zondag 17 maart 2019

Hartige taart met maïs uit de airfryer; risotto uit de rijstkoker met spinazie, eten bij de Griek, opwarm-bloemkoolcurry uit de diepvries, heerlijke zuurkool uit de slowcooker.

Zondag. Een beetje moe van de gezellige dagen met vrienden, storm in de middag. Gelukkig geen schade. Er was genoeg puree en salade over voor samen. Een gekookt ei er bij. Kopje soep vooraf en stukje kaas toe. Goede maaltijd.

Het was de Nationale week zonder vlees. Ik had me ingeschreven wetend dat ik niet de hele week zonder vlees zou eten. Ik vind het bijbehorend receptenboekje erg plezierig om te hebben voor de inspiratie. Voor mij werden het uiteindelijk 4 vleesloze dagen. Ik probeer regelmatig een dag zonder vlees in te lassen. Ik kies altijd wel voor biologisch vlees of van goed gehouden dieren. Liever wat minder en dan wat duurder. Geldt trouwens ook voor kip en vis.

Maandag hartige taart met maïs. De maïs die over was van zaterdag was 300g, dus geen bonen. Met 5 plakjes bladerdeeg de schaal bekleed, gaatjes gemaakt en wat paneermeel er op gestrooid. Dan 3 kleine rode uien gebakken met ½ groene en ½ rode peper, een paar stukjes tomaat en de maïs. Paprikapoeder, komijn en verse koriander er bij. De eieren los geklopt met room en 50g kaas in plakjes op de taart en 20 minuten op 180° in de airfryer

Dinsdag opknapbeurt voor het aanrecht, koken niet mogelijk, dus pizza's besteld. Ook deze keer weer niet te zout en ook vooral niet erg vet. Best wel weer lekker voor een keer. Eén kaas, één vis.

De volgende dag en nacht waren we bij vrienden in Kampeerbosje in Leerdam (even op de tekst linksboven klikken en je krijgt een betere pagina, lukt mij niet met de link hier). Een prachtige plek om eens naar toe te gaan trouwens. We logeerden in een huisje. We waren met meer vrienden en zijn uit eten gegaan bij een Grieks restaurant. Even niet meegedaan met de week zonder vlees dus :-).

Weer thuis maakte ik risotto in de rijstkoker, maar zonder de shiitake en sjalot. In plaats daarvan heb ik uit dit recept, risotto met spinazie, gekozen voor ui, spinazie, citroensap en knoflook. De risotto gemaakt met 100g arboriorijst, 330 ml bouillon aangevuld tot 370 ml met witte wijn en 1 eetlepel boter. Eerst 1 ui en 2 tenen knoflook gebakken en dan 250g spinazie toegevoegd. Kaas, Parmigiano en Comté, en bieslook door de risotto geroerd. Extra kaas voor bovenop. Beiden apart opgediend. Alles op. Lekker.

Nog steeds geen aanrecht en de kleine jongen vrijdag weer een dagje in huis. We aten na hem weggebracht te hebben opwarm-eten namelijk bloemkoolcurry uit de diepvries. Samen met een rest van de Surinaamse bloemkool en wat witte rijst opgebakken in de pan. Wel weer wat stukjes vlees er in. Tja. Een in de airfryer afgebakken broodje er bij en een stukje kaas toe.

Op de laatste dag van deze blogweek zuurkool in de slowcooker. Ik maakte het met 500g zuurkool, 1 kilo aardappelen, ½ blikje ananas, 2 uien, 6 tenen knoflook, 200g uitgebakken gerookte spekjes, 4 kruidnagels in een blokje aardappel gestoken, 2 laurierblaadjes, 150ml ananassap en 100ml water en een snufje bouillonpoeder. De pot van de duo-cooker was wel erg vol, maar na 4 uur op hoog (vergeten op tijd aan te zetten) en nog een uurtje op laag alles gaar. Na het stampen in een andere pan en het geheel weer terug in de cooker, een rookworst nog 20 minuten op laag begraven in de stamppot. Wat een heerlijk recept voor een zuurkoolschotel. Wel veel te veel natuurlijk, maar na een paar dagen koelkast even opbakken en zeker zo lekker toch?

En vandaag, zondag, spareribs, dat is (vrijwel) zeker want al ontdooid. Hoe en wat volgende week.

1 opmerking: