zondag 14 maart 2021

Uit de airfryer(s): Garnalenkroketten, dorade, forel, gebakken aardappeltjes en een bijzondere witlofschotel; uit de magnetron: opgewarmde groenten, biobabyaardappeltjes en gepofte grote aardappels; heerlijke visbouillon en vissoep van resten; ook nog spitskool uit de slowcooker.

De zondag werd visdag. De gasten brachten een dorade mee die op moest. Ik ontdooide 2 forellen met kop en staart van ieder 275g. Natuurlijk verse kruidentijm, rozemarijn en oregano uit de kruidentuin, maar ook wat stukjes wortel erin gedaan en een plakje citroen. Heb ze apart ingepakt in folie en in de grote oven gebakken in 25 minuten op 200°. Ze waren perfect en er was er één over die we ingepakt hebben gelaten. De meegebrachte dorade had ik intussen in de airfryerXXL gedaan met het smart visprogramma (klaar na 22 minuten en ook met kruiden, citroen en peper). Die was het eerste klaar en dus alvast uit elkaar gehaald. Smaakte perfect. Op tafel verder roergebakken paksoi zonder gember en rode peper. Wel met stukjes wortel die over waren van de visvulling, 2 uitgeknepen tenen knoflook, zwarte peper en een scheut sojasaus. Ook nog aardappeltjes uit de magnetron waar niet veel gebruik van werd gemaakt. Er was een flink wit rustiek heerlijk brood afgebakken. Omdat koken met het gezin met de 2 kindjes in huis wel een beetje chaotisch kan zijn totaal vergeten foto's te maken. Maar.... wel van mijn welverdiende koffie met armagnac na alles te hebben opgeruimd :).

En omdat wij geen afwasmachine hebben is dit dan wat op het aanrecht wacht :-). En natuurlijk ook beide airfryers nog schoonmaken want we hadden vooraf aan het eten ook nog garnalenkroketten (10 minuten op 160°) gegeten en ik had nog afbakbrood gemaakt in deze zelfde airfryerXL. Maar wat is het toch heerlijk om te koken ook voor anderen. Genoten van het gezelschap en van het eten. Afwas wordt grotendeels gedaan door partner. Ik kook, hij doet de afwas nadat ik een en ander aan pannen, schalen, airfryers enzovoort heb opgeruimd, dat dan weer wel :).

De volgende dag de nog ingepakte vis in het mandje van de airfryerXXL gelegd en opgewarmd in 10 minuten op 180°. Terwijl in de airfryerXL de in schijfjes gesneden aardappeltjes met olie bedropen en wat kruidenzout erover gestrooid en in 10 minuten op 180° gebakken op de bakplaat. De kleine rest groenten en een restje uit de slowcooker even in de magnetron. De vis werd goed warm, maar wel erg slap. De aardappeltjes kunnen beter worden gebakken in het mandje dan worden ze krokanter. Al met al een snelle en gemakkelijke maaltijd.

Dinsdag met de bovendeur open van alle visresten, de groenten met nat en water een bouillon getrokken. Ik vond geen link naar een recept om bouillon te maken met resten van al gekookte of gebakken vissen. Wel hoe je visbouillon maakt van resten van een vis die gefileerd is. Ik gooi alle resten na het vis eten in een pan, ook de vullingen. Daarbij de gekookte groenten die over was met het daarbij behorende vocht. Het nat van de overheerlijke yuzu parels die we bij de maaltijd aten. Water, nog wat verse tijm en rozemarijn, aan de kook brengen en maximaal 30 minuten laten trekken. Door de fijne zeef. Natuurlijk moet dan alles wat in de pan zat worden weggegooid want geen smaak meer aan. Altijd jammer, maar dat kan echt niet anders. 

We aten bloemkool met eiersaus gemaak met halve hoeveelheden. Het is Nationale week zonder vlees. Ik schrijf me altijd in, ontvang graag het bijbehorende magazine, maar uiteindelijk blijkt het toch lastig. Nu eten we alleen maar vlees van biologische- en goed gehouden dieren en regelmatig een dagje zonder of kip of vis. Vleesvervangers eten we vrijwel nooit. Hoe dan ook, voor mij mocht echt de biefstuk achterwege blijven, maar gebakken is-ie toch, in roomboter met een klein scheutje olie. Verder 2 flinke aardappels gepoft in de magnetron waarvan 1 over. 

Woensdag maakte partner brood met gebakken ei want ik was van de trap gegleden en had mijn knie flink bezeerd. Ook donderdag nog geen keukenwerk. We bestelden eten bij een plaatselijk eettent. Pizza marinara en voor mij pasta carbonara. Best redelijk en in ieder geval goed heet... 

Kalm aan met veel rust tussendoor toch maar weer begonnen in de keuken. Van de laatste rest visbouillon heb ik met afschraapsel en wat deeg van de 2 punten die over waren van de vispizza, een rest afgietnat van de bloemkool, een restje eiersaus en wat water een "nieuwe" vissoep gemaakt met de staafmixer. Daarin de fijngesneden stukjes kip uit het slowcookergerecht van vorige week die ik nog niet had gebruikt. Een heerlijke soep voor de late vrijdaglunch. 

's Avonds opnieuw pasta, deze keer met witlof, room en gehaktballetjes omdat het gehakt echt op moest en ik dit een leuk recept vond. Stevige balletjes gemaakt van 300g rundergehakt, 11 stuks, met 1 cupje koffiemelk en gekruid op gevoel met paprikapoeder, korianderpoeder, peper, kruidenzout, gemalen komijn en oregano. Eerst 300g witlof gestoofd in een klont ghee. Dan de balletjes erbij. Dit laten stoven op heel laag vuur tot de balletjes gaar leken. Dan 120ml room erbij en behoorlijk lange tijd laten inkoken. Een flinke rest burrata erdoor gedaan die nodig op moest. Intussen de pasta gekookt, macaroni en penne samen 150g. Alles door elkaar geschept in de bakaccessoire van de airfryerXXL en geraspte oude kaas bovenop gedaan die gelijk smolt. Eerst 8 minuten op 180° toen nog 4 minuten op 160°. Eerlijk gezegd lekkerder dan de pasta van de dag ervoor :).

En op de laatste dag van deze blogweek de slowcooker aan het werk gezet voor vegetarische rendang. Ik gebruikte ½ spitskool in smalle reepjes. Voor de boemboe: ½ ui, 2 tenen knoflook, flink stuk verse gember, beetje suiker, ½ theelepel gedroogd citroengras en scheutje habanero pepper sauce. Dit in de Onionchef met het zwarte mes. Omdat het voor het machinetje denk ik iets te weinig was moest ik steeds alles naar beneden duwen. Lastig. Uiteindelijk een scheut sojasaus erbij gedaan en toen wilde het wel lukken. Deze pasta even gebakken in een scheutje olie met nog wat citroensap want geen djeroek poeroet in huis en vervolgens door de gesneden kool gemengd met het water van het gespoelde bakpannetje. Geen extra bouillonpoeder want sojasaus is zout genoeg. In de koelkast nog 1 grote gepofte aardappel. Daar heb ik er 2 bij gepoft in de magnetron en warm puree van gemaakt met een scheutje room en wat oude jus. In de middag gemaakt, later opgebakken in nog wat oude jus met zwarte peper. Het bakje sla wat geleverd was door Fresco stond ook nog te wachten in de koelkast. Verder gebakken uitjes, seroendeng en kroepoek op tafel. De rendang was goed na 5 uur op laag, maar we vonden het ietsje te zuur. Volgende keer oppassen met citroensap en sereh.

Al met al met veel rust tussendoor nog redelijk gefunctioneerd in de keuken. En uiteindelijk als we vis niet meerekenen toch nog 4 dagen zonder vlees :-). 

En vandaag, zondag, een quiche of hartige taart omdat de rol bladerdeeg op moet. Daarover volgende week dan maar weer. En oh ja, ik vind het bijzonder en leuk om te melden dat tot op dit moment deze week volgens de statistiek 948 mensen geïnteresseerd waren in mijn blogpost :-). 

1 opmerking:

  1. Dag Sia, wat een gedoe met je knie. Ik hoop dat 'ie langzaamaan weer beter wordt en jij je 'mannetje' weer kan stáán in de keuken!
    Enne, laat je niet gekmaken door een week zonder vlees die ons bijna door de strot wordt geduwd. Niemand anders dan jijzelf bepaalt wat jij op je bord hebt. Maar nadenken erover is wel goed, met name over herkomst! En naar mijn bescheiden mening doe jij dat!
    Ik wens je een goede (kook)week.

    BeantwoordenVerwijderen