vrijdag 18 september 2009

Een nieuwe start

Al enige tijd ben ik er niet meer toegekomen een nieuw blogpostje te schrijven. Vandaag een nieuwe start. Na een tijdje aarzelen heb ik besloten om (opnieuw) deel te nemen aan de online cursus cck09 en nu ben ik hier weer. Ik heb zeer goede herinneringen aan cck08, maar ook heb ik vaak het gevoel dat ik niet genoeg doe met alles wat ik heb geleerd, met name theoretisch. In mijn werk doe ik heel veel met alle ideeën en instrumenten met betrekking tot verbonden zijn met velen in de hele wereld, maar ik vind het nog steeds moeilijk om de theorie Connectivism uit te leggen. Deze keer ben ik meer bereid om dit fenomeen te accepteren en alleen maar te genieten van wat komen gaat en er geen probleem van te maken. Luisteren naar de eerste 2 Elluminate Sessions en het lezen van veel van de introducties van deelnemers vanuit de hele wereld, laat me weten dat ik niet de enige ben die meer praktisch dan theoretisch gericht is. It's alright. Alle filosofen waar George en Stephen en anderen het over hebben, ik ben bekend met hun naam en soms een beetje met hun ideeën, maar niet genoeg om de nodige verbanden te leggen tussen hen en de verschillende leertheorieën. In woorden goed uit te drukken wat ik heb geleerd, zoals we vaak vragen aan onze studenten, is altijd moeilijk voor mij en toch heb ik veel geleerd. Ik voel me goed met zo veel contacten over de hele wereld, ik ben blij dat ik heb geleerd om te werken met RSS en ben bijna iedere dag wel even op Twitter en Yammer om iets interessants te delen wat ik gelezen heb. Collega's, zij zijn voornamelijk mijn studenten, vertellen me dat ze veel leren van mij, want ik geef ze interessante stukken te lezen, geef theoretische ideeën door. Ik deel alles waarvan ik denk dat het voor iemand van enige waarde kan zijn. OK, ik ben niet een persoon die eigen theorieën kan ontwikkelen, maar ik ben nu 60 en het is tijd om te accepteren wat ik wel en niet kan doen en zijn. Volgende week start een nieuw Master programma Leren & Innoveren op mijn Hogeschool en men heeft mij gevraagd om een onderdeel te doen over het gebruik van het web en nieuwe digitale instrumenten in het onderwijs. Ik was erg blij met dit aanbod en heb het aangenomen omdat ik denk dat ik veel te bieden heb aan de studenten, alle volwassenen die werkzaam zijn op het gebied van onderwijs. Ik zal beginnen met ze te vertellen wat mijn plaats is in de wereld van leertheorieën, maar vooral zal ik ze laten zien hoe verrijkend het kan zijn om verbonden te zijn met zovele deskundigen wereldwijd.

Langzaam kom ik weer terug in het werksfeer. Ik kreeg een (tweede) nieuwe heup 5 weken geleden en was bezig om te herstellen deze weken. Moest mezelf moed geven om weer in het normale leven te stappen. Beginnen met cck09 deze week was zwaar, maar ook een zeer gelukkige start! En ik ben blij dat ik vandaag weer met mijn beide weblogs ben begonnen.

Waar ik op het web te vinden ben, vind je hier: http://www.google.com/profiles/vogelsia
Ik geniet heel erg van mijn deelname aan de Flickr-groep 365 foto's 2009. Het maakt dat ik op een andere manier naar de wereld kijk. En nu ik enkele weken thuis moest blijven moest ik zoeken naar kleine onderwerpen in huis en tuin. Ik kan me voorstellen dat je dit instrument, deze manier van de wereld om je heen beleven, niet elke dag voor een heel jaar misschien, goed in onderwijssituaties kan gebruiken om bijvoorbeeld studenten te laten ontdekken wat het belangrijkste is in hun beroep of om jonge kinderen op een andere manier te leren kijken naar hun omgeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten