dinsdag 6 oktober 2009

Homo Zappiens in Master L&I, les 1.

Ik heb vandaag mijn eerste les verzorgd voor de studenten van de Master Leren & Innoveren. Ik had 2 lesuren van 50 minuten ter beschikking om mee te starten. Het onderwerp voor het hele jaar is Homo Zappiens, web 2.0. Het lokaal was natuurlijk tot de laatste seconde bezet door een voorganger, dus geen inrichttijd. Dat geeft mij altijd wel een beetje extra spanning. Maar met behulp van een worddocument met links op een USB-stick en een naar de studenten toegestuurde mail met het document, was er goed te werken. Vandaag waren de Google toolbar, met name voorlopig vanwege de bladwijzerfunctie, en het werken met het begrip RSS/feeds eerst aan de beurt. Websites ter beschikking hebben op elke computer kan heel handig zijn in werk - en studiesituaties. En ik vind dat het hoe dan ook in ieder geval zinvol is om te ontdekken hoe je als docent gebruik kunt maken van deskundigheid van vele anderen via het Internet en daar kan een feedreader een belangrijke rol in spelen. Ik werk (tot nu toe) alleen op Windows-computers en met Google. Ik ken dus niet de weg op Mac's en eigenlijk ook nauwelijks wat andere browsers dan IE voor mogelijkheden hebben. Ik heb studenten wel gewezen op andere feedreaders, maar ze toch aangeraden eerst maar even zo te beginnen om een beetje greep te krijgen op het fenomeen RSS. Vantevoren weet ik dat 100 minuten kort is. Computers opstarten, inloggen, zoeken, elkaar helpen, het kost allemaal tijd. In mijn handleiding stond ook nog Delicious, maar daar zijn we, natuurlijk :-), niet aan toe gekomen.
Ik vond het een heel plezierige startbijeenkomst en heb een beetje indruk hoe de groepsleden reageren en elkaar ondersteunen. Er waren ook nog 3 stafleden van de Master aanwezig. Zonder echt evaluatiemoment heb ik de indruk gekregen dat de deelnemers en de staf voorlopig wel tevreden waren. Dat geeft mij enthousiasme voor de volgende keer!
Ik moet nog overleggen of ik de door mij gemaakte documenten voor de Master mag publiceren, dus nog even geen link naar het gebruikte stuk. Ik vind het ook niet van dien aard dat het veel betekenis heeft voor anderen, maar het geeft wel uitleg over en links naar..., dus het zou kunnen dat lezers, misschien met name collega's op de HR, er iets aan zouden hebben. Daar kom ik nog op terug.
Overigens heb ik deze eerste les met dank aan Jeroen Bottema deze site als eerste gebruikt om deelnemers te laten oefenen met een abonnement op een website in de feedreader terecht te laten komen. http://www.leervlak.nl/index.php/icto/my-top-10-tools-for-learning-professionals.html

1 opmerking:

  1. Dag Sia,

    dank voor je posting! Helpt me bij de voorbereiding van mijn college a.s. dinsdag.

    BeantwoordenVerwijderen