zondag 8 mei 2022

Uit de airfryer(s): pie, gehaktballen, gegratineerde asperges en de bloemkool met knoflooksaus had er goed in gekund; uit de slowcooker: chili sin carne maar dan toch met een beetje vlees en dan ook nog uit eten bij ons gezellige restaurant in eigen dorp.

Bloemkool met knoflooksaus van woensdag.

Een luie dag was deze zondag. In de koelkast nog een pie gevuld met champignons, even opgewarmd in de airfryerXL op 180°, 10 minuten. Ook nog salade en een paar gekookte aardappeltjes met aioli. En brood.


Maandag kant en klare pulled pork in de verpakking opgewarmd in heet water. Witte bolletjes ontdooid. Beetje salade gemaakt met ijsbergsla en tuinkers, 125g kastanjechampignons gebakken in boter. En het laatste restje aioli opgemaakt.

De volgende dag de kindjes in huis en weer naar Rotterdam gebracht. Ik had daarom op maandag vast een maaltijd voor de slowcooker klaargezet in de koelkast. Wel afgeweken van het recept, maar een fijne basis. En er zijn natuurlijk meer recepten te vinden door te zoeken op vegetarische chili of chili sin carne. Ik gebruikte 1 grote rode ui, 2 tenen knoflook en een groen pepertje fijngesneden wat ik even heb gebakken in een restje jus. Een pot zwarte bonen, 2 middelgrote aardappels, 1 puntpaprika en 2 flinke vleestomaten in de pot. Daarbij een rest tomatensaus. Als bouillon gebruikte ik het nat van de kleine worstjes wat er nog stond. Verse oregano, fijngemaakte komijn en wat chilipoeder als kruiderij. Een uur voor het einde van de kooktijd een rest gekookte rijst en een rest pulled pork in de pot gedaan en mee gewarmd. Niet vegetarisch dus maar wel erg lekker. In de vriezer nog één bijzonder brood. Te laat aan gedacht dus eerst ontdooid in de magnetron en daarna in de airfryerXXL 7 minuten op 180°. Heerlijke maaltijd.


Woensdag een bevriende oud-collega op bezoek voor de lunch. Ik maakte bloemkool uit de oven. Met 500g bloemkool, de hoeveelheden verder aangepast, (het woord kruidnagel niet begrepen, ik denk dat het tenen moest zijn), verse dille, oregano en tijm uit de kruidentuin. Voor samen had het denk ik wel in een airfryer-schaal gekund, maar voor 3 was het dan erg opgepropt dus in een schaal in de grote oven. Voorverwarmd op 180°, 20 minuten gebakken. Een sausje van crème fraîche met dille en een afgebakken brood erbij. Vooraf nog buiten koffie, een paar schijfjes droge worst en een glas kombucha. Na de bloemkool nog een stukje blauwe kaas. Gezellig en lekker. 's Avonds alleen nog wat kaas met een cracker.

Dan weer zeer grove spinazie. Deze keer weer gewoon laten slinken in het aanhangend water. Eieren hard gekookt en daar een eiersalade van gemaakt. Met 4 eieren, 1 sjalot, 2 lepels mayonaise, beetje peper, verse knoflookbieslook en verse dille want ik had opgezocht welke kruiden bij spinazie passen en vond zelf kerrie al niet aantrekkelijk (3 eieren was genoeg geweest). Gehaktballen gemaakt, 4 stuks waarvan 2 gegeten, van 250g gemengd gehakt met de genoemde ingrediënten. Deze keer maar eens gebakken in de airfryerXL want ik had geen jus nodig. In het mandje met spatdeksel, 5 minuten op 190°, daarna nog 10 minuten op 160°. Erg lekker krokant. Intussen in de airfryerXXL 400g zonder machine gesneden aardappelblokjes gebakken met het smart sensing programma, duurde ongeveer 18 minuten. Beetje olie en beetje Italiaanse kruiden na minimaal ½ uur in water en goed afgedroogd. Heerlijke maaltijd.



Na een 2e dag oppassen op de kleinzoons deze week, overigens erg leuk, besloten om in ons plaatselijk restaurant Gewoon te gaan eten. Ik was wat moe en ongeconcentreerd dus vergat zo nu en dan een foto. Wel mijn voorgerecht, heerlijke carpaccio. Een plaatje van dat de hoofdgerechten prima smaakten, ha, ha (varkenshaasspies en burger). De heerlijk wijn die we dronken. Poffertjes als dessert met natuurlijk een bolletje ijs en karamelsaus, echt heerlijk en geen foto. En de koffie met armagnac aan het eind. 
Een heerlijke en vooral ook weer heel gezellige maaltijd.





En op de laatste dag van deze blogweek gegratineerde asperges met geitenkaas. De 500g asperges 10 minuten gekookt volgens dit recept wat ik meestal anders doe. De gekozen geitenkaas was moeilijk te verkruimelen maar dat lukte uiteindelijk natuurlijk wel. De rest van de crème fraîche met dille van de bloemkool van woensdag gebruikt en aangevuld met verse uit een potje. De 100g koudgerookte wilde keta zalm die ik nog had liggen in kleine stukjes gesneden. Witte peper en zeezout gevijzeld. Peterselie en lavas uit de kruidentuin versneden. En dat allemaal in een kom met de geklopte 4 eieren. Omdat alles koud in de met boter ingesmeerde bakaccessoire van de airfryerXXL is gegaan, heb ik gekozen voor 160° en 25 minuten. Was een juiste keuze. Na lang aarzelen voor erbij gekozen voor een paar kleine gepofte aardappels uit de magnetron 7 minuten op 700W met ietsje water.


Ik vond de aspergemaaltijd eigenlijk meer een omelet die asperges afdekt dan een gratin. Maar wat was het heerlijk!!! Zeker een recept om vaker te doen in aspergetijd.
Zo zag het er vanbinnen uit (met een aardappeltje ervoor):


En vandaag, zondag, ik denk restjes inventariseren. We zien het wel. Dat staat volgende week hier als alles goed gaat.

1 opmerking:

  1. Woensdag was zeker gezellig en de lunch heerlijk. Stokbrood met blauwschimmelkaas als nagerecht vond ik een vondst.

    BeantwoordenVerwijderen