zondag 12 oktober 2014

Ja, de snelkookpan in gebruik.

Afgelopen dinsdag, 7 oktober, schreef ik een blogpost voor Hebban Culinair Wereldeters. Binnen no time was deze al weer verwijderd van de centrale pagina. Dat geeft een beetje een vervelend gevoel. Ik aarzel dan ook of ik er mee door zal gaan. Eigenlijk kan ik mijn energie misschien beter besteden aan het volhouden van dit weblog en hier gewoon ook wel eens over een kookboek schrijven. Nog even over nadenken :-).

Ik heb deze week echt genoten van twee groepen op Facebook die gaan over gebruik van de airfryer. Leuke recepten, maar vooral ook mooie beschrijvingen van pogingen iets te maken wat dan vervolgens toch ook weer niet zo goed uitpakt. Ik hou er van dat mensen ook vooral gewoon laten weten dat iets niet zo mooi, goed, lekker is geworden als bedoeld. Mijn enige airfryer-poging voor de warme maaltijd was gisteren, zaterdag, het klaarmaken van een biologische entrecote van bijna een pond tegelijk met aardappelblokjes. Eigenlijk heel goed gelukt hoewel partner liever een iets krokanter korstje had gehad aan het vlees. Misschien kan dat door het er iets langer in te laten, misschien moet je dan gewoon je bak- of grillpan pakken of een vuur maken en het vlees lekker roosteren!

Tussendoor heb ik er koeken in gebakken. Nou, een poging gedaan dus. Met banaan en cruesli. Wel goed te eten maar niet een echt lekkere consistentie. Oefenen maar. O ja, en het zondag-ontbijt, bakbroodjes en een gekookt ei, kwam ook uit de airfryer. Broodjes en eieren tegelijk er in, 6 minuten en alles klaar. Het ene ei was erg zacht maar te eten, het andere ei was drab. Ach ja, waarom zou een mens dan ook een ei koken in zo'n apparaat?

Wat echt ontzettend lekker was maar dan uit de slowcooker, gehaktbrood. In plaats van champignons had ik er even voorgebakken stukjes groene paprika in gedaan. Samen met een beetje gewone macaroni met een gebakken rood uitje erdoor en een heerlijke bleekselderijschotel uit de oven een goede combinatie. Zo'n gehaktbrood is natuurlijk veel te veel om in één keer op te eten samen. Later bleek het ook koud heel lekker bij een stamppotje van rode kool met appel.

Vandaag heb ik voor het eerst de moed opgebracht om de nieuwe snelkookpan uit te proberen. Door alle informatie die ik las, was ik een beetje onder de indruk van het gedoe. En ik wilde bloemkool en gekookte aardappels eten. Beiden zijn gewoon op het gas zo klaar, dus was het een beetje onzin om die grote zware pan te gebruiken. Maar ja, beginnen met iets eenvoudigs was ook wel weer aantrekkelijk. Ik heb de aardappels in kleine stukjes gesneden en de bloemkoolrozen juist heel groot gehouden zodat het tegelijk klaar zou zijn. Aardappels gewoon op de bodem in wat water en bloemkool in het stoommandje er bovenop. Als de stoom je eenmaal om de oren vliegt gaat de tijd in. Nee, er moeten ook nog ringen zichtbaar worden bovenop de pan. Nou, perfect hoor. Sissen en blazen en daar kwam de eerste ring. Toen 5 minuten en zowel de aardappels als de bloemkool waren precies perfect klaar, gaar en met een beet. Mooie bieslooksaus er bij gemaakt. De rest van de entrecote heel langzaam opgewarmd in een beetje boter. Voor deze maaltijd was het dus inderdaad echt onzin. Voor de pan letterlijk op stoom is zou het eten met gewoon koken al klaar geweest zijn :-). Maar, ik ben wel blij dat ik het heb gedaan, want weet nu in ieder geval hoe het werkt.

Morgen ga ik Het Krokettenboek kopen van Johannes van Dam. Deze week waren we donderdag uitgenodigd door vrienden om in een restaurant te eten en het was nationale krokettendag. Ook omdat ik dat over het algemeen heel erg lekker vind, heb ik de garnalenkroketjes als voorgerecht gekozen. Heerlijk. Tot nu toe is het me nog nooit gelukt om iets kroket- of bitterbalachtigs heel uit de frituur te krijgen, maar wie weet gaat me dat met de airfryer wél lukken. Ik ga maar eens een poging doen zelf kroketten te maken. Zoiets misschien?  Nog bloemkool genoeg :-).








Geen opmerkingen:

Een reactie posten