zondag 18 september 2016

Bietjes in yoghurtsaus, verse pasta, briam uit de slowcooker, leuke omeletmuffins uit de airfryer, lekkere preisoep.

Ik had gekookte biologische bietjes in huis, we aten daarom een bietensalade die al was klaar gezet voor we op visite gingen. Omdat de pot yoghurt echt leeg moest, deze variant gekozen, maar er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Vooraf een crackertje met kaas of zalm bij schoonzus, thuis de laatste parelhoenbouillon. Stokbrood opgebakken in de airfryer voor bij de salade. Prima zondagavondeten.


In de diepvries een pot met vlees en saus uit de slowcooker met een datum waarmee ik niet kan terugvinden wat het is. Foutje dus. Maar, vast wel goed eten. Voor het eerst sinds lang er zelf pasta bij gemaakt met de pastamachine. Fijne machine, pasta is heerlijk en snel klaar, maar het schoonmaken van de machine vind ik wel gedoe. Maar O.K., schoon biologisch darum semolina tarwegries en een eitje van een kip die een lekker leven heeft, maakt veel goed. In de onderdelen van de machine blijft altijd een rest droog beslag achter. Opgevangen en verdund met extra water, er een koffielepel sesampasta aan toegevoegd en een leuk Tahin-koekje van gebakken. Daar is mijn oude kleine ijzeren pannetje heel geschikt voor. Van de rest van de saus en wat pasta en de gesneden spitskool die over was van zaterdag na het eten een gouden soep gemaakt in de soepmachine.

Een haantje van de poelier uit de oven. Al lang voor ik alles digitaal registreerde hield ik kookschriften bij. En dit ding kocht ik al weer heel veel jaren geleden en bewaarde de foto.


Vandaag weer eens uit de kast gehaald vanwege goede herinneringen. Wel nog een stukje spek en een teen knoflook onderin gelegd. Kip ingesmeerd met zelf samengestelde kipkruiden en peper. Oven voorverwarmd op 200° en na ongeveer een kwartier nadat het haantje er was ingegaan teruggedraaid naar 175°. Na een uur een heerlijk mals, zacht smakelijk stuk kip op bord. De bio baby aardappeltjes eerst gekookt in de magnetron en daarna gehalveerd en gebakken met wat versgesneden stukjes spek en een ui. Een salade van krulsla met tomaat zonder toevoegingen en de mayo, olie en azijn op tafel. Heerlijke maaltijd. Buiten want nog steeds extreem zomer, zonder telefoon voor een foto :-).

Op woensdag aten we met drie personen een ovenschotel, briam, uit de slowcooker. Een Griekse ovenschotel met groenten. Ik had er nooit van gehoord. Ik zocht iets om de courgette en paprika's te gebruiken, dan kan ratatouille natuurlijk ook. Maar het werd dus briam. Geen wortelen in huis, daarom een rode en een gele paprika gebruikt. Verder volgens recept. Alleen wat plakjes spek onderin de pot gelegd wat natuurlijk helemaal niet hoort. Alles gesneden met de snijmachine dus prachtige dunne plakjes en reepjes. Ik heb de slowcooker 6 uur op laag gezet. Nog minder vocht had gekund, dus geen water, maar de smaak was heerlijk. Er bij omeletmuffins gemaakt in de airfryer. Restjes rauwe ham, halve rode paprika, rode ui, peper en 4 kleine geklutste eiren. Er konden precies 3 bakjes op de grillpan. Op 165°, 10 minuten, even met houten prikker gecontroleerd.


Donderdag restjesdag, vrijdag restaurantdag, hier aten we. Gebruik gemaakt van de spaarzegeltjes van AH voor één gratis 3-gangen menuutje. Maar wel gekozen voor whisky en brood vooraf, een lekkere fles wijn bij het eten en koffie en cognac na afloop van een goede maaltijd.

Wel op vrijdag deze guacamole gemaakt en ingevroren. Met gewone trostomaten en een rode peper. Geen suiker toegevoegd, wel iets te zuur, maar dat komt wel goed als ik het ga gebruiken. Kwam ik gelijk ook deze handige site tegen over invriezen van etenswaren waar je dat niet zo van verwacht. Bewaren is nu eenmaal nodig soms als je geen voedsel wil verspillen.

En zaterdag weer een uitgebreid diner met oudste (stief)zoon met vriendin en dochtertje.
Het diner had een beetje een Italiaans tintje.


Na de start met champagne, kon nog buiten, een grappig voorgerechtje, taartje met ricotta. Ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheden, want voor 5 bakjes in plaats van 9. Ik heb vierkantjes bladerdeeg gebruikt, per bakje een velletje en ik nam aan dat de rest van de suiker over de room gestrooid moest worden, want daar wordt niets over gezegd in het recept.

De preisoep heb ik gemaakt in de soepmaker met 200g prei, 1 sjalotje en 350g koolrabi. Met kippenbouillon van De kleinste soepfabriek. Geen knolselderij te krijgen op dat moment, maar koolrabi bleek een prima vervanger. Heerlijke stukjes spek gebakken voor het opdienen.

Bij de op het vuur geroosterde dorade aten we een Romanesco uit de oven en een smakelijke aardappelpuree met knoflook en salie. De laatste van tevoren gemaakt en opgewarmd voor het opdienen.De saus bij de romanesco was nog een heel gedoe, want ik heb ooit een veel te grote blender gekocht die slecht omgaat met kleine beetjes :-). Maar lekker was het uiteindelijk wel. Met 3 ansjovissen en 1 teen knoflook, bosje peterselie en oregano uit de kruidenbak.

En wie wat bewaard... Frambozenijs was er nog genoeg in de vriezer en ook goed zacht. Onderuit de diepvries een doos bevroren rode en zwarte bessen gevist uit de tuin, bijna 2 ons, en een bakje met kersensaus ooit uit een potje. Hiervan een coulis gemaakt. Niet gezeefd maar met de staafmixer tot puree gemaakt met een flinke scheut ahornsiroop. De hele fijne pitjes heb ik voor lief genomen en de gasten ook (die moesten wel).

Zo'n etentje is altijd wel veel werk in de keuken, maar de vissen, 4 flinke dorado's zijn door partner bewerkt en geroosterd.



 
En vandaag, zondag, rust- en restjesdag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten