zondag 21 juni 2020

Uit de airfryer: garnalenkroketjes, omelet, dorades; uit de slowcooker: gevulde Chinese kool; tuinmelde, zalmrolletjes, meiraapjes en een mooi menu voor een gast.


Tuinmelde, ik had er nooit van gehoord voor ik het in de groentetas binnen kreeg. Ik heb er ook niet aan gedacht dat het als het op donderdag vers binnenkwam op zondag al deels niet meer goed zou zijn. Het was dus maar een klein beetje melde en dat gold ook voor de raapsteeltjes. Beiden even gebakken los van elkaar, de melde in de pan na de raapsteeltjes en met een sjalot en een teen knoflook. Dit recept had ik bedacht voor deze zondag. Met een flinke rest pasta uit de diepvries in de pan een leuke maaltijd. 

En daarvoor hadden we al garnalenkroketjes gegeten. Ze zijn niet gemaakt voor de airfryer dus met een beetje olie gespraid en 8 minuten op 180°. Erg lekker met een slokje whisky ook al worden ze niet echt heel bruin.

Maandag weer verse groenten op tafel. Deze keer een broccolirecept uit de magnetron maar zonder vis. Eerst 260g broccoli gekookt volgens voorschrift. Intussen 5 plakjes chorizo gebakken in een pan. Deze onderin de pan gelegd toen de broccoli klaar was, daarop 100g hamblokjes, dan 160g tomaat in plakjes, dan de broccoli er op en een mengsel van 1 ei, 100ml room, witte peper en nootmuskaat er overheen. Beetje paneermeel en boter en terug in de magnetron. Omdat er geen rauwe vis in de pan zat en de broccoli al gekookt was, heb ik na 10 minuten gekeken hoever het eimengsel was gestold en was goed. 
De rest van de pompoen/aardappelpuree opgebakken in een pan en de 2 worstjes van de dag ervoor ook in een pannetje opgewarmd in oude jus. Het was allemaal goed spul hoor, maar ik vond het geen succes. De combinatie broccoli-tomaat, mmmm, maar ook de op deze manier erg ver doorgekookte broccoli, mmmm.
Nou ja, niet elke maaltijd is een succes :).

We aten de volgende dag meiraapjes. Dat was ongeveer 300g. Eerst in stukjes even in boter gebakken en daarna met honing en een scheutje water even laten sudderen. Ik had cashewnoten en heb wat broodkruim gemaakt in de keukenmachine en even gebakken in een klein beetje boter. Beiden over de raapjes gestrooid voor het opdienen. Er bij een in de magnetron gepofte grote nieuwe aardappel in de schil en een in boter gebakken biefstuk. Wat een heerlijke maaltijd.

Omdat ze niet langer konden blijven liggen eerst in de middag maar eens 2 stevige kromkommers gestoofd. In dit geval met eigen recept. Met 2 fijngesneden sjalotjes, even gefruit, dan de komkommers in halve maantjes gesneden daar bij. Niet de zaadlijsten verwijderd, want dat vond ik in dit geval niet nodig en verspilling. De komkommers met sjalot een tijdje laten sudderen. Dan wat citroensap en 2 lepels dadelstroop erbij en nog even laten gaan. Daarna op hoog vuur ver ingekookt. Ook koud erg lekker. 
De 2 stengels rabarber die er nog lagen ook gekookt, met sap en rasp van een sinaasappel en wat suiker

Vooraf 's avonds zalmrolletjes. Ik had 100g gerookte zalm liggen in 3 plakjes. Eerste besmeerd met smeerkaas, bestrooid met witte peper en knoflookbieslook. Tweede er op en opnieuw besmeerd en bestrooid. Derde er op en strak opgerold in een stukje plastic folie. Uurtje in de koelkast. Lekker hoor.

We aten een in de airfryer XL op de bakplaat gebakken omelet met 3 eieren, witte peper, knoflookbieslook, beetje geraspte verse gember en 1 ui, 1 tomaat en 3 tenen knoflook fijngemaakt in de Onionchef met het roze mes. Bovenop nog een paar stukjes smeerkaas. Er bij de gestoofde komkommer en naanbrood uit de magnetron. 

Geïnspireerd op dit recept heb ik bladeren van een Chinese kool "gevuld" met een heerlijk, heel even aangebraden, worstje met parmezaan en peterselie. Onderin de slowcooker. De pan gevuld met de soep uit de diepvries die ik op 20 april gemaakt had in plaats van nieuwe saus te maken. Leek me wel een goed experiment. Op laag 7 uur laten sudderen. Zeer geslaagd experiment. Was natuurlijk ook lekkere soep, maar wat een geweldige toevoeging aan de kool en de worstjes. En niet weer zo'n extra doos met alleen saus in de diepvries. Met het 2e naanbrood. 

We zijn heel voorzichtig een beetje uit de corona-isolatie aan het komen. Nog steeds doe ik geen boodschappen maar wel eters zo nu en dan. Deze vrijdag is dat een zwager.



Het hapje vooraf was besteld en gebracht op donderdag. Heerlijk verse vis.

De aardbeien-caprese 's morgen klaargezet tot aan noten en basilicum. Ik had 380g aardbeien en koos voor 10 lepels olie en 2½ lepel balsamicocrème met dadels en vijgen. Mespuntjes vanillepoeder en peper en zout er door geklopt. Vlak voor het serveren de eerder geroosterde walnoten en basilicum er op.

Eén dorade was in de diepvries, de andere meegekomen met de bestelling. Beiden gebakken in de airfryer XXL met de smart functie voor vis. Volgens het recept uit het boekje. De koppen zaten er nog aan en ze waren behoorlijk groot en het paste maar net. Spannend of het zou lukken. Nou geweldig hoor. De machine deed er 23 minuten over. Heerlijk.

Voor de risotto ben ik uitgegaan van dit recept omdat ik het in de rijstkoker wilde maken. De shiitake, sjalot en knoflook eerst gebakken. Maar de inspiratie voor de groene asperges kwam van een ander recept. En omdat ik meer asperges wilde dan in dat recept heb ik deze apart ook van tevoren gewokt. Toen de risotto klaar was de shiitake met knoflook, de gewokte groene asperges en een paar lepels crème fraiche er voorzichtig door geroerd en warm laten worden. Lekker maar wel echt veel te veel.

Lekkere kazen en daarna de rabarber-crumble. Die had ik eerder ook gemaakt en beviel heel goed, dus opnieuw op het menu. Deze keer was het wat meer rabarber zowel gekocht als de laatste uit de tuin, dus wat meer sap en rasp van sinaasappel erin gedaan. Een heel klein beetje vanille-bourbonpoeder er in. Geen extra suiker, want zoet genoeg. De crumble gemaakt met 150g bloem, 100g boter en 75g suiker. In 4 kommetjes in de oven vanwege recept en toch nog rabarber over. 

Van de graten, vellen, koppen en staarten van de dorades samen met een flinke ui, wat peterselie en dille de volgende dag bouillon gemaakt. Ik heb niet eerst een en ander aangebakken, maar direct met heet water op gezet. 

Zaterdag, de laatste dag al weer van deze blogweek was een rommeldag wat betreft eten. Een en ander in de vriezer gedaan. Een beetje hap-snap brood, tomaat, perzik, yoghurt, rabarber, crumble. En vandaag, zondag, waarschijnlijk gerookte vis die aan de beurt is. Daarover volgende week. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten