zaterdag 30 augustus 2008

Presentatie Web 2.0; dilemma: links of plaatjes

Gisteren vrijdag 29 augustus, gaf ik een inleiding in het mogelijk gebruik van web 2.0 applicaties in het hoger onderwijs aan zeven beginnende docenten op de HR. Ik had een PowerPointpresentatie gemaakt (www.slideshare.net/voges, Quickstart) met heel veel links naar webadressen om daar mogelijkheden te laten zien. De links werkten gelukkig goed, maar deze opzet gaf wel een overweldigende hoeveelheid informatie voor de anderhalf uur tijd die ik had. Een collega uit de werkgroep Innovatief Onderwijs, Homo Zappiens, gaf als commentaar op mijn PP dat ik misschien meer met plaatjes zou moeten werken en met direct embedden van filmpjes. Aan de ene kant had ik inderdaad van te voren getwijfeld over mijn opzet, maar aan de andere kant deed mijn PP eigenlijk toch ook wel wat ik wilde, namelijk zoveel mogelijk laten zien wat mogelijk is met achter laten van vele links die men later rustig kan bekijken. In zo'n korte tijd is het mijns inziens onmogelijk om mensen mee de diepte in te nemen, daarom deze keuze. Bovendien was mijn bedoeling deze beginnend docenten vooral te enthousiasmeren. Bij deze korte presentatie was het niet mijn bedoeling aanwezigen te leren hoe men met al die mogelijkheden aan het werk zou kunnen gaan. Als men enthousiast geworden is, zijn er mogelijkheden om zich verder te bekwamen via Personeelsontwikkeling van P&O of andere wegen die naar Rome kunnen leiden.
Achteraf bedacht ik natuurlijk wat ik ook allemaal nog had kunnen vertellen en laten zien, maar ik was toch ook wel redelijk tevreden. Mijn indruk was dat ook de deelnemers het een nuttige tijdsbesteding vonden. Ik hoop dat ze eerder enthousiast geworden zijn dan terughoudend door de overweldigende hoeveelheid informatie. Zij vonden mij wel een voorbeeld van Leven lang leren. Ik ben benieuwd of ik van iemand van dit groepje nog eens iets zal horen over of en hoe ze met de web 2.0 mogelijkheden en de "nieuwe student" zijn gevaren in een voor hen denk ik hectisch jaar als startend docent. Ik wens ze veel sterkte maar vooral ook veel enthousiasme om zelf te blijven leren.

2 opmerkingen:

  1. Ik zie eigenlijk maar één voordeel van plaatjes en 'embedding movies'. Als je met je laptop (of je memorystick) aan komt zetten en er is geen internetverbinding dan ben je bij het gebruik van veel links meestal erg onthand.

    Een nadeel van plaatjes en vooral de filmpjes is dat je dan weer veel ruimte nodig hebt. Dat invoegen van fimpjes in 'krachtpunt' vind ik in het algemeen erg lastig. Thuis heb ik CD-rom (bijvoorbeeld) toegewezen aan Z:. Bij een presentatie op een andere PC is dat meestal niet zo, dus geen filmpje...

    Ik vind zelf het linken, als je 't over WEB2.0 hebt, de enige weg. Je kijkers hebben dan ook het idee dat het 'life' is... er kan zo maar iets gebeuren wat je niet verwacht. Website weg... Rare berichten... Actuele dingen en zo. Dat is spannend en het houdt 't voor je zelf ook nog een beetje verrassend.

    Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Maar leuk dat iedereen zo enthousiast was!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vermoed dat het niet of ... of hoeft te zijn. Er kan denk ik best een gulden middenweg zijn, waarbij je visueel een aantal slides aantrekkelijk maakt en waarbij andere slides wat informatiever zijn.
    Het blijft overigens lastig om in te schatten of je er nu wel of niet goed aan doet om heel veel informatie in 1 keer mee te geven.
    Bij een international class zat ik met hetzelfde dilemma, maar ook bij een sessie met de staf van mijn opleiding.
    In mijn eigen enthousiasme wilde ik veel meegeven, maar ik kreeg toch de indruk dat het een beetje over de hoofden heen ging.
    Op slideshare zijn we overigens nu contacten van elkaar, dan kan je gelijk zien hoe ik de presentaties in elkaar had gezet dit voorjaar. Ik overweeg trouwens om deze aan te passen en te updaten met .... guess what? meer visueel materiaal.

    BeantwoordenVerwijderen