zondag 26 oktober 2014

Chips wel maar biefstuk niet in de Airfryer.

Gezien onze maaltijden deze week is een nieuwe blogpost volledig overbodig :-). De goulash uit de snelkookpan opgemaakt, de rest couscoussalade opgebakken met gestoofde knoflooktenen, een rucolastamppotje gemaakt met stukjes uitgebakken chorizo, in plaats van spekjes, en kant-en-klare gerookte zalm er bij, tomatensoep uit een pak van de Kromkommermeisjes, uit eten bij (stief)zoon en zijn gezellige vriendin (gebraden kip met toebehoren, heerlijk), witlofsalade met een gekookt ei en haring en brood en toen was het al weer zaterdag.

Inmiddels heb ik op dinsdag 21/10 mijn 2-wekelijkse stukje geschreven op de boekensite Hebban Culinair. Dat kostte veel tijd, maar was wel erg leuk om te doen. Een stukje schrijven over een kookboek in een andere taal vond ik wel een uitdaging. De volgende blogpost daar zal waarschijnlijk gaan over verschillende boeken van Bart van Olphen wiens website wel achterloopt, maar waar nog wel veel informatie is te vinden over zijn boeken. Deze visdeskundige was in het nieuws vanwege samenwerking met Jamie Oliver. Ik was zijn naam al eerder tegen gekomen omdat ik op zoek ben naar een manier om aan goede vis te komen en er in mijn dorp geen viswinkel (meer) is. Wel op verschillende dagen viskramen, maar het is wat lastig om daar te overleggen over waar de vis gevangen is :-). Ik zal er een gewoonte van moeten maken vis in te kopen in de stad en thuis in te vriezen. Het grappige was nu dat ik op woensdag ging lunchen bij een vriendin en zij mij een prachtig kookboek van die Bart te leen meegaf om eens in te kijken en er eventueel over te schrijven. Geen vis gegeten dus deze week, maar wel veel over vis gesproken en gelezen.

Zaterdag was wel weer een dag om iets te proberen met behulp van de keukenapparatuur. De Philips Airfryer heeft een eigen app met recepten. Ik had nog twee flinke bataten liggen. En een van de recepten is Chips van zoete aardappel. Om de chips zo dun mogelijk te maken heb ik gebruik gemaakt van mijn zeer oude Magimix keukenmachine. Dat ging goed, maar de plakjes waren wel extreem dun en plakten erg op elkaar. Om die allemaal los van elkaar, gehusseld met peper, zout en een beetje olie, in de Airfryer te krijgen was wel veel gedoe moet ik eerlijk zeggen. Al met al, de smaak was prima, maar sommigen waren wel erg donker en anderen waren nog wat plakkerig en niet crispie. Maar, ik ontdekte later dat ik deze soort aardappel die geen echte aardappel is, ook beter eerst een half uurtje in water had kunnen zetten, waardoor de chips krokanter schijnen te worden. En misschien toch ook beter met de kaasschaaf snijden en niet al te dunne plakjes maken. Zonder Airfryer kan het natuurlijk ook. We aten er een biefstuk bij. Je kunt er voor kiezen deze te bakken in de Airfryer. Zonder boter en olie dus. Alleen een heel klein beetje insmeren met olie. Maar...., wij vinden biefstuk nou juist zo lekker als deze in de boter is gebakken. Met alleen wat peper en een paar korreltjes zeezout bakken in gezouten boter, gewoon in een pan op het gas, mmm, heerlijk. Voor de er bij geserveerde salade van paksoi heb ik een sausje gemaakt van dragonmosterd, crème fraiche en mayonaise.



En vandaag, vandaag eten we met kleinzoon. Stevige entrecotes gebakken op het rooster op het vuur in de keuken, onze binnen-barbecue. Ik ga wat patat van gewone aardappel maken in de Airfryer. En een salade van..., weet ik nog niet precies. Dat zie ik als ik straks de keuken in ga.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten