorm gedaan. Maar, een springvorm, dus kans op lekken (moet dus nodig een dichte vorm zien te bemachtigen :-)). Daarom bakpapier erin gedaan. Een ander probleempje met de airfryer is dat er hete lucht doorheen stroomt. Ja, logisch natuurlijk. Maar dat betekent dat je zo'n taartje niet kunt afdekken met strooikaas, want dan is er kans dat het door het apparaat vliegt en blijft kleven aan het verwarmingselement. Anderen hebben daar trouwens creatieve oplossingen voor verzonnen. Ik heb de kaas maar door het roommengsel geklopt. Het grootste deel van het taartje was ingepakt in het bladerdeeg, het midden karamelliseerde heel mooi.



Na een dag vegetarisch een mooie biefstuk in boter gebakken. Met salade van rauwe witlof met stukjes ham en ei en een paar gekookte zilte aardappeltjes.

Bijna altijd snij ik alle groenten zelf, maar voor de hutspot anders lag er een zakje met biologische peen en uien gesneden in de koelkast. Ook een tamelijk oud pakje boemboe voor rendang was aanwezig. Ik kijk wel naar de houdbaarheidsdatum, maar probeer ook altijd zelf nog door proeven of goed kijken of iets nog bruikbaar is. Omdat we bij de hutspot een saucijs zouden eten, leek het me wel leuk om een beetje andere variant hutspot te maken. Gekozen voor de hutspot met nasikruiden, het 2e receptje, maar dan de boemboe in plaats van de nasikruiden gebruikt. De worsten zijn gewoon gebraden in de pan met wat boter en olie en de jus is verreikt met een beetje boemboe-pasta. De rest van de pasta door de hutspot gemengd na het koken en stampen en daarna nog even op een heel laag vuurtje laten warmen onder goed roeren om de smaken te laten mengen. Lekker, ja, maar gewoon klassieke hutspot toch ook wel....

Kip uit de snelkookpan, is dat lekker? Na wat zoeken op het wereldwijdeweb kwam ik wel wat leuke mogelijkheden tegen. Een wel aardige tegenstrijdigheid, een recept voor Tajine in de snelkookpan.
Zo gemakkelijk dat ik ging twijfelen, is braden toch niet aantrekkelijker? Maar, niet voor niets een snelkookpan aangeschaft om uit te proberen, dus toch maar gedaan. Met groot succes. Uiteindelijk had het best met wat minder aardappelen gemogen. Hoewel de coquelet die ik heb gebruikt wel bijna 500 gram woog, vond ik de verhouding niet helemaal perfect. De coquelet is met de wildschaar in twee delen geknipt, de specerijen heb ik eerst met elkaar vermengd in een kommetje en daarna alles zonder aanbraden in de pan gedaan. Waar de twee eetlepels olie voor bedoeld waren heb ik niet achterhaald. Ik heb ze niet gebruikt. Misschien toch eerst die kipstukken er in aanbakken? Zonder dat was het resultaat heerlijk, dus was ook achteraf echt niet nodig.


Een schaal witlof met tomaatjes uit de oven er bij bleek een goede combinatie. Het lichtzure van de tomaatjes en het zoutige van de spekjes paste erg goed bij de kruiden in de tajine. En leuk, ondanks de sneeuw en heel lichte vorst nog steeds verse peterselie uit de kruidenbak buiten.


De witlof, twee flinke gehalveerde struikjes en de rest van de ingrediënten aangepast qua hoeveelheden, ging schoon op. Van de vloeistof uit de snelkookpan met aardappelen en kruiden de volgende dag een soep gemaakt. Met wat lekker brood er bij en Franse kaas toe een goed zaterdags maal.

En vandaag? Ik denk rode kool met appeltjes... Lijkt me wel wat voor de zondag.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten