zondag 22 januari 2017

Bladerdeeghapjes, soep van lamsbouillon, bloemkool uit de slowcooker en tomaat en champignons uit de airfryer.


Werd het witlof of rode kool? Het werd witlofsalade, eenvoudig met wat mayonaise en ouderwetse maggi aroma. Daar koos ik voor omdat ik 2 soorten bladerdeeghapjes heb gemaakt met uitgesproken smaken. Met als inspiratie deze site, gekozen voor kant en klaar bladerdeeg uit de vriezer, daarmee vier bakjes bekleed. Twee gevuld met groene (basilicum)pesto en stukjes droge knoflookworst en zongedroogde tomaat. Twee gevuld met roomkaas en doormidden gesneden zwarte olijven. Dichtgevouwen en 8 minuten gebakken in een op 190° voorverwarmde airfryer. Hoeveelheden hangen natuurlijk af van de grote van het bakje. Ik heb voor zowel de kaas als de worst ongeveer 75 g gebruikt verdeeld over 2 bakjes van zo'n 10 cm.

Een beetje een slome maandag. Eerder ingevroren risotto ontdooid, ongeveer 275g. Gezocht op risotto met (witte) bonen kwam ik 2 leuke recepten tegen. Met zongedroogde tomaatjes en met pancetta. Eerst 100g gerookte spekblokjes gebakken. In het bakvet vervolgens 2 sjalotjes, 2 tenen knoflook en 5 tomaatjes uit de olie even gebakken. Apart een pot witte bonen, 240g, opgewarmd. Alles door de opgewarmde risotto gemengd en de parmigiano reggiano kaas op tafel.

Lamsvlees uit de vriezer, destijds klaargemaakt in de slowcooker volgens dit recept:
Lamsbout zonder been, ongeveer 700 gram, met peper en beetje zout even aangebraden in boter. 3 wortels, 5 kleine uien, 4 tenen knoflook, 1 kleine bataat in stukken gesneden onderin de pot. Daarop de bout. Een paar takjes rozemarijn en tijm en een laurierblaadje, allemaal vers uit de kruidentuin en 2 gedroogde rode pepertjes toegevoegd. 500 cc bouillon er bij en dat 9 uur laten stoven op de lage temperatuur.

De bedoeling was het te eten met rode kool met appeltjes en een paar gekookte aardappelen. Maar..., er bleek helemaal geen vlees in te zitten :-). Wel heerlijke bouillon met groente. Heb er een paar aardappeltjes in kleine stukjes bijgedaan en hup in de soepmachine. Lekker met een broodje.

Deze dag, dinsdag, kwam het pakket Compleet Sous Vide koken binnen. Gelijk aan de studie gegaan, maar ik zal er pas volgende blogpost iets mee doen. Deze week waren er nog andere keuzes. Maar alleen al er over lezen maakt me enthousiast.

Woensdag at ik alleen, de rest van de spruitjes-wokmaaltijd van zaterdag vorige week.

De volgende dag maakte ik een bloemkoolgerecht in de slowcooker. Ik heb er een geheel eigen draai aan gegeven. In de kleine cooker ½ bloemkool en 1 kleine aardappel in stukjes. In de bakpan: 1 ui, 3 tenen knoflook er bij, daarna 2 theelepels massala (eigen maaksel, had ik nog staan), 2 theelepels Pekingeendsaus, 1 grote trostomaat in kleine stukjes, beetje water en even laten borrelen. Nog een scheut water om de bakpan schoon te schrapen. Geen extra zout, geen extra peper, geen extra bouillon. De slowcooker voor 6 uur op laag gezet. In het recept wordt overigens gesproken over currypasta en later over kerriepasta. Lijkt mij toch 2 verschillende smaken :-). Het smaakte prima.


Op vrijdag een ovenschoteltje met 
champignons, gehakt en tomaat. Iets meer dan 400g aardappels met boter, room en peper; 250g kastanjechampignons en 210g verse tomaat samen gesudderd in een beetje boter. Het gehakt, 200g en 1 bruine boterham, met extra wat nootmuskaat, geruld in het vocht van het tomaten-champignonmengsel. Klein beetje paneermeel, paar klontjes boter. Ovenschaaltje 10 minuten in op 180° voorverwarmde airfryer gezet. Aardig wat werk maar wel erg lekker.

Zaterdag aten we bij vrienden. Als hapje vooraf heerlijke baba ghanoush en hummus. Als hoofdgerecht een smakelijke tajine met kip en dan nog echt heerlijke 'zoetjes' toe.

En vandaag, zondag, ga ik een flinke entrecote bereiden met behulp van het Sous Vide apparaat. Spannend. Daarover volgende week.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten