zondag 19 april 2015

Diepvrieskast legen, gezond eten, appelmoestaart uit de airfryer, een aparte week weer.

Zuinig alle restjes bewaren of er eerst soep van maken en dan invriezen, leidt uiteindelijk wel tot een overvolle diepvrieskast. Door een inventarisatie te maken van wat er allemaal in zit, ben ik aangestuurd op langzaamaan de dozen met heerlijk eten er uit te halen en op te maken. Zondag was dat Provençaals vlees uit de slowcooker. Met een pakketje in de magnetron gegaarde biobaby-aardappeltjes er bij smaakte dat prima.

Maandag geen kook-zin. Dat komt zelden voor, maar zo nu en dan PIZZA!! En altijd weer vind ik de door een vriendelijke jongeman aan huis geleverde waar eigenlijk te vet en te zout, maar toch... De andere dagen wordt er naar mijn idee redelijk gezond gegeten, dus het mag maar zo nu en dan :-).

Een soep uit de vriezer met brood was een goed diner voor de volgende dag.

Voor woensdag heb ik een doos geruld gehakt tevoorschijn getoverd uit de vriezer. Daarmee gevulde paprika's gemaakt. Bij de paprika hebben we  een salade van spitskool en couscous gegeten.
In de koelkast stond nog een restje groenten uit de crockpot. Door de gekozen groenten had dat een zoetige smaak. Ik heb het koud gereserveerd met een dotje crème fraîche als voorgerecht. Wat een goed idee.



Op zoek naar een recept voor het opmaken van de zilte aardappels die een beetje aan het uitlopen waren. En het laatste stukje vlees in de vriezer was een stevige, door de slager zelfgemaakte biologische rookworst. Puree is dan altijd goed. Wat ik vond was een leuk recept, appel- en bleekselderijstamppot met nootjes en rookworst. Wel altijd verschillende soorten noten in huis, en wel bleekselderij maar geen appels. Maar..., wel een doos appelcompote in de vriezer. Die ontdooid en in plaats van appels een paar scheppen ooit zelfgemaakte appelcompote er doorheen gedaan. Leuk hoor, de vriesdozen legen.

De volgende dag een broer en schoonzus te eten. Niet voor een groot diner, maar wel met voor-, hoofd- en nagerecht. Voorgerecht: dadels, macadamianoten, hummus, eendemousse van de poelier en crackers. Met een glas witte wijn of whiskey, mmm. De hummus had ik eerder gemaakt in verband met een te schrijven recensie voor de site Hebban Culinair. Zie ook mijn blog van vorige week.
Op de foto het recept, echt een heerlijke Hummus.


Hoofdgerecht: ja hoor, weer een doos uit de vriezer: Goulash. Met biologische lange zilvervliesrijst en Romaanse sla met gekruide olie en wilde mix cherrytomaatjes.
En dan het toetje. Er moet iets zoets worden gemaakt met de appelcompote die niet opgegaan is. En wat ik vond was erg grappig: een appelmoes rozijnentaart. Nooit bedacht dat je met appelmoes een taart zou kunnen bakken. Ik heb de helft van de ingrediënten gebruikt, wel voor drie eieren gekozen, en heb het taartje in een kleine springvorm in de airfryer gebakken. Eerst 10 minuten op 180 graden daarna nog 20 minuten op 160. Een heel licht, luchtig en smakelijk geheel. Gebakken met oersuiker trouwens.



Zaterdag hebben we de vriezer weer behoorlijk gevuld met heerlijk vlees van de boerderijwinkel van Freek en Marleen. En de restjes opgegeten uit de koelkast. Een beetje goulash met rijst, een beetje couscous met hummus, een beetje puree, je kunt er een soepje van maken, maar je kunt het ook allemaal als aparte hapjes opwarmen en er een hapjesmaal van maken. De slakom van de dag er voor leeg gemaakt. En een kommetje appelcompote en een stukje kaas na.
We zijn best gauw tevreden :-).

Vandaag, zondag, gaan we eten bij vrienden.
Ook altijd fijn, van de kookkunsten van anderen genieten.

Mijn laatste blog op Hebban gaat over het kookboek Stamppotten. Komende week zal ik al weer een nieuw stukje schrijven daar. Heb nog niet gekozen welk kookboek het moet worden. Er staan er genoeg in de kast, dus het zal geen probleem zijn. En de recensie met betrekking tot Power Foods is nog niet geplaatst, maar dat zal ook komende week zijn denk ik. En intussen heb ik al weer een nieuw te recenseren boek toegestuurd gekregen: Fin de siėcle patisserie. Ben benieuwd. Het ziet er al heel mooi uit in ieder geval.


2 opmerkingen:

  1. Wat ben jij een bezige bij Sia! Die taart met appelmoes wil ik toch ook wel eens proberen... Is dat op Hebban.nl de boekenpagina dat je recenseert? Grtz Carine

    BeantwoordenVerwijderen