dinsdag 6 oktober 2009

Homo Zappiens in Master L&I, les 1.

Ik heb vandaag mijn eerste les verzorgd voor de studenten van de Master Leren & Innoveren. Ik had 2 lesuren van 50 minuten ter beschikking om mee te starten. Het onderwerp voor het hele jaar is Homo Zappiens, web 2.0. Het lokaal was natuurlijk tot de laatste seconde bezet door een voorganger, dus geen inrichttijd. Dat geeft mij altijd wel een beetje extra spanning. Maar met behulp van een worddocument met links op een USB-stick en een naar de studenten toegestuurde mail met het document, was er goed te werken. Vandaag waren de Google toolbar, met name voorlopig vanwege de bladwijzerfunctie, en het werken met het begrip RSS/feeds eerst aan de beurt. Websites ter beschikking hebben op elke computer kan heel handig zijn in werk - en studiesituaties. En ik vind dat het hoe dan ook in ieder geval zinvol is om te ontdekken hoe je als docent gebruik kunt maken van deskundigheid van vele anderen via het Internet en daar kan een feedreader een belangrijke rol in spelen. Ik werk (tot nu toe) alleen op Windows-computers en met Google. Ik ken dus niet de weg op Mac's en eigenlijk ook nauwelijks wat andere browsers dan IE voor mogelijkheden hebben. Ik heb studenten wel gewezen op andere feedreaders, maar ze toch aangeraden eerst maar even zo te beginnen om een beetje greep te krijgen op het fenomeen RSS. Vantevoren weet ik dat 100 minuten kort is. Computers opstarten, inloggen, zoeken, elkaar helpen, het kost allemaal tijd. In mijn handleiding stond ook nog Delicious, maar daar zijn we, natuurlijk :-), niet aan toe gekomen.
Ik vond het een heel plezierige startbijeenkomst en heb een beetje indruk hoe de groepsleden reageren en elkaar ondersteunen. Er waren ook nog 3 stafleden van de Master aanwezig. Zonder echt evaluatiemoment heb ik de indruk gekregen dat de deelnemers en de staf voorlopig wel tevreden waren. Dat geeft mij enthousiasme voor de volgende keer!
Ik moet nog overleggen of ik de door mij gemaakte documenten voor de Master mag publiceren, dus nog even geen link naar het gebruikte stuk. Ik vind het ook niet van dien aard dat het veel betekenis heeft voor anderen, maar het geeft wel uitleg over en links naar..., dus het zou kunnen dat lezers, misschien met name collega's op de HR, er iets aan zouden hebben. Daar kom ik nog op terug.
Overigens heb ik deze eerste les met dank aan Jeroen Bottema deze site als eerste gebruikt om deelnemers te laten oefenen met een abonnement op een website in de feedreader terecht te laten komen. http://www.leervlak.nl/index.php/icto/my-top-10-tools-for-learning-professionals.html

zaterdag 3 oktober 2009

Een week met veel plezier

Ik volg de cursus CCK09. Via Twitter kwam ik een andere open cursus tegen van Alec Couros, een twitteraar die altijd erg veel te melden heeft op het gebied van e-learning enzo. In de cursus CCK09 werd verwezen naar een sessie in de andere cursus, een sessie waar George Siemens het ontstaan van Connectivism uitlegt. Het kost even tijd, maar als je in het onderwerp bent geïnteresseerd echt een heel waardevolle Elluminate-sessie om naar te luisteren, de chat te lezen en de links eens na te lopen die in de chat worden gegeven.

http://educationaltechnology.ca/couros/1694

Mijn concrete voorbereiding voor de eerste bijeenkomst met studenten van de Master Leren & Innoveren heb ik deze week gedaan. Gisteren de laatste hand aan gelegd. Ik werk de eerste keer met een tekst in Word met links naar sites om met name de eigen professionalisering via werken met RSS feeds en Delicious aan de orde te stellen. En ineens was daar de twijfel of ik dit stuk al vast in een werkruimte van Natschool zou zetten of toch maar wachten tot ik de studenten de eerste keer heb gezien. Eigenlijk best een rare confrontatie met het dilemma van face to face of digitaal studeren. Als ik het aan de studenten bekend maak, kunnen zij er zelf mee aan de slag en hoeven ze niet meer te komen, zo'n soort ouderwetse gedachte. Moest er wel om lachen maar heb toch besloten de eerste keer eerst even met de deelnemers te overleggen waar ze staan, wat ze kunnen, wat ze weten, hoe ze willen leren, waar ze mij voor nodig hebben enzovoort. Daarna kunnen ze al mijn materiaal, links, netwerkcontacten enzovoort natuurlijk benutten om zich zelf te scholen met behulp van mij, elkaar, eigen netwerk, digitale tools.

Direct vanaf de eerste bekendmaking heb ik me gemeld bij de gratis cursus Onderwijs en ICT waar Wilfred Rubens in onderstaand stuk aandacht aan besteed. Het 2e deel is uit en het eerste deel is ook gratis te downloaden. Toen al en nu weer heb ik de link naar deze cursus doorgegeven aan collega's via Yammer. Bij deze nu ook aandacht via dit weblog.

http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2009/10/deel-2-gratis-cursus-onderwijs-en-ict-uit.html

Deze week kwam ik wel ook een vervelend probleem tegen in het kader van werken met digitale mogelijkheden. Behalve met feeds werk ik ook intensief met bookmarks van Google. Nu bleek een deel van deze bladwijzers niet te kloppen. Als ik ze aanklik gaan ze naar een andere pagina dan waar ze voor lijken te staan. Raaaaarrrr. Heb het probleem wel op Twitter gemeld, maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, want er heeft niemand op gereageerd. Ik vind het ook lastig uitleggen. Ik ga komende week maar op zoek naar een collega om er in direct contact even naar te kijken. Ik doe iets niet goed, mijn laptop is aan vervanging toe, nou ja, geen idee dus.

Ik heb voor het eerst foto's gemaakt met de iPhone app. Best Camera. Foto 275 en 276 vanuit dezelfde positie achter het raam op 2 verschillende dagen gemaakt met verschillende bewerkingen. Slaat nergens op, maar is leuk om mee te spelen. http://www.flickr.com/photos/27541164@N06/

vrijdag 25 september 2009

Een week later

http://halfanhour.blogspot.com/2009/09/operating-system-for-mind.html

Deze link verwijst naar het weblog van Stephen Downes. De mensen die mijn weblog wel eens lezen zullen zijn naam eerder zijn tegen gekomen denk ik. Hij is samen met George Siemens de ontwikkelaar en begeleider van de cursus Connectivism and Connectiv Knowledge 09, #cck09 http://ltc.umanitoba.ca/connectivism/ . Vorig jaar heb ik intensief deelgenomen aan CCK08. Ik had en heb niet het idee dat ik daarmee voldoende op de hoogte was van de theorie Connectivisme en heb me dit jaar opnieuw gemeld. In principe gaat het om dezelfde inhoud, hoewel geprobeerd wordt om de deelnemers meer te laten denken en werken in toepassingsmogelijkheden. Door mijn deelname aan de cursus vorig jaar ben ik de weblogs van beide heren en van vele andere theoretici op het gebied van Onderwijs en Education blijven lezen. Het bovenaan gelinkte stuk gaat over hoe mensen in deze tijd op een andere manier moeten leren dan we eerder gewend waren. Een boeiend en goed geschreven verhaal vind ik. Maar..., goed begrijpen in een toch nog steeds vreemde taal vind ik niet gemakkelijk. Ik heb daarom de vertaalfunctie van de Google toolbar gebruikt om de tekst om te zetten naar Nederlands. Ondanks dat die soort vertalingen behoorlijk mank gaan, moet ik zeggen dat het mij toch helpt om de tekst beter te doorgronden dan alleen lezen in het Engels. Bovendien schiet je dan ook nog in de lach zo nu en dan, wat het bezig zijn met zulke serieuze zaken als onderwijs en leren voor mij extra plezierig maakt.

Voor de cursus moet veel gelezen worden. Tot nu toe heb ik daar niet aan voldaan. Wel heb ik sessies gevolgd in Elluminate, praten en chatten, boeiend om te luisteren en een enkele keer voorzichtig iets in te brengen, lees ik via verschillende wegen, feedreader, twitter, mail, alle discussiebijdragen die deelnemers plaatsen in het forum in een Moodle-omgeving. Ook daar een enkele keer een kleine bijdrage van mezelf, maar vooral lezend wat anderen inbrengen.

De afgelopen week heb ik me verder vooral bezig gehouden met "beter worden". Dinsdag voor controle naar de orthopedisch chirurg, hij was tevreden, ik ook. Daarna een uurtje zonder collega's, iedereen al weg, doorgebracht op mijn nieuwe werkplek achter de computer. In mijn afwezigheid van in totaal bijna 3 maanden, is de hele boel verhuisd, verplaatst, veranderd enzovoort, maar mijn bijzondere stoel stond netjes achter een tafel met computer en een mooie digitale, eigen, telefoon er op. Prima dus. Mijn dag werd besloten met een startdinertje met alle docenten en studenten van de Master Leren & Innoveren waar ik voor was uitgenodigd als docent die wat trainingen zal verzorgen in het kader van Homo Zappiens, web 2.0. Dit vond plaats in het restaurant Viva Africa, http://www.vivaafrika.nl/ , erg lekker, erg betaalbaar, eten met de handen met een soort van pannenkoek en met meerderen uit een grote schaal, dus delen. Een geweldige start van een opleiding. Donderdag moest ik me nog even officieel melden bij de ARBOdienst hoewel ik natuurlijk zelf de beslissing had genomen weer aan het werk te gaan. Erg bureaucratisch naar mijn idee, maar, een goede gelegenheid om vele collega's op verschillende afdelingen gedag te gaan zeggen voor het eerst na de zomer.

Ik had de volledige tijd die ik afwezig was zowel werk- als andere sociale contacten via Twitter, Yammer, mail, weblogs, ik geniet zeer van de digitale mogelijkheden van deze tijd, maar ben toch blij weer "in het echie" deel te gaan nemen aan het werkleven. En vanavond om 22 uur onze tijd de Elluminate-sessie van #cck09. Live elluminate session: Friday, 3 pm CST (time zone conversions). We will be meeting here in elluminate .

vrijdag 18 september 2009

Een nieuwe start

Al enige tijd ben ik er niet meer toegekomen een nieuw blogpostje te schrijven. Vandaag een nieuwe start. Na een tijdje aarzelen heb ik besloten om (opnieuw) deel te nemen aan de online cursus cck09 en nu ben ik hier weer. Ik heb zeer goede herinneringen aan cck08, maar ook heb ik vaak het gevoel dat ik niet genoeg doe met alles wat ik heb geleerd, met name theoretisch. In mijn werk doe ik heel veel met alle ideeën en instrumenten met betrekking tot verbonden zijn met velen in de hele wereld, maar ik vind het nog steeds moeilijk om de theorie Connectivism uit te leggen. Deze keer ben ik meer bereid om dit fenomeen te accepteren en alleen maar te genieten van wat komen gaat en er geen probleem van te maken. Luisteren naar de eerste 2 Elluminate Sessions en het lezen van veel van de introducties van deelnemers vanuit de hele wereld, laat me weten dat ik niet de enige ben die meer praktisch dan theoretisch gericht is. It's alright. Alle filosofen waar George en Stephen en anderen het over hebben, ik ben bekend met hun naam en soms een beetje met hun ideeën, maar niet genoeg om de nodige verbanden te leggen tussen hen en de verschillende leertheorieën. In woorden goed uit te drukken wat ik heb geleerd, zoals we vaak vragen aan onze studenten, is altijd moeilijk voor mij en toch heb ik veel geleerd. Ik voel me goed met zo veel contacten over de hele wereld, ik ben blij dat ik heb geleerd om te werken met RSS en ben bijna iedere dag wel even op Twitter en Yammer om iets interessants te delen wat ik gelezen heb. Collega's, zij zijn voornamelijk mijn studenten, vertellen me dat ze veel leren van mij, want ik geef ze interessante stukken te lezen, geef theoretische ideeën door. Ik deel alles waarvan ik denk dat het voor iemand van enige waarde kan zijn. OK, ik ben niet een persoon die eigen theorieën kan ontwikkelen, maar ik ben nu 60 en het is tijd om te accepteren wat ik wel en niet kan doen en zijn. Volgende week start een nieuw Master programma Leren & Innoveren op mijn Hogeschool en men heeft mij gevraagd om een onderdeel te doen over het gebruik van het web en nieuwe digitale instrumenten in het onderwijs. Ik was erg blij met dit aanbod en heb het aangenomen omdat ik denk dat ik veel te bieden heb aan de studenten, alle volwassenen die werkzaam zijn op het gebied van onderwijs. Ik zal beginnen met ze te vertellen wat mijn plaats is in de wereld van leertheorieën, maar vooral zal ik ze laten zien hoe verrijkend het kan zijn om verbonden te zijn met zovele deskundigen wereldwijd.

Langzaam kom ik weer terug in het werksfeer. Ik kreeg een (tweede) nieuwe heup 5 weken geleden en was bezig om te herstellen deze weken. Moest mezelf moed geven om weer in het normale leven te stappen. Beginnen met cck09 deze week was zwaar, maar ook een zeer gelukkige start! En ik ben blij dat ik vandaag weer met mijn beide weblogs ben begonnen.

Waar ik op het web te vinden ben, vind je hier: http://www.google.com/profiles/vogelsia
Ik geniet heel erg van mijn deelname aan de Flickr-groep 365 foto's 2009. Het maakt dat ik op een andere manier naar de wereld kijk. En nu ik enkele weken thuis moest blijven moest ik zoeken naar kleine onderwerpen in huis en tuin. Ik kan me voorstellen dat je dit instrument, deze manier van de wereld om je heen beleven, niet elke dag voor een heel jaar misschien, goed in onderwijssituaties kan gebruiken om bijvoorbeeld studenten te laten ontdekken wat het belangrijkste is in hun beroep of om jonge kinderen op een andere manier te leren kijken naar hun omgeving.

woensdag 8 juli 2009

foto 189, mijn serie 365 Photo's


foto 189
Originally uploaded by siavogel
Ik ben sinds maandag thuis met vakantie. Een beetje vroeger dan de meeste collega's omdat ik een deel van de zomer zal gebruiken om een operatie te ondergaan en te revalideren. Als je eenmaal mag rusten, merk je pas hoe nodig dat is. Ik heb dan ook eigenlijk tot nu toe niets anders gedaan dan een beetje rondhangen, een beetje Yammer en Twitter bijgehouden, natuurlijk mails gelezen en zelfs nog een paar keer gereageerd en wat feeds gezien en er soms aan gerefereerd op Yammer of Twitter. Maar veel en van enig belang is het niet. En dat geeft een beetje een onrustig gevoel. Net alsof ik iets belangrijks mis. Maar ik hoef echt een tijdje niet veel, ik mag echt even wat bijkomen, even op vakantie, voorafgaand aan een tijdje uitgerangeerd zijn. Het zal wel afkicken zijn. Misschien is het wel goed om ook Yammer en Twitter een tijdje niet meer te openen. Naaaah, nee, dat toch nog maar niet :-). Ik heb me wel al vast weer ingeschreven voor de online cursus CCK09, een vervolg op de cursus die ik vorige herfst heb gedaan bij de heren George Siemens en Stephen Downes ( http://connect.downes.ca/cgi-bin/login.cgi ). De nieuwe cursus start op 14 september. Dan ben ik nog thuis, een boeiende manier om "er weer in te komen" denk ik.
Intussen ga ik door met het iedere dag van dit hele jaar een foto maken die ik op Flickr zet ( http://www.flickr.com/ ). Vandaag was dat deze foto, waar ik dan dus maar gelijke deze blogpost bij heb geschreven. Toch nog even met iets bezig geweest wat voor mezelf enig belang heeft.

Today there is a rough wind, but also sunshine. I'm for a walk in the garden, wearing my garden-shoes (not very ladylike). Picture made by partner.

donderdag 2 juli 2009

foto 183, Kookboeken


foto 183
Originally uploaded by siavogel
Ik hou van koken en van wijn. Heb zo - wie - zo heel veel boeken en ook heel veel over voeding, koken, wijn. Vandaag kwamen deze 2 prachtboeken binnen. Vooral elBulli is een heel bijzonder boek waar ik heel blij mee ben. Ieder jaar proberen twee miljoen mensen een van de achtduizend beschikbare plaatsen te reserveren. Ik zal daar nooit bij horen, maar lees er graag over. Een boek met bijna 530 bladzijden vol met informatie en foto's, genieten! Ik ervaar mijn werk ook als mijn hobby, maar daarnaast kan ik heel erg blij worden van alles wat met eten en drinken te maken heeft. En dan zijn websites, honderden, heel fijn, maar papier is dan toch ook wel heerlijk.

woensdag 1 juli 2009

Homo Zappiens, hoe verder.

Gisteren hadden we op de Hogeschool Rotterdam een bijeenkomst als een soort vervolg op het op 4 juni afgesloten project Homo Zappiens. Naast een aantal mensen uit deze projectgroep waren er ook een aantal nieuwe mensen aanwezig die geïnteresseerd waren in hoe we met elkaar verder kunnen met leren, onderwijs vernieuwen, het toepassen van mogelijke tools, delen van kennis en vaardigheden met elkaar. Natuurlijk waren er verschillen tussen de aanwezigen over hoe, wat, wanneer, waar van zo'n vrije groep als dit nu is. Maar wat vooral van belang was, was het bij allen aanwezige enthousiasme, het samen willen denken over en werken aan beter, leuker, interessanter onderwijs. Het binnen houden van studenten op zich is misschien niet zo relevant, maar het boeien van studenten en ze een periode bieden van plezier hebben in leren, is wat we graag zouden willen bereiken. Hoe kunnen we de studieperiode zo inrichten dat studenten lol hebben in leren en tegelijkertijd werkers op de markt zetten die in deze tijd passen.
Een gemaakte afspraak is dat de nieuwe mensen toegevoegd zullen worden aan de bestaande werkplaats van het project die nog een jaar in de lucht kan blijven. een andere afspraak is dat de tag #hzap08 gehandhaafd zal worden omdat er onder die tag erg veel materiaal te vinden is in bijvoorbeeld Delicious en Flickr. Daarnaast zullen er volgend schooljaar een aantal bijeenkomsten worden georganiseerd die per keer kunnen worden ingevuld vanuit behoeften, wensen die er op dat moment liggen. Het zal een open groep blijven, waaraan deelnemers kunnen worden toegevoegd en mensen ook kunnen kiezen om meer of minder actief te zijn. We willen elkaar vooral inspireren. En kennis, vaardigheden en ervaringen delen met elkaar zal steeds een rol spelen. Voor mij was het een zeer inspirerend (bijna) einde van dit schooljaar. Aanwezigen, bedankt!