zondag 7 november 2021

Uit de römertopf en slowcooker: witte bonen met zeeduivel en aardappelpuree; uit de airfryer: ingepakte vis met gebakken tortilla, saucijzenbroodje, vers worstje, gebakken aardappel met spinazie; uit de grote oven: Fleur de camembert en Flammkuchen.

De groenten voor de römertopf.

Deze zondag nog steeds aan het hoesten en een beetje bibberig van de prikken van zaterdag. Vóór het eten de verjaardag van kleinzoon weer verlaten. Een laatste rest soep van kippenbouillon aangevuld met verschillende vleesresten van het Indonesisch eten van vrijdag en wat water. Met een stukje geroosterd witbrood goed genoeg voor samen. Vroeg naar bed want...

Deze keer op maandag eetvisite omdat we zondag naar de jarige kleinzoon moesten. En voor deze vrienden was het al een keer eerder uitgesteld, dus nu maar gelijk. 

Eén van de hapjes was een gevuld eitje op een glaasje. De vulling gemaakt volgens recept maar wel een beetje dun doordat de eieren kleiner waren dan ik dacht. Klein slokje wodka in de glaasjes. Apart een slok wodka met vulling ernaast. Altijd gedoe met dit soort dingetjes. Vulling ernaast, eitje in het glas, nou ja wel erg lekker om in een paar slokjes en hapjes naar binnen te werken. 

Bij de hapjes serveerde ik ook een Spaanse aardappeltortilla. Alles door 3 gedeeld want in een kleine pan. De aardappelplakjes waren voorgekookt gekocht. Maar...., het omkeerpannetje was toch niet echt heel erg geschikt. Kwam er redelijk uit, maar het pannetje is toch echt voor pannenkoekjes en niet voor het bakken van uien. Hij smaakte perfect, dat dan weer wel.

Dan nog een hapje met zeer oude kaas en witte druif. Ik vond bij mijn vaste leverancier Hofweb deze bijzondere kaas. Bij de kaashapjes staat ook oude kaas met ham maar ham te vervangen door witte druiven. Daar heb ik voor gekozen. De gasten moesten ze zelf combineren want de kaas was te brokkelig om aan prikkers te krijgen.

De 200g garnalen en dubbele hoeveelheden voor de saus in de ochtend met elkaar gemengd voor de garnalencocktail met zeekraal en avocado. Opgemaakt met ijsbergsla, avocado, garnalen, zeekraal en citroen.

Als hoofdgerecht aten we witte bonen met zeeduivel uit de römertopf. Mij leek het tevoren wel erg veel, maar ik had het nu eenmaal al gemengd dus ook zo in de topf. 

Vier mooie moten zeeduivel op vraag thuis gebracht door viswinkel Aan de Kant (samen met de garnalen, zeekraal en nog wat eerder opgegeten haringen). Ik heb vanwege het niet-vlees-eten van de gasten, deze ingepakt met vegan bacon in spanning afwachtend wat dat zou doen met de smaak van de vis. Wel op ieder stuk een klein vers blaadje laurier uit de tuin. Jammer maar de vis was niet gaar genoeg en moest nog even gebakken in een pan op het vuur met wat olie. Daarna wel smakelijk. De bacon leek voor mij nergens naar. Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft niemand het opgegeten. Ziet er ook niet uit nietwaar. De groenten waren heerlijk hoewel de rode ui en courgette ook wel iets langer hadden gemogen en inderdaad was het veel te veel. 


De puree erbij is gemaakt in de slowcooker met 650g voorgekookte plakjes aardappel die op moesten, 40ml van verse blaadjes verveine getrokken water en 40g boter. Wel de standaardtijd aangehouden van 7 uur op laag omdat ik niet zeker was van gaarheid als ik voor korter had gekozen. Heerlijk gaar, goed van smaak hoewel ik niet direct het lichte citroenachtige heb geproefd. 

Ook de fleur de camembert kwam van dezelfde viswinkel. Was een succes maar 14 minuten op 200° was krap aan voor de broodjes. Volgende keer een paar minuten meer. 

Opnieuw mascarpone-ijs gemaakt. Wel met vanillesuiker wat ik zelf maak van eerder gebruikte stokjes, maar geen stokje in huis toevallig. Met warme kersen uit een pot lekker nagerecht. 

Kopje koffie toe met een lekkertje. Met elkaar genoten van eten, drinken en gezelschap.

Voor de volgende dag heb ik een paar stukken vis samen met 2 puntjes tortilla ingepakt in folie met een druppeltje olie. Ik had geen zin in opnieuw de geur van gebakken vis in de keuken vandaar. In het mandje van de airfryerXL, 10 minuten op 160°. De rest puree opgewarmd in de magnetron. Broccoli gekookt. 

Ik had voor de zekerheid voor zondag 2 Fleur de camemberts gekocht. De 2e op woensdag heerlijk samen opgegeten met de groenten uit de römertopf opgewarmd in de magnetron. Nu 18 minuten in de oven gedaan, net ietsje beter.

Als lunch aten we donderdag een saucijzenbroodje gekocht bij de bakker. In de airfryerXL 10 minuten verhit op 160°. 

Ik had kant en klaar flammkuchendeeg gekocht. Het waren er drie dus maar allemaal gebakken voor de maaltijd. Liever een stuk over dan een ongebakken ding laten liggen. Ze zijn besmeerd met een mengsel van ongeveer 150ml crème fraîche met 100g mascarpone. Daarop een dikke laag vorige zaterdag gekarameliseerde rode ui, daarop 2 soorten spek en een heel klein beetje geraspte kaas. Geadviseerd op de aankoop, leg ze op een geperforeerde plaat, maar ik heb een ovenrek gebruikt (ik heb een grote oven). Verder was het advies een paar minuten in een voorverwarmde oven op 250°. 


Als je het woord flamkuchen intoets bij een zoekprogramma zoals b.v. Google krijg je vele recepten en aanwijzingen ook om zelf b.v. deeg te maken. Het advies wat betreft de tijd klopte niet. Misschien deels door de dikka laag vochtige ui, dat zou goed kunnen. Na 5 minuten was de onderkant nog helemaal niet gaar. De oven 15 minuten op 220° gezet. Uiteindelijk een heerlijke maaltijd. Een heel klein stukje over van de 3 plakken. We aten er wat komkommer bij.


Vrijdag het laatste stukje flammkuchen 6 minuten opgewarmd in de airfryerXL op 160°. Dan spinazie. Met gekookte aardappel en een bijzonder vers worstje van Brandt en Levie, speciaal gemaakt voor hun 10-jarig bestaan. Voorgekookt en in de voorverwarmde airfryerXL 6 minuten op 180° op de bakplaat.

Ik koop grove spinazie zo van het land. Goed wassen, 3 x en dan heerlijk laten slinken in een grote pan. Beetje jus gemaakt met een restje zoute boter en een klontje boter en een scheutje rode wijn. Er lag een gekneusd ei vandaar dat klein stukje gebakken ei.

Er lag nog één avocado die echt heel nodig gegeten moest worden. Omdat de maaltijd niet zoveel was, voor de laatste dag van deze blogweek vooraf voor ieder een halve gevulde avocado. De helft van een geitenkaasje geprakt met Griekse yoghurt, witte peper en verse bladpeterselie. Lekker!

Een passende ovenschaal ingesmeerd met jus. Daarop stukjes gekookte aardappel, daarop de rest spinazie, dan nog wat aardappeltjes en dan de andere helft van de geitenkaas erover verbrokkeld. Nog een lepeltje jus erover. Op de bakplaat in de airfryerXL, eerst 8 minuten op 160°, toen 7 minuten op 170° en uiteindelijk nog 5 minuten op 190°. Ik had voor de zekerheid nog even nagekeken of opwarmen van spinazie een probleem was, maar nee hoor zegt het Voedingscentrum. Het was een heerlijk hapje. Ik had er nog wat sla met komkommer en kappertjes bijgemaakt. 

En vandaag, zondag, waarschijnlijk Chinese kool. Maar daarover volgende week. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten